Gå til innhold

Sykle i beruset tilstand

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hørt at det er ulovlig å sykle når man har drukket alkohol?

Er dette seriøst?

Isåfall, hvor vanlig er det at politiet stopper en rolig syklist på vei hjem fra en hyggelig middag for å ta alko-test?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykling går under fyllekjøring, men tviler på at de stopper så mange syklister for å ta alkotest da.

Skrevet

Ja, det er ulovlig å sykle når man er beruset. Dette fordi en syklist har som oftest ikke like god kontroll i beruset tilstand, som ellers. Sjangsen er større for at han eller hun skader andre eller seg selv.

har aldri hørt om syklister som har blitt stoppet for å ta alko test. tror det er mer at om politiet ser en dritings syklist stopper han den og gir han eller hun en bot! :sukk:

Skrevet

Ja, det er ulovlig å sykle når man er beruset. Dette fordi en syklist har som oftest ikke like god kontroll i beruset tilstand, som ellers. Sjangsen er større for at han eller hun skader andre eller seg selv.

har aldri hørt om syklister som har blitt stoppet for å ta alko test. tror det er mer at om politiet ser en dritings syklist stopper han den og gir han eller hun en bot! :sukk:

Og hvis syklisten har sertifikat for bil, så tar de det også...

Skrevet

De stopper de som de ser vingler mye. Om du bare er brisen, eller har tatt deg et par pils tror jeg nok ikke de bryr seg så mye gitt..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva med elektrisk rullestol da? Flere av de kan jo kjøre ganske fort, så da blir det jo litt rart der vel?

Skrevet

Jeg tror det gjelder alle motoriserte kjøretøy, inkludert motordrevet gressklipper..!

Skrevet

De stopper de som de ser vingler mye. Om du bare er brisen, eller har tatt deg et par pils tror jeg nok ikke de bryr seg så mye gitt..

Hvis de følger loven, så tar de penga dine, og førerkortet. Men uten å la det ødelegge dagen for seg. Så sånn sett, uten å bry seg så mye. Du, derimot, kommer til å ønske at du hadde tatt bussen, i stedet. Eller leid sykkelen.

Skrevet

Jeg tror det gjelder alle motoriserte kjøretøy, inkludert motordrevet gressklipper..!

Det gjelder alle kjøretøy overhodet.

Skrevet (endret)

Hvis de følger loven, så tar de penga dine, og førerkortet. Men uten å la det ødelegge dagen for seg. Så sånn sett, uten å bry seg så mye. Du, derimot, kommer til å ønske at du hadde tatt bussen, i stedet. Eller leid sykkelen.

Skal de ta pengene mine etter jeg har vært på byen og tatt et par pils? Hvorfor skulle jeg ønske jeg hadde leid sykkelen?

Jeg har syklet hjem etter en tur på byen maaaaange ganger, OM jeg ikke er for full. Jeg har til og med pratet med politiet FØR jeg satte meg sykkelen uten at de har nevnt det med et ord. Jeg tror ikke jeg bor i den eneste byen hvor folk sykler til sentrum for å ta seg noen utepils. Og jeg er ganske sikker på at politiet har andre ting å gjøre rundt stengetiden på barene enn å jage syklister som sykler hjem uten å lage bråk.

Endret av Stine=)
Skrevet (endret)

Det gjelder alle kjøretøy overhodet.

Som kan kjøre fortere en 15km/t eller ca der et sted.

Dette er fordi elektriske rullestoler ikke skal falle inn under samme paragraf. Det er lov for de som er lenket til en rullestol å drikke alkohol også.

2. Motorvogn

Alle kjøretøyer som går på bakken uten skinner og blir drevet fremover med motor, anses i utgangspunktet som motorvogn. Promillebestemmelsen gjelder derfor også f.eks. gaffeltrucker, selvgående motorgressklippere og jordfresere. Det er ikke trukket noen klar grense for hva som anses som motorvogn og hva som ikke er det. Men et viktig vurderingstema er hvor farlig innretningen anses å være.

I rettspraksis har vi tilfeller hvor elektriske rullestoler og elektriske tråbiler ikke har vært ansett som motorvogn etter promillebestemmelsen.

Syklister faller utenfor bestemmelsen, men disse kan rammes av vegtrafikklovens § 21 som setter forbud mot å føre kjøretøy (bl.a. sykkel) når man er i en slik tilstand at man ikke kan føre kjøretøyet på en trygg måte.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Supraspinatus jeg regner med det er et utklipp fra loven du fant? Takk for interressant svar ihvertfall.

Utifra det som står der, tolker jeg det til at man gjerne kan sykle hjem etter noen øl sålenge en ikke er altfor full.

Skrevet

[quote name=Forever :)' date='14 mai 2010 - 12:22' timestamp='1273832543' post='8070020]

Supraspinatus jeg regner med det er et utklipp fra loven du fant? Takk for interressant svar ihvertfall.

Utifra det som står der, tolker jeg det til at man gjerne kan sykle hjem etter noen øl sålenge en ikke er altfor full.

Skrevet

[quote name=Forever :)' date='14 mai 2010 - 12:22' timestamp='1273832543' post='8070020]

Skrevet

Loven er klar: Det er ikke lov å føre motorisert maskin med promille. Sykkel er ikke motorisert. Plenklipper du siiter på gjelder loven, men ikke om den har fremdrift uten fører. Rullestol blir vurdert som gående selvsag selv om en dritings.

Skrevet

I`ll be damned!! Jeg har alltid trodd at man mistet lappen for fyllesykling. Men jeg finner ikke straffebestemmelsen som henviser til §21. (Altså den som sier at man ikke må kjøre NOE kjøretøy dersom man ikke er skikket til det. §22 er den som omtaler rus og motorkjøretøy.)

Det var hentet ut fra jusstorget sine sider. Sikkert en foreldet henvisning. Men hvis du går gjennom veitrafikkloven så finner du det.

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...