09.08.2002 Skrevet 30. april 2002 #1 Skrevet 30. april 2002 Lurer på en ting: Som samboere har man som regel egne bankkontoer. Din lønn, inn på din konto. Den enkelte har ansvar for egne regninger, og så blir man enige om hvordan de diverse felles regninger blir betalt. Men hvordan gjør man dette etter at man er gift? Mine foreldre har jo felles konto. Det er jo vanlig for deres generasjon. Men hvordan fungerer slikt i dag? Er så vant med å ordne med min egen økonomi, at jeg ikke helt forstår hvordan det skal bli nå som alt mitt blir hans og omvendt.... Hadde vært fint å vite hvordan dere andre har tenkt å ordne dette rent praktisk!
Mrs. B Skrevet 30. april 2002 #2 Skrevet 30. april 2002 Er det ikke like greit å bare holde det sånn som det er da...?! Vi deler jo ca. 50/50 på utgiftene... har ikke tenkt noe særlig på dette vi. 12
Freetime Skrevet 30. april 2002 #3 Skrevet 30. april 2002 Mitt tips til deg er følgende:hold på din konto og betal regninger fra den,dere kan ordne med banken at dere kan DISPONERE hverandres konto,men det innebærer ikke at du for.eks.kan be om evt.forskudd på hans.. Greit for deg også om du har ett okey forhold til banken,så oppretthold den kontakten. Mulig at noen synes det blir mye å holde styr på,men om man sammarbeider og organisere de forskjellige utgiftene så skulle ikke egne konti by på noen problemer. Så er det noe med det å ha sitt eget Klem fra Freetime
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2002 #4 Skrevet 30. april 2002 Hvorfor endre dette etter bryllupet??? Vi fortsatte akkurat som vi hadde det før vi giftet oss. Hver våre konti, men deler regninger 50/50. Regner med at dette ikke er et system som passer for alle, og at alle må finne det som passer dem best, men ser ikke noen grunn til å endre systemet etter at man gifter seg dersom man er fornøyd slik det er.
Hedda-78 Skrevet 30. april 2002 #5 Skrevet 30. april 2002 Ser heller ingen grunn til å forandre på noko ein er fornøgd med. Vi har kvar våre konti, men ein felles brukskonto vi begge disponerer og har kvart vårt kort på. Den brukar vi til å betale felles regningar fra, og til å betale når vi handlar mat.12
Barbie Skrevet 30. april 2002 #6 Skrevet 30. april 2002 Vi har en grei løsning på dette. Alle faste utgifter blir trukket fra min konto,hans konto blir brukt til andre ting. Slik har det vært fra vi flyttet sammen,og slik blir det etter vi er gift. Enkelt og greit. Hans minibankkort ligger alltid hjemme,og på den måten slipper jeg spørre etter penger når jeg trenger det.
Tusenfryd Skrevet 30. april 2002 #8 Skrevet 30. april 2002 Selvfølgelig har vi hver vår konto! Noe annet ville være utenkelig for oss. Vi er da to mennesker, og normalt med to inntekter og ulike behov for klær og plater eller hva det måtte være. Nå er jeg student dette året, men har hatt egne penger likevel. Akkurat nå er jeg blakk, og da tar han ut penger til meg. Det er litt teit da... "kan jeg få noen penger..." Men jeg fikk tilbud om å låne minibankkortet hans men vil ikke! Vil ikke vite koden. Tenk om det blir noe galt da!? Ikke at jeg ikke er til å stole på, og han skulle gjerne fått mitt, men nei, felles økonomi men separate konti! _________________ Klem fra Tusenfryd 1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-04-30 17:18 ]
jbkaarud Skrevet 30. april 2002 #9 Skrevet 30. april 2002 Vi har felles økonomi, men separate konti. Det er ingen problem for oss i alle fall. Vi kan også spør hverandre om penger uten at det føles unaturlig - vi har jo felles økonomi.
Gjest lilletroll Skrevet 30. april 2002 #10 Skrevet 30. april 2002 Vi er ikke gift ennå, men vi har ALT felles.....felles konto....felles betaling av regninger....og slik blir det jo selvfølgelig etterpå også....er faktisk overrasket over å se at det faktisk er flere som deler 50/50 på regninger og alt....er det ikke vanskelig å dele helt likt på f.eks telefon, strøm o.l....man bruker jo ikke disse tingene likt, og det er jo litt vanskelig å holde oversikten!? Ser for meg at det lettere kan bli problemer av det....men det er nå bare hva JEG tror da:)12
Tussilago Skrevet 30. april 2002 #11 Skrevet 30. april 2002 Vi har hver vår konto, han betaler alle regninger, jeg alt annet. Hvis den ene ikke har mer penger igjen så får den av den andre og omvendt Det går jo av samme "kasse" uansett
Lionda Skrevet 30. april 2002 #12 Skrevet 30. april 2002 Vi hadde hver sin konto og felles regningskonto vi. Og førte over penger til regningskontoen hver måned. Funka veldig greit synes jeg. 12
Flo* Skrevet 30. april 2002 #13 Skrevet 30. april 2002 Vi har egne kontoer. Personlige regninger som mobiltelefon, bidrag, medlemskontingenter, barnehage osv betaler vi hver for seg.Jeg betaler alle "felles regninger" fra en av mine kontoer som kun er for huslån og regninger. Han betaler inn halvparten av utgiftene til min konto. Synes det er best slik. Da har vi hele tiden oversikten på at alle regninger blir betalt og man slipper å diskutere hvem som skal betale hva. Når det gjelder handling av mat betaler vi annenhvergang. Alt av klær og andre personlige ting betaler vi hver for seg. Har desverre sett mange tilfeller hvor parforhold opphører og den ene parten sitter igjen som eier av alt. Ofte er grunnen at den ene har betalt alle investeringer mens den andre "bare" har betalt løpende utgifter og forbruksvarer.
Mrs. B Skrevet 30. april 2002 #14 Skrevet 30. april 2002 Ville bare legge til at selv om vi deler alt ca 50/50 så er det ikke sånn at vi deler hver regning i to - men det blir heller sånn annen hver gang.. tilsammen blir det da ca 50/50. 12
Ruby Skrevet 30. april 2002 #15 Skrevet 30. april 2002 Vi har også alltid hatt felles konto, og det fungerer helt topp. Hvert vårt bankkort, men det går ut av samme konto. Synes det er en veldig fin tillittserklæring også. Men vi har jo hatt god tid til å finne ut av at dette fungerer før vi gifter oss, så det vil nok alltid være sånn for oss. Synes personlig at det er lettere å holde styr på alt på denne måten.12
scorpion73 Skrevet 1. mai 2002 #16 Skrevet 1. mai 2002 Vi har hatt felles konto siden vi flytta sammen for 7 år siden, med hvert vårt kort til. Veldig enkelt, derfor er alt vårt, ikke mitt og ditt12
Maggie74 Skrevet 1. mai 2002 #17 Skrevet 1. mai 2002 Vi har hatt felles økonomi siden vi ble forlovet, vi, men hver vår konto. Jeg har kort til hans konto, han trikser og mikser og sørger for at jeg har penger til mat og slikt (dette er vi blitt enige om for jeg spyr bare jeg ser en regning). Hvis jeg trenger mer enn det jeg har på konto vet jeg at jeg kan bruke kortet til hans konto anytime. Trenger ikke å spørre, be eller trygle på noen måte. Han blir faktisk noen ganger sur hvis jeg spør. Synes det funker vanvittig bra jeg, fordi vi har så forskjellig inntekt at jeg hadde aldri klart å dele 50/50. Maggie
Ada=) Skrevet 1. mai 2002 #18 Skrevet 1. mai 2002 Vi har nesten delt pengene våre likt fra dag 1 vi Så her praktiseres "alt mitt er ditt" Sånn at begge har like mye å rutte med til eget forbruk hver mnd -sånn vi ser det blir det mest rettferdig. Nå har vi nettopp solgt en leilighet og jeg tror pengene står på meg, men det er jo det samme hvem de står på, vi skal jo leve sammen hele livet!!! (hurra -for en flott tanke! høres kanskje litt naivt ut, men det er jo den innstilingen vi har)
Gjest Sunflower Skrevet 1. mai 2002 #19 Skrevet 1. mai 2002 Fos oss er det definitivt IKKE snakk om å ha felles økonomi, da ville det ikke vært mye husfred her i gården... Her har vi hver vår konto, hver vår økonomi, men med en felleskonto som vi hver måned betaler inn faste beløp til fellesutgifter, vi disponerer hvert vårt kort til denne felleskontoen. For oss føles det utrolig gammeldags og konfliktskapende å operere med felles økonomi, man er jo fortsatt to idivider med hvert sitt selvstendige liv inkl. den økonomiske delen selv om man gifter seg?! Uansett: Er man enig som par på hvordan dette best løser seg, er det jo greit, felles økonomi eller ei...
Maggie74 Skrevet 1. mai 2002 #20 Skrevet 1. mai 2002 Er man mindre selvstendig individ hvis man har konto sammen med noen andre? Maggie!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå