Gå til innhold

Bibelens kostholdsregler

Gjest Hans72

Anbefalte innlegg

Gjest Hans72

Det står bla. i dem at man ikke skal spise selvdøde dyr. I dag vet vi at det er svært uheldig å spise dem, men for 2500 år siden kunne de vakselig ha visst dette foruten ved en Gud.

Hva tenker tvilerne omkring emnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest VinglePetter

Ja du Hans du Hans. Du gulper opp mye svada.

Hvordan tror du mennesker kunne overleve uten å ha lest om å holde seg unna stinkende, markbefengte, sjølvdævva dyr? Det både lukter og smaker helt forjævlig, så da er det vel godt at den gudommelige boka di kan si noe om saken, så vi ikke forgifter oss.

Kan du forresten vise til hvor i Bibelen dette står? Ikke fordi jeg tviler på deg, men fordi jeg er er nyskjerrig på ordlyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står bla. i dem at man ikke skal spise selvdøde dyr. I dag vet vi at det er svært uheldig å spise dem, men for 2500 år siden kunne de vakselig ha visst dette foruten ved en Gud.

Bibelen sier også at man ikke skal spise sjømat som ikke har finner og skjell (5. Mosebok 14:10), noe som egentlig er en helt idiotisk regel.

Forresten så er det ikke vanskelig å tenke seg at menneskene som levde på den tiden, og lenge før, fant ut av dette selv uten noen hjelp av gud? Når man ser noen i familien bli syke og kanskje dø av å spise slikt kjøtt så skal det ikke store IQen til for å skjønne at det ikke er bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mange dyr, såfremt de ikke er åtseletere, også avstår fra å spise selvdøde dyr.

Det står vel ikke i bibelen at vi ikke skal spise våre ekskrementer eller det vi plukker ut av nesen heller?

EDIT: Ved nærmere ettertanke så vil jeg ikke ha svar på det spørsmålet.

Endret av Larsern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At akkurat som mange andre gode råd i bibelen, er nok dette også noe man godt kunne finne ut av på egen hånd. Selvdøde dyr er ikke utblødd, så kjøttet er ikke videre bra. Og det kan også ha gått en stund fra de døde, til man blir oppmerksom på det, og det innebærer at forråtning er kommet i gang. Insekter begynner å gjøre greia si med en gang noe dør. Og man kan jo også bli syk av det, dersom dyret døde av en sykdom. Men sånt kan man jo konstatere ved selvsyn. Hvorfor skulle det være så mye vanskeligere for bronsealder-gjetere å finne ut av det? Er årsakene slik at man trenger elektronmikroskop for å se dem? Noen ganger holder det med en enkel korrelasjon. Faktisk så resulterer DET i en antakelse av langt flere kausale forhold enn det er saklig grunnlag for å hevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvis man skal ta i betraktning tiden ang. bibel og gud, så har mennesker eksistert i flere tusen år før det var overhode snakk om gud og hvor man ikke hadde en bibel å gå etter. Så man kan jo lure på hvordan de klarte å overleve?

Vel, de levde etter naturens regler. De lærte av naturen og dyrene. De hadde en unik kontakt med naturen og dyrenes ånd. Og deres egen ånd. For hvis vi skal se helheten, å fra bibelens ord, så er vi barn av gud.

Dermed ser jeg det sånn at vi alle bærere noe gudommelig i oss, å dermed ligger det, eller vent, lå det automatisk i oss å ha kontakt med guds skaperverk.

Jeg kan vanskelig forestille meg at selv gud kan ha oversikt over alt og alle. Det vil være naturlig at han har medhjelpere. Å disse medhjelperne finner vi overalt i naturen.

Jeg tror vi ble undervist det vi trengte å lære fordi vi forsto helheten i skaperverket, å hadde tillit til det naturen kunne lære oss.

Kontra i dag, hvor mange ville overlevd dersom noe katastrofalt skulle skje, hvor vi plutselig ikke kunne gå i butikken å kjøpe oss mat?

All den gamle læren er borte. Når vi lot oss avgrense fra naturen og dens lærere og begynte å forholde oss til en gud og en menneskeskrevet bibel, ble vi fratatt sjansen til å lære oss overlevelsesteknikker.

Jeg personlig syns ikke bibelen har noe som helst å tilføre oss mennesker, det vi allerede ikke visste. Vi hadde kjennskap til alt gjennom den nære kontakten med naturen.

Slik jeg ser det, hadde vi allerede kirker og templer. Naturen. VI hadde direkte kontakt med gud og hans medhjelpere. Vi levde i harmoni med oss selv og hverandre.

Helt til noen kom og fortalte at alt vi trodde på var ugudelig.

Hvordan er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hans, har du virkelig en så enkel tankegang?

Folk lærte vel av sine feil og erfaringer også i tiden før denne boka ble til?

Hvis et barn stikker hånda inn i et bål, så kjenner han at han brenner seg. Han trenger ikke en gud i en bok til å fortelle seg at han ikke må stikke hånda i bålet? Og når lillebroren hans holder på å gjøre det samme en stund senere, kan storebror si; det må du ikke gjøre, for da brenner du deg...

Hans da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...