Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har nettopp startet å jobbe som lærer i skoleverket. Er mann,30 år, og trenger noen klestips. Jeg har lyst å finne en litt "pen" stil...uten at det blir for konservativt. Har mange mannlige kolleger som kun går i slitte dongery-jeans og krøllete skjorter. Vet ikke helt hva jeg tenker meg, men jeg håper det er noen som kan komme med gode tips. Det gjelder både genrellt om stil, og merker jeg kan satse på

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JC/Carlings har jo mange fine skjorter i ulike diskrete mønstre.

Skrevet

Hm, godt spørsmål! Du bør ikke være for "kul" men ikke for "satt" heller. Også er det viktig å bryte med myten om losslitte, stinkende lærere med håret til alle kanter :roll:

Tror elever syns det blir patetisk hvis læreren prøver å kle seg yngre enn han er. Også reagerer de om du går med samme skjorte hver dag, året rundt..

En mannlig lektor jeg kjenner godt, (på din alder) kler seg i jeans (Diesel), høyhalsede gensere, eller tøffe skjorter/smale gensere, bra sko (ikke joggesko eller sorte mokasiner :roll: ) oppdatert og bra, uten at det er for outrert. Han får også høre det hvis noe er "feil". eks om han ikke har rukket å ordne håret el om han har kritt på buksa :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for tipset. Jeg har ikke tenkt å kle meg som en ungdom....det vil jeg for all del unngå...men tenkte kanskje noe litt mere "penere" enn jeans. Mere i retning bukse, skorte, dressjakke ....kan det gå bra ?

Skrevet

Høres bra ut. Man får jo også kjøpt fine bommullsbukser (Dockers??) til menn, cordfløyel osv.

Skrevet

Dockers er jo litt pyntet uten å bli overdrevet, da! Ellers så ville jeg satset på jeans i dongeri eller bomull. Fløyelsbukser er jo også veldig in denne høsten. Men mitt beste tips til deg er: kjøp merkevare! Ikke for at jeg skal være noen snobb - men elevene ser garantert på slike ting!! Stiller du i klær fra Cubus og Dressmann, så sliter du litt, liksom. (ikke mine ord - men merkeklær scorer høyt blant elevene, tro meg...)

Ikke kjøp klær på Jack & Jones ol, sats på merker som Timberland, Jean Paul, Peak, Tommy Hilfiger. Dyrere klær - men veldig ofte bedre klær!

Lykke til på shopping! (skulle ønske jeg fikk være med - elsker å kle opp folk...)

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for nye tips ! Har egentlig hatt litt sansen for Jack & Jones , men det ste,,er sikkert at ikke kvaliteten er den beste. Gensere jeg har kjøpt har ihvertfall fort blitt slitt. Håper bare lønnen strekker til de dyre kjøpene *s*

Elevene ser ihvertfall på klærne, og de er ikke et øyeblikk redd for å kommentere "dårlige" kjøp. Dressmann har tydeligvis lav stjerne.....

Skrevet

Skal læreren føye seg for klespresset blandt de unge også? Hvis ikke han tørr å ha egen stil, hvordan kan man da forvente at ungene skal tørre det ??? Jeg synes ivertfall ikke at læreren skal gå som et eksempel med mest merkeklær av alle. Jeg synes at lærere burde oppgradere stilen sin litt, og ikke valse rundt i olabukse støtt. Det kommer selvfølgelig veldig an på klassetrinn, i småskolen skal man vel være litt med ut og leke.

Jeg synes dresstype-bukse og skjorter er veldig bra, gjerne med jakke til. Ikke pendress kanskje, men ordentlige jobbeklær. Hvis man skal forvente at elevene skal kle seg ordentlig, så kan da ikke læreren være en slask? Tøy kan også sette en tone for at man er i klasserommet for å fokusere, ikke tøyse.

Skrevet

Jeg er ikke for dressjakkestilen.. (Hva slags alderstrinn er det du jobber med?) Men du vil slippe merkediskusjonen. Jeg synes det ville være bra med skjorte og bukse.

Hvis du ikke ser på deg selv som en hip og trendy type, så kutt ut olabukser. Det er ikke alle som ser tøffe ut i dem, selv om de er av et "in" merke..

Skjorter eller gensere med krage. Skinnsko som er litt firkantet foran.

Men dette er ikke noe jeg ville anbefale til alle mannlige lærere. For min del må de gjerne være litt "kule"..

Men det viktigste synes jeg at man ikke bryr seg om hva elevene synes. Hvis de kommeneterer at man ikek har dyre merkeklær, så får man være såpass trygg på seg selv (og godt eksempel for dem) at man innrømmer at man prioriterer andre ting i livet... Utseendet er tross alt ikke alt.

Men jeg synes det er bra at lærere kler seg opp litt. Egentlig synes jeg at det burde strammes opp blant lærerpersonalene. For å få litt mer respekt, kunne lærerne gjerne vært litt "stivere"...

Skrevet

Husker at den kuleste læreren på min ungdomsskole var en mann med helskjegg, langt krøllete hår, dongeribukser og rutete flanells-skjorter. :lol:

Han var kulest fordi han hadde humor og var en avslappet men strikt fyr.

Gjest fra den som startet
Skrevet

Jeg startet denne diskusjonen: Jeg jobber i ungdomstrinnet, det er jo litt derfor jeg tror at klær betyr litt. Både som et middel for å skape respekt, og fordi jeg selv ønsker å fremstå som seriøs. Det blir litt for stivt å gå i jakke og slips...men kanskje noe som ikke ligger så langt etter. Det er der jeg er glad for lure innspill. Noe som forøvrig har kommet....er fint å lodde interessen blant dere damer. Det er nok her ekspertisen sitter. Like viktig som hva elevene tenker er det jo hva foreldrene mener. Vi lærerer trenger jo kanskje å opparbeide oss litt mere respekt fra de også

Skrevet

Digresjon: Elever i ungdomsskolen legger merke til det meste. Jeg har selv jobbet der, og en av mine tidligere elever fortalte meg noen år etter at jeg sluttet, at hun husket meg for mine lange negler :sjarmor:

Nå skal det sies at hun var meget opptatt av utseende - heldigvis har andre husket meg for hva de har lært..

Skrevet

Akkurat det problemet slipper jo jeg....neglene blir jeg ihvertfall ikke husket for

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...