Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #1 Skrevet 14. mai 2010 Huff...vi har en litt vanskelig situasjon i forbindelse med vårt bryllup. Vi har en person i familien (litt ut i familien) som dessverre har blitt ufør og trenger hjelp til det meste. Dette skjedde før vi sendte ut invitasjoner og vi ble anbefalt av personens nærmeste familie om å ikke be denne personen da h'n vil kreve mye hjelp gjennom dagen, og ingen av de hadde lyst til å ha fokuset på henne/hjelpe h'n med alt når vi skulle gifte oss... Det høres så "brutalt" ut synes jeg...samtidig som jeg skjønner at folk helst vil slippe å være "sykepleier" på en slik dag, men det resulterer jo i at personen ikke kan komme. Det som gjør saken enda mer vanskelig er at denne personen har kjøpt seg klær til bryllupet og når folk er på besøk sier h'n "Jeg har kjøpt meg penklær, men jeg har ikke sett noe til invitasjonen enda...". Midt oppi dette forventer familie at vi skal dra til denne personen å forklare hvorfor vi ikke kan be h'n med til bryllupet, når det er personens nærmeste familie som har "tatt valget". Selv om jeg ser poenget til familien, så er det jo fryktelig synd...jeg tenker at det bør jo være noen av de X-antall gjestene som kan "bytte på" å få denne personen på do, flytte h'n rundt? Huff, jeg skulle gjerne ha passet på denne personen gjennom dagen selv, men det lar seg jo så klart ikke gjøre... Jeg synes det er utrolig vanskelig å måtte ta en slik samtale med denne personen...og vi har ingen anelse om hva vi skal si. Personen prater ikke om annet en bryllupet og det gjør det liksom ekstra sårt. Jeg hadde håpet på at vi kunne fått en dagpleier til å bli med, men vet ikke hvordan reglene er for å bruke disse på "fritiden"...noen som vet om ordninger på sykehjem?
Sunshine Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 Jeg tror i såfall du må få noen til å gjøre det privat, men kan du ikke ringe sykehjemmet vedkommende bor på? Kanskje du kjenner noen som ikke er invitert som kunne tatt seg av personen? Jeg ville i allefall gjort alt for å ha vedkommende på festen. Jeg hadde tenkt å gjøre alt for at min bestemor skulle få komme i bryllupet, men dessverre døde hun i vinter.
Gjest Distiller Skrevet 14. mai 2010 #3 Skrevet 14. mai 2010 Jeg ville nok også gjort alt jeg kunne for at personen skulle få komme i bryllupet. Synes ideen din om at flere kan dele på "ansvaret" for denne personen i løpet av kvelden ikke er så dum. Personlig hadde jeg ikke hatt noe i mot å ta meg av noen en del av dagen/kvelden.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #4 Skrevet 14. mai 2010 Du får si til familien at du ønsker å ha denne personen i bryllupet ditt, du nekter å ta en prat med henne å si at hun ikke kan få komme når hun gleder seg og har kjøpt penklær. Stakkars, du kan ikke knuse vedkommende å si at h*n ikke får komme! Familien får ta ansvar å dele på det, det er snakk om 1 dag i deres liv. Skulle de bli påkjørt i morgen, å havne i rullestol, skal de aldri komme seg noen plass de da, for ingen vil ta bryet? Makan!
Kanutten Skrevet 14. mai 2010 #5 Skrevet 14. mai 2010 Du kan høre med sykehjemmet om de har noen studenter f.eks som jobber der ekstra som du kunne leid inn. Jeg synes det er trist at personene ikke skal få kommet seg dit fordi resten av familien ikke vil stille opp. Forklar for familien at det viktig for dere at personene blir invitert. Håper det går i orden for dere.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #6 Skrevet 14. mai 2010 Takk for svar! Helt enig med deg anonym! Jeg synes det er alt for trist om denne personen ikke skal kunne få blitt med, men skal gjøre mitt beste for at vedkommende skal få hjelp på dagen. personen er forholdvis gammel så orker nok ikke å være lenger enn til etter middag uansett...da er det strengt tatt bare snakk om under vielse (hvor man sitter helt stille), flytting til lokalet og inn til middagssalen. Synes egentlig familien bør kunne steppe opp her! Bare håper de ser det på samme møte som vi gjør...til nå virker det "mørkt". Vi skal ta en prat med sykehjemmet også!
Gjest Flode Skrevet 14. mai 2010 #7 Skrevet 14. mai 2010 Hvis denne personen bor på en ordinær sykehjemsavdeling på et kommunalt sykehjem vil trolig ikke personalet der kunne hjelpe dere. Hvis h*n derimot bor i en omsorgsleilighet eller på et privat sykhjem kan det være annerledes. Det er mulig å undersøke personlig assistent, men jeg har ikke hørt om dette for bare en kveld, bare hos de som har et team rundt seg fra før. Hva med å foreslå for familien og denne personen at h*n kan være med på deler av festen? Eks. vielsen og middagen? Sannsynligvis vil denne personen ha forståelse for dette, og kanskje h*n ikke vil holde ut langt utover natten uansett hvis h*n er eldre(?) og ufør. Siden det er familiens ønske at h*n ikke skal være med, si at de må ta det opp med h*n. Obs: Pass på at lokalet er tilrettelagt for evt hjelpemidler denne personen måtte trenge for kvelden (eks rullestolrampe, heis, handikapptoalet, dostol o.l.)
Antlers Skrevet 14. mai 2010 #8 Skrevet 14. mai 2010 Nå sier du jo ikke noe om nøyaktig hva som feiler vedkommende, men jeg ville rett og slett sagt noe om at jeg ønsker h*n skal komme, men jeg får nok dessverre ikke mye tid til å hjelpe til, så det kan hende h*n må sitte parkert i lengre perioder av gangen. Ønsker vedkommende å være med til tross for dette vil jeg tro at det ordner seg uansett. Kanskje h*n selv har gode forslag til hvordan det kan løses? For min del hadde det vært uaktuelt å ikke be noen bare pga at det ble litt ekstra jobb. Hadde det vært så om å gjøre så hadde jeg selv hjulpet til med hva nå enn h*n trenger hjelp til. Da kunne det jo fort hende at noen syntes det var for galt at bruden skulle gjøre dette på sin store dag og tilbød seg å gjøre det istedenfor
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #9 Skrevet 14. mai 2010 Du bør gjøre alt du kan for at denne personen skal få komme i bryllupet. Synes det blir nærmest ondskapsfullt å knuse denne personens hjerte samtidig som dere skal feire deres egen lykke.
lulle Skrevet 14. mai 2010 #10 Skrevet 14. mai 2010 Du bør gjøre alt du kan for at denne personen skal få komme i bryllupet. Synes det blir nærmest ondskapsfullt å knuse denne personens hjerte samtidig som dere skal feire deres egen lykke. Enig.
Gjest Miam Skrevet 14. mai 2010 #11 Skrevet 14. mai 2010 Fatter ikke at familien til denne personen ikke vil hjelpe h*n hit og dit når det tross alt bare er én dag!! Fy skamme seg skulle de! At en person sitter i rullestol er jo slettes ingen undergang! Og hvis h*n er så gammel at h*n mest sannsynlig ikke blir til festen og det, så er det jo iallfall ikke noe problem. Fy, kjenner jeg får en litt fæl smak i munnen av dette. Si til familien at du slett ikke har tenkt å IKKE be vedkommende fordi de ikke gidder sku rullestolen, du ønsker h*n der, og da får de vær så god å være litt behjelpelige altså. De er vel flere i familien, så alt ansvaret trenger jo ikke å ligge på én person!
Auri Skrevet 14. mai 2010 #12 Skrevet 14. mai 2010 Jeg kjenner jeg også skammer meg på vegne av denne personen sine nærmeste! Vi har valgt et helt annen lokale/feiringmåte enn opprinnelig planlagt delvis ut av hensyn to eldre i familien. Synes det er flott av deg å ikke bli farget av deres væremåte!
Gjesten Skrevet 14. mai 2010 #13 Skrevet 14. mai 2010 Jeg synes du skal si til familien din at dette er DIN dag, DU vil ha ham/henne der, og at familien bare blir nødt til å hjelpe til. Hvis personen i tillegg sannsynligvis vil hjem etter middag, er det jo ikke mye flytting som trengs. Dette stakkars mennesket har sikkert ikke mye igjen å glede seg over her i livet, også skal h*n ikke få komme i bryllupet til familiemedlemmer engang?
kisskissbangbang Skrevet 14. mai 2010 #14 Skrevet 14. mai 2010 (endret) Her kan man vel ikke gjøre annet enn å be dette mennesket, nesten uansett hvor mye jobb det blir? Når h*n gleder seg såpass mye som h*n gjør ville det vært regelrett grusomt å si at h*n ikke kan komme. Kjempeflott at du ikke tenker på samme måte som din familie, og ønsker å omrokkere litt for å få h*n gjennom dagen. Oppdater oss, da, TS, håper det ordner seg for det beste, og at h*n aldri får vite om den opprinnelige plana. Endret 14. mai 2010 av kisskissbangbang
Sauen Shaun Skrevet 14. mai 2010 #15 Skrevet 14. mai 2010 En eldre og pleietrengende person i min familie har pleid å ha med seg støttekontakten sin i forskjellige selskap. Så hvis din slektning har støttekontakt, så kan det være en mulighet å høre om denne kan bytte arbeidsdag den aktuelle uka.
Morea Skrevet 14. mai 2010 #16 Skrevet 14. mai 2010 Jeg planlegger mitt eget bryllup og har to besteforeldre i rullestol og en som ikke tør å fly (vi er fra to ulike land, så vi diskuterer hvor vi skal ha det). Blir nok tatt hensyn til verdens mest fantastiske besteforeldre. Nå skjønner jeg at dette er en person som ikke er i nærmeste familie, men hvis dere skal ha et bryllup med endel gjester så synes jeg h'n skal få lov til å komme. Hvis, hypotetisk sett, personen ville blitt invitert hvis h'n ikke var "en byrde". Bestefar har hatt slag og har mistet tale og bevegelighet. Og han er en stoooor mann på nesten to meter. Han har venner og bekjente som løfter ham inn og ut av biler, drosjeselskapet/ambulansen (er fra et lite sted ) hjelper til med å få ham opp trappen etc. for at han skal få være med på ting. Når jeg ser hvor glad han blir av dette får jeg lyst til å grine.
Gjest navnelapp Skrevet 14. mai 2010 #17 Skrevet 14. mai 2010 Det er heilt fantastisk for desse eldre å få vere med på slike familiehendingar, det høyrest ut som latskap blant denne personen sine næraste når det gjeld å ta seg av h*n. Dei bør pressast til å ta ansvar her, syns eg. Dei har foreslått det som er lettvint for dei, utan å ta omsyn til kjenslene til denne personen. Dei aller fleste selskapslokale har krav på seg til å vere universelt utforma, dvs at alle skal kunne ha tilgang. Difor burde alt med handicaptoalett og slikt vere i orden.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #18 Skrevet 14. mai 2010 Du bør gjøre alt du kan for at denne personen skal få komme i bryllupet. Synes det blir nærmest ondskapsfullt å knuse denne personens hjerte samtidig som dere skal feire deres egen lykke. Jeg er helt enig! Hjerterått å utelate en som gleder seg mye. Bor han/hun hjemme eller på sykehjem? Dersom h*n bor på sykehjem kan du høre om det er studenter der som blir med på å hjelpe mot betaling, godt mulig noen er interessert i det. Syns du kan si til nærmeste familie at dette er en du ønsker å ha der, og at det er noe de må finne seg i. Be dem tenke på at de en gang skal bli gammel selv, og spør om de vil bli utelatt? (Minner meg veldig om historien med mannen som måtte spise av tretallerkenen for at den ikke skulle kunne knuses)
Gjest Flode Skrevet 14. mai 2010 #19 Skrevet 14. mai 2010 (endret) Så så... Nå vet ikke vi noe om hverken hvordan denne personen fungerer kognitivt, pleiebehovet eller hvor tilrettelagt lokalet er, så ikke kjeft familien huden full for dette da... Jeg har selv hatt med meg demente sterkt funsksjonshemmede mennesker på tur og det er ikke akkurat noen dans på roser. Er pleiebehovet stort vil det faktisk delvis kunne ødelegge dagen for de pårørende som må hjelpe, og vi vet heller ikke om denne personen faktisk har innsikt i sitt eget pleiebehov. Endret 14. mai 2010 av Flode
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #20 Skrevet 14. mai 2010 Det må da være mulig å leie inn en pleieassistent for et par timer så denne slektningen kan få være med på vielsen og middagen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå