Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #1 Del Skrevet 13. mai 2010 Jeg vurderer å skaffe meg en Vestlandsdrakt, enten i lilla eller i blå: http://www.vestlandsdrakten.no/?page=4&show=6 Er det noen som har erfaring med denne drakten? Er de like fine i virkeligheten som på bildene, og er kvaliteten god? Er det som med en bunad, at en må ha tilknytning til stedet for å kunne bære den? For jeg har ingen annen tilknytning til Vestlandet enn at min mann er derfra, og lurer på om jeg kan bruke den da? (jeg liker ikke de to bunadene jeg ellers kan velge mellom). Ellers lurer jeg på om noen vet hvor mange ganger jeg må reise til Bergen for å tilpasse drakten? Jeg bor på en annen kant av landet så akkurat den biten gjør meg litt usikker på om det lar seg gjennomføre. Men jeg ser at de også selger noe som heter materialpakke, er det sånn en kan sy selv? Betyr det at jeg kunne ha kjøpt en slik pakke, og fått en lokal syerske til å sy drakten ferdig sammen? Vil det i tilfelle bli noe billigere? Det ble mange spørsmål gitt, men blir veldig takknemlig for innspill og råd! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 13. mai 2010 #2 Del Skrevet 13. mai 2010 Det bur mange flinke bunadsydamer på austlandet, sjekk ut http://frustorlien.blogspot.com/, mellom anna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #3 Del Skrevet 13. mai 2010 Takk for svar! Jeg bor på Sørlandet forresten. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #4 Del Skrevet 14. mai 2010 Uansett kan man tradisjonelt velge bunad fra stedet der mannen er fra, det var helt vanlig at kvinner gjorde det på 50-60-70-80-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dainty Skrevet 14. mai 2010 #5 Del Skrevet 14. mai 2010 Uansett kan man tradisjonelt velge bunad fra stedet der mannen er fra, det var helt vanlig at kvinner gjorde det på 50-60-70-80-tallet. Det var vel fordi kvinnen flyttet til mannens hjemsted når de giftet seg, og derfor ble en vossing/verdøling/bodøværing selv? Ikke så sent som åttitallet, men til utover sekstitallet var da dette vanlig. Og det har ikke TS gjort. Folk får gjøre som de vil, men jeg skjønner de som synes det er irriterende at folk uten sterk tilknytning til et sted skaffer seg bunad derfra, bare fordi den er fin. De som faktisk har tilknytning til stedet, legger ofte en god del stolthet i den stedsbundne bunaden sin, og legger vekt på identitetsfølelsen den gir - de som bor eller kommer fra bygda, har samme bunad. Jeg hadde også blitt en smule paff hvis jeg var i Oslo på 17.mai, og fikk øye på en i bunad fra min bygd som svarte "Jeg, nei?" når jeg spurte henne om hun kom fra xxx. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #6 Del Skrevet 14. mai 2010 Men er det noen som vet om det er mindre "krav" til tilknytning når det gjelder en festdrakt enn bunad? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 14. mai 2010 #7 Del Skrevet 14. mai 2010 Det er det heilt klart. Ei festdrakt har ikkje den same lokale tilknytinga som ein bunad, der gamle bunadsmønster, snitt og broderi ligg til grunn for dagens bunad. Gjer som du vil, og velg den drakta du syns er fin. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå