Gå til innhold

Anmelde "tyveri" av DVD-filmer

Anbefalte innlegg

Gjest Tivoli1
Skrevet

Hei

Håper noen av dere der ute kan hjelpe meg m en litt kinkig sak

Min venninnes sønn på 4 år tilbragte påskeferien hos sin Farmor. Med seg på denne ferien hadde 'Lille Gutt' en dvd mappe innholdene 30-40 stk dvd plater. Når 'Lille Gutt' kommer hjem fra ferien viser d seg at dvd-mappen ikke er med. Min venninne tar kontakt med farmor for å be henne sende den pr post. For naturlig nok tror hun dette dreier seg om en forglemmelse. Pr.dags dato er ikke dvd-mappen kommer. Etter x-antall henvendelser om dette. Nå for noen dager siden får mib venninne beskjed via via omat farmor ikke akter å sende dette. Grunn: Hun antar at 'lille gutt' ser for mye på tv For eier av disse filmene har dette nå blitt en prinsippsak. Hun skal ha de tilbake koste hva d koste vil. Så spm mitt til dere der ute er:

*Kan hun anmelde farmor? Event på hvilket grunnlag? Tyveri?

Eller noen andre ideer om hva hun kan gjøre?

Takker på forhånd for tilbakemld

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva om far til barnet tar saken???

Er vel hans mor?

Skrevet

Starting a case against grandma is kind of brutal, is it not? But eyh, who am I to judge.

If memory serves, most laws in Norway are formulated in a way that makes theft punishable only if it is done with the purpose of benefiting on it.

"For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden."

So what you describe is somewhat of a grey area, at least to my limited knowledge of Norwegian laws. I do think however, that should the person in question threaten granny with pressing charges against her, she will return the DVDs. I mean, I don't know much about Norwegian law, but I don't think granny does either.

-L.

Gjest Tivoli1
Skrevet

Hva om far til barnet tar saken???

Er vel hans mor?

Er dessverre ikke så enkelt :huh:

Far er ikke tilgjengelig...

Man ønsker jo selvfølgelig at dette må være siste utvei. Noe d dessverre ser ut til å bli. Alt er vel prøvd nå.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er dessverre ikke så enkelt :huh:

Far er ikke tilgjengelig...

Man ønsker jo selvfølgelig at dette må være siste utvei. Noe d dessverre ser ut til å bli. Alt er vel prøvd nå.

Og hva skulle liksom komme ut av den anmeldelsen? Rettsak og fengsel? Eller Bot? Hahaha.

Skrevet

Og hva skulle liksom komme ut av den anmeldelsen? Rettsak og fengsel? Eller Bot? Hahaha.

I would think that OP's friend is more interested in making a statement like "Bugger off Granny, you have no right to tell me/make me raise my son the way you want".

-L.

Gjest Tivoli1
Skrevet

-kanskje en tilbake lev av filmene.. Poenget her er ikke å straffe farmor. Og det virker litt som d glemmes her at det er jo farmor selv som har startet dette!!!! D barnet har med seg ved ankomst bør vel strengt tatt være med tilbake også vel?!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig nødvendig å skape så mye problemer pga noen dvder, forhold til familie bør være viktigere enn som så...om ikke mellom mor og svigermor, så iallefall mellom barn og farmor..er barnet som teller her, ikke forsmådde kvinnfolk!

Synes rett og slett moren bare skal kjøre seg en tur til farmoren å hente dvdene, enkelt å greit.... ta med barnet på en liten helgetur til farmor, kos for barnet og de dyrbare dvdene kommer hjem igjen....

Gjest jomfrua
Skrevet

Er det virkelig nødvendig å skape så mye problemer pga noen dvder, forhold til familie bør være viktigere enn som så...om ikke mellom mor og svigermor, så iallefall mellom barn og farmor..er barnet som teller her, ikke forsmådde kvinnfolk!

Synes rett og slett moren bare skal kjøre seg en tur til farmoren å hente dvdene, enkelt å greit.... ta med barnet på en liten helgetur til farmor, kos for barnet og de dyrbare dvdene kommer hjem igjen....

Stiller meg bak at moren kan kjøre seg en tur til farmoren å hente dvd'ene.

Å politianmelde farmor til barnet........blir bare oppgitt jeg over hvor viktig det er å vise seg på andres bekostning......tullete. Det hadde sikkert politiet syntes også - det virker som det er noen barn som "hevder sin rett for sin egen del" og vet ikke bedre. Verden går ikke fremover på den måten.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg, mine søsken og min far har alle prøvd å politianmelde min mor for kriminelle forhold(tyveri, identitets tyveri,svindel the list goes on) som om en annen person hadde gjort det ville ført til at personen antagelig ville blitt buret inne en stund.

Politiet henlegger og bryr seg lite om saker hvor familiemedlemmer er involvert, de sa til oss alle at dette anså de som et indre anliggende (selv om faren min og mor min er skilt) og at det var ikke noe politiet skulle bruke tid på.

Skrevet

Synes det er latterlig å skulle bruke av politiets ressurser til dette (selv om de nok ikke ville "tatt saken" uansett). Derimot har selvfølgelig ikke bestemor noe med å beholde DVD-er som ikke tilhører henne, og bestemme hvor mye barnebarnet skal se på TV. Derfor ville jeg ha tatt en samtale med henne i klartekst, der venninnen til TS opplyser om at bestemor ikke kan bestemme dette og beholde DVD-ene. Nekter hun fremdeles, tror jeg hun kan regne med å få mindre besøk ... jeg tror dette ville vært en verre straff for bestemor enn politianmeldelse.

Gjest gjest
Skrevet

Ville bare hevet meg over det. Neste gang barnet skal til farmor får hun legge ved noen bøker i stedet. Det kan vel ikke være så " skadelig"

Skrevet

Ville bare hevet meg over det. Neste gang barnet skal til farmor får hun legge ved noen bøker i stedet. Det kan vel ikke være så " skadelig"

Det er jo ikke skadelig å se litt på DVD. Uansett skal ikke bestemor bestemme dette, det er venninnen til TS som bestemmer. Så jeg hadde ikke hevet meg over det.

Gjest gjest
Skrevet

Det er jo ikke skadelig å se litt på DVD. Uansett skal ikke bestemor bestemme dette, det er venninnen til TS som bestemmer. Så jeg hadde ikke hevet meg over det.

Da får hun heller kjøre å hente dem hos farmor.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde sagt til farmor at såpass mange dvder faktisk er en ganske stor økonomisk verdi. Og si at det er vanskelig å sende barnet til farmor, dersom farmor med vitende og vilje skal holde tilbake barnets ting. Det har ikke mor råd til rett og slett.

Gjest Tivoli1
Skrevet

Stiller meg bak at moren kan kjøre seg en tur til farmoren å hente dvd'ene.

Å politianmelde farmor til barnet........blir bare oppgitt jeg over hvor viktig det er å vise seg på andres bekostning......tullete. Det hadde sikkert politiet syntes også - det virker som det er noen barn som "hevder sin rett for sin egen del" og vet ikke bedre. Verden går ikke fremover på den måten.

Det er ikke bare å svinge bort til farmor. Avstanden er nok litt for stor her. Og dette er ikke noe for å heve seg hverken hit el dit. Men når farmor så konsekvent nekter å sende dette. Så ber hun vel strengt tatt selv om ubehageligheter. Når det gjelder anmeldelse til politiet, er d mere i håp om at hun lev mappen fra seg, ved en hendvendelse fra d...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så disse dvdene er viktigere for barnets mor enn barnets forhold til sin farmor?

De er verdt å skape en lang og sår kamp innad i familie?

Med en far ute av bilde, så skulle man virkelig tro at dette barnet har godt av ett forhold til sin farmor...

Er det for langt å kjøre å hente, så vent til neste gang barnet skal på besøk....

Sier ikke at farmor har rett i å beholde dvdene, men av og til bør man velge sine kamper ut i fra utfallet og ikke aggresjon...

Skrevet

Det er ikke bare å svinge bort til farmor. Avstanden er nok litt for stor her. Og dette er ikke noe for å heve seg hverken hit el dit. Men når farmor så konsekvent nekter å sende dette. Så ber hun vel strengt tatt selv om ubehageligheter. Når det gjelder anmeldelse til politiet, er d mere i håp om at hun lev mappen fra seg, ved en hendvendelse fra d...

Make a friend call her and pretend to be a lawyer.

Gjest loveli
Skrevet

Last ned filmene gratis fra nettet, opg slutt å mas om de jævela DVD'ene... Hvis du er rik kan du kjøpe nye. Ikke ødelegg forholdet med farmor!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så disse dvdene er viktigere for barnets mor enn barnets forhold til sin farmor?

De er verdt å skape en lang og sår kamp innad i familie?

Med en far ute av bilde, så skulle man virkelig tro at dette barnet har godt av ett forhold til sin farmor...

Er det for langt å kjøre å hente, så vent til neste gang barnet skal på besøk....

Sier ikke at farmor har rett i å beholde dvdene, men av og til bør man velge sine kamper ut i fra utfallet og ikke aggresjon...

Man kan jo snu på det og si at for farmoren er det å beholde disse dvdene viktigere enn at hun har et godt forhold til barnebarnet og dette barnets mor. Synes det er ganske latterlig av farmor, tror jeg hadde krevd at dvdene hadde blitt levert tilbake før barnet fikk dra dit igjen... Muligens barnslig av meg, men jeg hadde ikke villet at andre skulle blande seg inn i min barneoppdragelse og det er faktisk tyveri... Men jeg ville ikke anmeldt det da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...