Corine Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 Mine foreldre yter daglig omsorg for min gamle bestemor på 86 år. De bor i nabohuset i en liten bygd. Pleien består i: - all vask av huset, støvsuging, skifte på seng, tømming av dobøtte, dusjing, henting av post, bære inn ved osv. - Daglig tilsyn, minst 2-3 ganger innom pr dag. Min mor ønsker å gjøre dette, men hun blir så klart bundet av det. Min gamle bestemor kunne ikke bodd i huset sitt hvis det ikke var for tilsynet foreldrene mine gir. Noen som vet om man kan få støtte/"lønn" fra staten til dette? Ser det står noe om pleiepenger til stell i livets sluttfase. Ikke godt å vite om livet hennes nærmer seg slutten da, men ho ville vært avhengig av hjemmehjelp/sykepleie hvis det ikke var for mine foreldre- evt. omsorgsbolig i kommunesenteret. (Min mor jobber i tillegg ca 30-40% som hjemmehjelp i kommunen.) Noen som har erfaring med dette?
Lilleba Skrevet 13. mai 2010 #2 Skrevet 13. mai 2010 Ja, dine foreldre/din mor kan søke kommunen om omsorgslønn. Det er en lønn som er hjemlet i lov om sosiale tjenester. Den gis uten hensyn til alder, funksjonsnedsettelse eller sykdom hos den som mottar omsorgen. Kommunen avgjør om omsorgslønn skal gis, og hvilket nivå lønnen skal ligge på. Lykke til!
Corine Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2010 Ja, dine foreldre/din mor kan søke kommunen om omsorgslønn. Det er en lønn som er hjemlet i lov om sosiale tjenester. Den gis uten hensyn til alder, funksjonsnedsettelse eller sykdom hos den som mottar omsorgen. Kommunen avgjør om omsorgslønn skal gis, og hvilket nivå lønnen skal ligge på. Lykke til! Tusen takk! Da skal vi skrive søknad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå