Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #1 Skrevet 14. mai 2010 Jeg lurer på hvor mange kilokalorier sånn cirka hvert måltid bør inneholde? Noen som har forslag? Da tenker jeg gjennomsnitlig da.
Wiggins Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 Jeg lurer på hvor mange kilokalorier sånn cirka hvert måltid bør inneholde? Noen som har forslag? Da tenker jeg gjennomsnitlig da. Slike anbefalinger er for et gjennomsnittsmenneske, og det fins svært få gjennomsnittsmennesker, de fleste ligger i større eller mindre grad over eller under i daglig forbrenning. Hvis jeg skulle spist det som anbefales av gjennomsnittlig inntak ville jeg sett ut som en konsentrasjonsleirfange. Jeg spiser 15-20 000 kJ per dag (enheten kalori er en gammel enhet på linje med pund, alen, tommer osv., som ikke er kompatibel med resten av SI-systemet), mens daglig anbefalt inntak fra norske ernæringsmyndigheter er vel noe sånt som 8-9000 kJ.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #3 Skrevet 14. mai 2010 Jeg skjønner ikke hva du mener? Man finner kcal (kilokalorier) ved å dele kJ på 4,2. Så om man oppgir det i kJ eller kcal spiller vel ingen rolle?
Wiggins Skrevet 14. mai 2010 #4 Skrevet 14. mai 2010 Jeg skjønner ikke hva du mener? Man finner kcal (kilokalorier) ved å dele kJ på 4,2. Så om man oppgir det i kJ eller kcal spiller vel ingen rolle? Man kan også regne om fra alen, fot og tommer til meter og centimeter ved å bruke konverteringsfaktorene (jeg har dem ikke i hodet og gidder ikke slå dem opp akkurat nå), men betyr det at det er like greit å oppgi lengder i alen, fot og tommer? Jeg vet ikke hvorfor akkurat enheten kalori sitter så hardt i folks bevissthet mens vi på alle andre områder har klart å bytte til å tenke i SI-enheter, men jeg gir aldri opp mitt korstog mot kalori-enheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå