Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode ideer? jeg har nettopp plukket ca 70 små vidundere og lagt de i et glass med salt. Er det noe annet man kan gjøre, eller må jeg bare fortsette å ha raid tidlig om morningen?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Ny raid kvar dag er det einaste som nyttar. Å rydde i hagen er også bra, dei likar seg i kaldkompostar, i løvhaugar og liknande. Allier deg med naboane og, det nyttar ikkje om du plukkar dersom dei ikkje bryr seg. Nemaslug skal vere effektivt, har eg høyrt.

Skrevet

Enkelt å svare på: du blir ikke kvitt sneglene.

Mitt beste forslag er å innrette hagen slik at du ikke har så mye deilig knask i bedene dine.

Ellers så hjelper ikke så mye annet enn å plukke eller klippe de i to. Du blir ikke kvitt de, men reduserer antallet litt. Let også etter eggene som de legger, gjerne under store stauder eller busker. Du kan finne egg i hundretall hvis du leter på fuktige og mørke steder.

Å klippe går helt fint, det er bare ekkelt i starten. Sneglene er kanibaler og spiser hverandre, så det går ikke lenger før den klipte sneglen er borte vekk.

Hilsen en som har måttet leve med sneglene i MAAAAANGE år.

Skrevet

Det sies at de ikke er så glade i kakaoflis (som man legger i blomsterbed istedet for feks bark)! Ellers så får man jo kjøpt endel finuerlige feller da. Men helt kvitt de blir man jo aldri.. Du kan jo investere i en andedamm i hagen, er en type and som spiser slike! hehe.. Litt drastisk kanskje...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det her fungerer iflg denne artikkelen samt at jeg har lest det andre steder.

Selv har jeg en melkekartong med grov salt hvor jeg hiver plukkede snegler opp i.

Bioforsk gir også god info.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det her fungerer iflg denne artikkelen samt at jeg har lest det andre steder.

Selv har jeg en melkekartong med grov salt hvor jeg hiver plukkede snegler opp i.

Bioforsk gir også god info.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ikke la oppklipte sneglelik ligge i hagen, sneglene er kannibaler og lukten av dem vil få naboens snegler til å komme over til deg.

Ølfeller: Trenger ikke å spandere øl på dem. Lag gjæringsløsning selv av gjær, sukker og vann som får stå og gjære.

Plant planter som sneglene ikke liker på strategiske steder, rundt sårbare planter og langs tomtegrensen.

Pinnsvin spiser snegler, har du en villnisskrok hvor du kan sette pinnsvinhi og vann?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...