Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestilt pizza ... Og så lurer jeg hvor mye jeg bør tipse? Er så lenge siden jeg har fått pizza på døra i norge. I usa ga vi som regel 4 dollar. 3 hvis han var sen.

Pizza + levering koster 226 kr. Noen som vet hva som er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tipser ikke. Synes det er dyrt nok allerede med hjemkjøring. Kjenner heller ingen andre som tipser.

Skrevet

Trenger da ikke tipse pizzabud?? Du må jo betale for at de skal levere pizzaen. Akkuratt som at jeg skal tipse postmannen fordi han leverer posten til meg!

Gjest Syringa_Lilac
Skrevet

Nei, vi gir ikkje tips.

Når vi har bestilt fra peppes så betaler vi for det vi har bestilt og det er det.

Skrevet

Tipser ikke. Jeg har jo allerede betalt for utkjøring.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet (endret)

Jeg tror det er noe annerledes i USA enn i Norge. I USA tipses servitører og pizzabud fordi tipsen hovedsaklig er lønnen deres. I Norge har man tarifflønn og som oftest lønnes pizzabudet og servitøren fra sin arbeidsgiver.

Jeg bestiller ikke pizza levert hjem, men ville nok eventuelt ikke ha tipset spesielt mer enn å avrunde oppover til nærmeste hundrelapp eller noe slikt.

Endret av gjestdeluxe
Gjest Marlo
Skrevet

Hender jeg runder opp, men som det blir nevnt - vi har helt andre lønningsforhold her i Norge i forhold til USA hvor mange mennesker bokstavelig talt overlever på tips.

Gjest Distiller
Skrevet

Noen ganger runder jeg opp, men ved 266 kroner ville jeg betalt eksakt beløp.

Skrevet

Nei, tipser ikke.

Skrevet

Jeg tipser pizzabud, gjerne med cirka 10 prosent. Det samme med taxisjåfører og servitører. Ofte runder jeg av som nevnt over, men servicen jeg blir møtt med avgjør om jeg tipser. Å gi to kroner i tips ser jeg ingen hensikt i, men jeg er vant til at mine venner også gir tips hvis vi ikke har skrapet sammen penger (f.eks. i studietiden). Jeg føler meg ikke forpliktet til å tipse, men de fleste pizzabud, taxisjåfører osv har en lav lønn i forhold til de timene de jobber, spesielt taxisjåfører.

Skrevet

Nei det kommer jeg ALDRI til å gjøre. De får allerede betalt for å gjøre jobben sin, så da tenker ikke jeg å gi dem tillegg bare for å komme hjem til meg på døra for å lev. pizza. Dette har jeg jo allerede betalt for.

Skrevet (endret)

Jeg tipser pizzabud, gjerne med cirka 10 prosent. Det samme med taxisjåfører og servitører. Ofte runder jeg av som nevnt over, men servicen jeg blir møtt med avgjør om jeg tipser. Å gi to kroner i tips ser jeg ingen hensikt i, men jeg er vant til at mine venner også gir tips hvis vi ikke har skrapet sammen penger (f.eks. i studietiden). Jeg føler meg ikke forpliktet til å tipse, men de fleste pizzabud, taxisjåfører osv har en lav lønn i forhold til de timene de jobber, spesielt taxisjåfører.

Det blir litt rart og tipse de fordi de får lav lønn. Søpeltømmere får lav lønn i forhold til jobben de gjør synes jeg. Kanskje jeg burde tipse dem? :ler:

Er mange jobber der en ikke tjener så mye synes tips er en uting i Norge.

Endret av Jane jane
Skrevet

Jeg tipser så godt som aldri i Norge, heller ikke på restaurant. Dette er mest fordi jeg synes ting er såpass dyrt i utgangspunktet, og fordi jeg vet at de som har en jobb uansett får ok lønn.

Da jeg bodde i England tipset jeg rett som det var, både fordi prisen var mer fornuftig og fordi menneskene var mer serviceinnstilt.

Skrevet

Jeg runder opp til neste hele sum. Så ja..

Skrevet

Et pizzabud eller en taxisjåfør strekker seg sjelden spesielt langt for å utføre sitt arbeid. De får en adresse og en pizza, gee wiz.

Skrevet

Jeg tipser aldri i Norge.

Jobbet forøvrig som pizzabudvikar en dag for noen år siden. I løpet av 6 timer hadde jeg fått 800 kr i tips, helt sykt.

Skrevet

det varier litt... i nenvte tilfelle hadde jeg nok rundet opp til 250 kr

Skrevet

Jeg runder opp litt så vi ikke blir stående å telle kronestykker, men det er alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...