Gå til innhold

Chick lit for en som egentlig ikke leser det

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har tips til greie "chick lit"/litterære drops-bøker til en som egentlig ikke leser dette...?

Det er ikke det at jeg er for fin på det til å lese det altså, men har en følelse av at det blir for søtsuppeaktig for meg. Nå må jeg imidlertid lese litt på grunn av jobben - jobber med bokformidling og etterspørselen etter denne typen litteratur er stor, og da er det greit å vite litt om det man anbefaler...

Så vi har fått beskjed om å lese 2 slike bøker og holde presentasjon på jobben. Bøkene skal være oversatt til norsk og (helst) være skrevet av to ulike forfattere. Det er ikke snakk om rene seriebøker (a la Livets døtre etc), men mer i Shopaholicer-sjangeren.

Det er mest typen bøker der setninger som "Han kysset henne så ømt at hun trodde hun skulle dø"-formuleringer som utgår med høye kneløft. Har lest nevnte Shopaholiker-serien, og syntes de to første bøkene var ganske greie, før jeg ble "mett". Bridget Jones-bøkene er for utdaterte, men ellers er jeg ganske grønn på området... Ana Gavalda og liknende blir ikke godkjent, det må være mer "rosa" enn som så.

Skrevet (endret)

Jeg var en ihugga mostander av chick lit bøker, men etter å ha lest en del Cecelia Ahern-bøker, og Marian Keyes, så har jeg falt pladask. Cecelia Ahern skriver bøker som er litt mer "fantasiinspirert", mens Marian Keyes holder seg til ting som er naturlige. I allefall gjorde hun det i begynnelsen, siste boka hennes var litt mer fantasy-inspirert. CA har, som du sikkert vet, skrevet PS: Jeg elsker deg. Nå leser jeg bare bøker på engelsk (om forfatter har skrevet den på engelsk..), så jeg aner ikke hvordan de norske oversettelsene er, men de er så absolutt verdt et forsøk.

Anbefaler:

"Der regnbuen ender" av Cecelia Ahern.

Den Norske Bokdatabasens omtale:

"Rosie og Alex har vært venner gjennom heile oppveksten. Da de når tenåra blir de skilt, Alex og familien flytter fra Dublin til Amerika. Rosie er fortapt uten Alex, men den kvelden hun skal reise til Boston for å møte Alex igjen, får hun vite noe som forandrer livet hennes for alltid, og som gjør at hun blir i Irland. Ingen av dem veit om vennskapet kan overleve avstanden og årene som går, og Rosie kan ikke la være å lure på om de kunne vært noe meir enn venner."

"Om du kunne se meg nå" av Cecelia Ahern.

"Elizabeth Egan har sin fulle hyre med å drive sitt eget interiørdesignfirma. Samtidig er hun motvillig adoptivmamma for nevøen Luke, som hennes uansvarlige søster har overlatt til henne å ta seg av. Orden og punktlighet gir henne kontroll over hverdagen, helt til Ivan dukker opp. Han er sorgløs, spontan og eventyrlysten, alt det Elizabeth ikke er. Og snart tar livet en vending hun aldri kunne drømt om."

Dette er ikke hennes beste bøker, i mine øyne, men de er de eneste som er oversatt til norsk. Bortsett fra PS: Jeg elsker deg. Men dem er BRA bøker, og verdt lesinga. :)

"Er du der ute?" av Marian Keyes.

"Anna Walsh er offisielt et vrak. Hun er følelsesmessig knust og har bare en tanke i hodet: hun må tilbake til New York. New York består av vennene hennes, en fantastisk jobb og ikke minst ektemannen hennes. Ingenting i Annas liv er imidlertid enkelt lenger. Ikke bare blir returen til Manhattan vanskeliggjort av hennes fysiske og følelsesmessige arr, det virker også som om Aidan er forsvunnet. Er det på tide for Anna å gå videre, og kan hun i så fall klare det?"

"For god til å være sann" av Marian Keyes.

"Lola Daly finner ut at kjæresten, politikeren Paddy de Courcy, skal gifte seg med en annen kvinne. Journalisten Grace Gildee har selv hatt et forhold til Paddy, og nå vil hun ha hele historien om forlovelsen. Marnie Hunter er Grace sin tvillingsøster, men også hun har bånd til Paddy; hennes første store kjærlighet. Bruden Alicia Thornton er på sin side fast bestemt på å bli den perfekte hustru, men kjenner hun egentlig Paddy? Dette er historien om fire kvinner og en mann, og hemmeligheten som binder dem sammen."

EDIT: Glemte min favoritt av Keyes.

"En stjerne i natten" av Marian Keyes.

Forlagets omtale:

"Star Street 66 i Dublin er ikke som andre boligblokker. En usynlig kraft våker over menneskene som bor i de ulike leilighetene, men ingen er klar over det ennå. Det skal ta nøyaktig 61 dager før den fremmede røper sine egentlige hensikter - og viser sitt sanne ansikt. Men én ting er sikkert: Når nedtellingen settes i gang på dag 61, er det ingen vei tilbake. Hvem bor i Star Street 66? En av beboerne er i ferd med å forelske seg, en annen er revet mellom to elskere. Noen ruger på hemmeligheter som ubønnhørlig vil komme for en dag, og for andre får disse avsløringene tragiske utfall. Skjebnen har flyttet inn i Star Street. I bagasjen har den kjærlighet og ulykke, optimisme og hjertesorg, samt evnen til å omkalfatre liv."

Jeg har ledd, grått, og kjent meg igjen i alle bøkene til begge :):sjenert: :rødme:

Endret av Lille Måne
Skrevet

Vil anbefale Vintage-affæren av Isabel Wolff. Den er et veldig bra eksempel på sjangeren, samtidig som den er tålelig for chick lit-kritiske ;)

Skrevet

Vannmelonen av Marian Keyes

Remember Me? av Sophie Kinsella

Begge herlige, morsomme "damebøker"

Gjest Mahareth
Skrevet

Anbefaler "Tre ønsker" av Liane Moritary, i litterære drops-bøkene, samt alle Marian Keyes sine bøker. Har selv ikke "orket" Shoppoholiker-bøkene, men har lest en annen av samme forfatter, Bill.mrk. Hushjelp søkes ellerno.

Skrevet (endret)

Jeg vil si at kiosklitteratur er noe annet enn chicklitt ;)

Noen anbefalinger:

Park avenue-prinsesser

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2478713

Thereses tilstand:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1790456

En djevel i Prada

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2493931

Menn, penger og sjokolade

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4816528

Endret av Vivienne*
Skrevet

Jeg er ikke noe særlig hypp på chicklit, men jeg digget Melkecocktail av Sarah Mlynowski. Den er utrolig morsom og veldig søt.

Ellers likte jeg også The Adventures of a London Call Girl av Belle de Jour, men den blir vel muligens litt for heftig i jobbsammenheng. :lol:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så fan av sånne bøker selv, men Sophie Kinsella sine bøker liker jeg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar og gode tips!

Først leste jeg "Sushi for nybegynnere" av Marian Keyes, og den var så absolutt "spiselig". En bok jeg greit kan anbefale. Etterpå gikk jeg løs på Allison Pearsons "Jeg fatter ikke hvordan hun får det til", og den var det verre med - ble helt andpusten av å lese den. Men jeg regner med at den vil gå rett hjem hos veldig mange mødre, så da var det ikke fullstendig bortkastet likevel.

Skrevet

Tusen takk for svar og gode tips!

Først leste jeg "Sushi for nybegynnere" av Marian Keyes, og den var så absolutt "spiselig". En bok jeg greit kan anbefale. Etterpå gikk jeg løs på Allison Pearsons "Jeg fatter ikke hvordan hun får det til", og den var det verre med - ble helt andpusten av å lese den. Men jeg regner med at den vil gå rett hjem hos veldig mange mødre, så da var det ikke fullstendig bortkastet likevel.

"Jeg fatter ikke hvordan hun får det til" ble jeg bare sur av å lese. Et helt kapitel om at man absolutt ikke under noen omstendighet måtte finne på å komme med en bakerikjøpt kake. Tenk om noen skulle finne ut at man ikke bakte sjøl?!?! Klarte ikke sette meg inn i en slik tankegang hvor man skulle bry seg så mye om hva andre synes, men det er jo bare meg. :)

Kan også anbefale min favoritt bok "She's come undone" av Wally Lamb. Den er enda ikke, så vidt jeg vet oversatt til norsk og kan ikke akkurat kalles morsom, men den er absolutt nydelig.

• 1 måned senere...
Skrevet

Cecilia Ahern og Sophie Kinsella er to kjente chick-lit forfattere med fantastiske bøker. Shopoholiker serien av Sophie Kinsella er verdt å lese !

Skrevet

Emily Giffin!

"Til odel og eie" er fantastisk bra, litt annerledes og mer "voksen" chick-lit, og til refleksjon og ettertanke. "I tykt og tynt" er også bra. De andre til Emily Giffin ble jeg imidlertid skuffet over, ikke i samme klasse. Jeg har lest masse chick-lit og disse er desidert best! Første lå også på New York times bestselgerliste, og det til tross for at dette var Emilys debutbok.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4037806

Skrevet

Elizabeth Noble!

Jeg likte spesielt godt "the reading group" og "Things I want my daughters to know". Ellers synes jeg også at det meste av Marian Keyes er bra. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...