Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #1 Skrevet 14. mai 2010 Heisann. Jeg har ekstrem tannlegeskrekk. Jeg sliter med angst på mange områder (og er blitt midlertidig ufør pga. det) og det gjør det utrolig vanskelig for meg å gå til tannlegen. Jeg har blitt gitt Valium, men det hjelper ikke på meg (og pga historie med misbruk i familien så får jeg egentlig ikke lov til å ta det heller). I forfjor tok jeg opp et forbrukslån, for å endelig få fikset opp i tennene mine en gang for alle. 70.000 var jeg ute med for tannbehandling i narkose. Det viser seg i ettertid at de har gjort en j**** dårlig jobb... Fyllinger har falt ut, fyllinger har knekt, det har fortsatt vært hull under fyllinger osv. Så nå er jeg tilbake der jeg startet, mer eller mindre. Jeg har 12-15 hull, og to av de er store og stygge (1 hel fylling som har falt ut og 1 fylling som har knekt av en del). Tingen er at jeg har ikke råd til å dra til tannlegen på den inntekten jeg har... Tannlege er dyrt nok i seg selv, men med lystgass (som jeg MÅ ha for å greie å få gjennomført dette) koster enda mer pr. time. Selve timene skal jeg nok kanskje greie å få dekket selv... Men det jeg lurer på er om jeg kan søke noen støtte for ekstrautgiftene ved lystgass osv.? Jeg har papirer på at jeg sliter med angst. Synes dette er så vanskelig... Det dominerer så mye av livet mitt nå Hver dag er masse bekymringer for dette med tennene mine. PS: Jeg har prøvd å klage på den klinikken jeg var hos i forfjor, men kom ingen vei... Så den veien er prøvd og funker ikke.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 nei, tannlege må du betale seg. Du bør ta kontakt med advokat så de kan kjøre saken mot klinikken, sa er det mye større sjans for at du får gjennomslag.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #3 Skrevet 14. mai 2010 Har vært gjennom hele mølja med advokat osv. Problemet er at de har råd til mye "bedre" advokater enn meg og sneik seg glatt unna... Påstod at de hadde advart meg på forhånd om at det ikke var mulig å fikse alt i munnen min på den tida de hadde til rådighet under narkose og generelt frarådet meg mot å gjøre det. En slik advarsel hørte ikke jeg snurten av... Så det ble ord mot ord og tannlegeforeningen valgte å tro på dem Når jeg googlet klinikken i ettertid så jeg at tannlegen jeg var hos har vært borti flere slike saker... Burde nok googlet først ja
Topplue Skrevet 15. mai 2010 #4 Skrevet 15. mai 2010 (endret) http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=6336&Itemid=78 Går utifra at siden NAV dekker for det som står her, så burde de dekke for deg og. Ring og hør med tannlege/NAV? Endret 15. mai 2010 av Forever :)
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. mai 2010 #5 Skrevet 15. mai 2010 Hvis du reiser til Polen får du tannlegebahndlign til en fjerdedel av prisen, det er det verdt!
Gjest Cho Skrevet 15. mai 2010 #6 Skrevet 15. mai 2010 Hvis du er under NAV kan du dra til en tannlege og få et overslag for jobben, sende det til NAV (hvorpå det blir videresendt til fylkestannlegen), vente i tre måneder (behandlingstid..), og så få det dekket.
Gjest Krizzy Skrevet 16. mai 2010 #7 Skrevet 16. mai 2010 Hvis du er under NAV kan du dra til en tannlege og få et overslag for jobben, sende det til NAV (hvorpå det blir videresendt til fylkestannlegen), vente i tre måneder (behandlingstid..), og så få det dekket. Det skal ikke til NAV. Helseøkonomiforvaltningen heter det. Fikk nytt navn fra 010110 (tidligere het det NAV Helsetjenesteforvaltning). Har ingenting med NAV å gjøre lengre. Enheten er underlagt helsedirektoratet, så litt farlig å blande dem! :gjeiper: De har med tannlegesakene! Nettside: www.helfo.no Telefonnummeret står på nettsiden hvis man ønsker å ta kontakt:)
Gjest Blondie65 Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 Jeg vil anbefale deg å få en behandling for din tannlegeskrekk først av alt. Det er ikke slik at den behandlingen består i sjokkterapi, det er mer samtale og forståelse for hva man er redd for og hvordan det kan løses. Jeg vil tro at dette også vil kunne hjelpe som dokumentasjon på hvor ille det faktisk står til.
Gjest Cho Skrevet 16. mai 2010 #9 Skrevet 16. mai 2010 Det skal ikke til NAV. Helseøkonomiforvaltningen heter det. Fikk nytt navn fra 010110 (tidligere het det NAV Helsetjenesteforvaltning). Har ingenting med NAV å gjøre lengre. Enheten er underlagt helsedirektoratet, så litt farlig å blande dem! :gjeiper: De har med tannlegesakene! Nettside: www.helfo.no Telefonnummeret står på nettsiden hvis man ønsker å ta kontakt:) Aha, kjekt å vite! Jeg leverte nettopp (enda) et overslag, og da leverte jeg det til kontakten min på NAV, men da har sikkert hun levert det videre for meg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #10 Skrevet 16. mai 2010 [quote name=Forever ' date='15 mai 2010 - 17:17' timestamp='1273936640' post='8073294] http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=6336&Itemid=78 Går utifra at siden NAV dekker for det som står her, så burde de dekke for deg og. Ring og hør med tannlege/NAV?
Topplue Skrevet 16. mai 2010 #11 Skrevet 16. mai 2010 I og med at TS har dokumentasjon på skrekken sin burde vel det vise at hun har et reelt behov for denne typen behandling?
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #12 Skrevet 16. mai 2010 Altså tannlegeskrekk er ikke en av grunnene som står oppgitt, ergo regner jeg med det ikke er nok. Hvem som helst kan jo påstå at de har tannlegeskrekk? Jeg var ikke hos tannlege på 11 år pga dårlig økonomi, tilslutt var jeg nødt pga behov for rotfylling og trekking av en tann, sum 10500 med beskjed om at jeg måtte gjøre med for å få tanngarden på stell. Da kunne jeg jo iflg ditt ressonement sagt at jeg ikke hadde vært til tannlegen pga 11 år fordi jeg hadde tannlegeskrekk og så må staten betale? Hvem i all verden skal motbevise at jeg ikke har tannlegeskrekk? Jeg har jo tross alt ikke vært hos tanlegen på 11 år? Selvfølgelig skal ikke det dekkes, det blir jo opp til den enkelte hvor flink de er å bløffe om de får det dekket eller ikke. Dessuten har ts alt innvolvert advokat, dersom dette var noe staten kunne dekke så hadde vel ikke det vært en konflikt i utgangspunktet, noe både tannlegesenteret og advokaten hadde kjent til rettighetene på.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #13 Skrevet 16. mai 2010 Tannlegeskrekk er ikke grunnlag for å få dekket utgiftenen sine, da kan jo hvem som helst si at de har tannlegeskrekk. Det skal i så fall jeg også gjøre neste gang, hvem kan motbevise det? Det samme prinsippet gjelder jo keisersnitt: hvem som helst kan si de har "fødselsangst", og da får de keisersnitt. Alle kan jo si det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #14 Skrevet 16. mai 2010 Det samme prinsippet gjelder jo keisersnitt: hvem som helst kan si de har "fødselsangst", og da får de keisersnitt. Alle kan jo si det. Jepp, men fødselsangst er ikke automatisk grunnlag for KS. Du må inn til samtale o.l for å behandle føselsangsten. Og det må TS kunne gjøre for tannlegeskrekken sin også. Å ha lyst på er ikke det samme som å ha krav på og å få.
Topplue Skrevet 16. mai 2010 #15 Skrevet 16. mai 2010 Nei nei, det jeg mente var at slik jeg forsto innlegget til TS så har h*n vært igjen behandling og har dokumentert en psykisk lidelse. Jeg er helt enig i at ikke alle skal få slikt gratis. Men jeg tenkte kansje at NAV muligens var villig til å betale for lystgass-delen, mens TS selv betaler for "tannlege-jobben". Var jo bare gjetning fra min side, siden jeg ikke fant noe om det på nettet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #16 Skrevet 16. mai 2010 Jepp, men fødselsangst er ikke automatisk grunnlag for KS. Du må inn til samtale o.l for å behandle føselsangsten. Og det må TS kunne gjøre for tannlegeskrekken sin også. Å ha lyst på er ikke det samme som å ha krav på og å få. Det er jo bare å "la seg behandle" det - og komme fram til at her er det ikke mulig å "behandle", og da får man keisersnitt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #17 Skrevet 16. mai 2010 Altså tannlegeskrekk er ikke en av grunnene som står oppgitt, ergo regner jeg med det ikke er nok. Hvem som helst kan jo påstå at de har tannlegeskrekk? Nei, det kan de ikke. Tannlegeskrekk uttrykker seg gjennom en del rene fysiske reaksjoner, som ikke kan fakes, det blir like vanskelig som å fake at hjertet ditt slår. Hvorvidt de nye reglene kan omfatte tannlegeskrekk må du evt ta opp med tannlegen din, når du finner en som kan jobben sin.
LukaFrost Skrevet 16. mai 2010 #18 Skrevet 16. mai 2010 Dere som har tannlegeskerekk og pådrar dere store regninger når dere etter år og dag komme rdere til tannlegen: slutter dere å stelle tennene hjemme også eller? Dere må da skjønne at dere må være skikkelig flinke med tannstellet når dere ikke går til tannlege. Mulig jeg e rlite forståelsesfull her nå, men dog... Er det et alternativ for dere å gå til tannpleier og bare får utført fjerning av tannstein og lignende? Eller er det like ille som å gå til tannlegen for å borre hull?
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #19 Skrevet 17. mai 2010 TS her. Ser noen har misforstått her, og at noen gjør seg vrange... Jeg er som sagt midlertidig ufør pga sterk angst og har papirer på dette. Enhver person som blir med meg til tannlegen, ser fort om jeg faker eller ikke. Jeg hyperventilerer, skjelver så jeg rister, gråter, greier ikke snakke sammenhengende, hjertet banker i hundre og ti... Enhver kan SI de har tannlegeskrekk, men det går faktisk ann å bevise at man har det. Man kan få attest fra en tannlege som man har prøvd å gå til f.eks... Fo det andre: Selve behandlingen skal jeg greie å dekke selv. Det er LYSTGASS jeg trenger hjelp til. For lystgass er dyrt! Og om jeg faktisk skal greie å komme meg til tannlege nå, så må lystgass til. Om jeg går i flere år til for å spare opp, så kommer tennene mine til å råtne i mellomtida... Lukafrost: Jeg kan ikke snakke for andre. Men jeg har ifølge tannlegen medfødt svak emalje, noen mennesker har sterkere og noen har svakere. Det har ført til at jeg alltid har hull, uansett hvor nøye jeg er med tannpuss, tanntråd, munnskyll osv. når jeg var liten. Når jeg først begynte å utvikle tannlegeskrekk som tenåring kviet jeg meg for å gå til tannlegen, med det resultat at jeg endte opp med en ca. 15 hull innen jeg endelig fikk meg til det. Det var da jeg tok opp det lånet for å kunne få ting fikset i narkose (jeg måtte også ha noe annet med tennene utført, som ikke har med dårlig tannhygiene eller hull å gjøre, men det vil jeg ikke si for mye om da jeg ikke vil bli gjenkjent. Men det var en to fluer i en smekk-situasjon den gangen... trodde jeg).
Gjest Krizzy Skrevet 18. mai 2010 #20 Skrevet 18. mai 2010 TS her. Ser noen har misforstått her, og at noen gjør seg vrange... Jeg er som sagt midlertidig ufør pga sterk angst og har papirer på dette. Enhver person som blir med meg til tannlegen, ser fort om jeg faker eller ikke. Jeg hyperventilerer, skjelver så jeg rister, gråter, greier ikke snakke sammenhengende, hjertet banker i hundre og ti... Enhver kan SI de har tannlegeskrekk, men det går faktisk ann å bevise at man har det. Man kan få attest fra en tannlege som man har prøvd å gå til f.eks... Fo det andre: Selve behandlingen skal jeg greie å dekke selv. Det er LYSTGASS jeg trenger hjelp til. For lystgass er dyrt! Og om jeg faktisk skal greie å komme meg til tannlege nå, så må lystgass til. Om jeg går i flere år til for å spare opp, så kommer tennene mine til å råtne i mellomtida... Lukafrost: Jeg kan ikke snakke for andre. Men jeg har ifølge tannlegen medfødt svak emalje, noen mennesker har sterkere og noen har svakere. Det har ført til at jeg alltid har hull, uansett hvor nøye jeg er med tannpuss, tanntråd, munnskyll osv. når jeg var liten. Når jeg først begynte å utvikle tannlegeskrekk som tenåring kviet jeg meg for å gå til tannlegen, med det resultat at jeg endte opp med en ca. 15 hull innen jeg endelig fikk meg til det. Det var da jeg tok opp det lånet for å kunne få ting fikset i narkose (jeg måtte også ha noe annet med tennene utført, som ikke har med dårlig tannhygiene eller hull å gjøre, men det vil jeg ikke si for mye om da jeg ikke vil bli gjenkjent. Men det var en to fluer i en smekk-situasjon den gangen... trodde jeg). TS: Send meg en PM?` Jeg har et par ideer, men min største anbefaling for deg er at du snakker med den økonomiske rådgiveren på ditt Nav-kontor for å se hvordan dette kan gå rundt! Ser ut som økonomien spiller en stor rolle inn. En annen ting jeg vil anbefale deg å gjøre er at du ringer Helseøkonomiforvaltningen sin servicetelefon på 815 70 030 (tror det skal stemme -> hjemmesiden er: www.helfo.no).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå