Gå til innhold

Trenger vi kongen?

AnastasiaR

Anbefalte innlegg

jeg synes personlig at det å ha kongefamilie er en fin tradisjon.

MEN når jeg tenker over det synes jeg ikke det er en tradisjon verdt 15 500 000 kr per år.

Før hadde kongen viktige oppgaver for landet. (da ser vi bort ifra å stikke fra landet når det var krig)

men i dag er kongens oppgaver få.

regjeringen har tatt over de fleste av oppgavene kongen ble utdelt i grunnloven fra 1814. den siste kongen som faktisk håndplukket ministre til regjeringen var Karl Johan( døde 1844).

Nå er regjeringen selvsupplerte og hvem som sitter i regjeringen bestemmes av stortinget.

han godkjenner alle de nye lovene stortinget kommer med, reiser rundt på skolebesøk, vinker på 17mai, gir intervjuer med nrk, fyller opp sladdersidene i SE&HØR og hilser på konger,presidenter,statsmenister ect som kommer til norge.

det skal vel taes med at han er leder for Statskirken og øverstkommanderende for Forsvaret. selvom jeg tviler han gjør mye drastisk på denne siden heller.

hva synes dere?

en tradisjon verdt 15 500 000kr i ÅRET?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg synes det er verd det. Hvor mye billigere hadde det blitt om vi hadde hatt en president? Han måtte også hatt en presentabel bolig, egen stab osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er verd det. Hvor mye billigere hadde det blitt om vi hadde hatt en president? Han måtte også hatt en presentabel bolig, egen stab osv.

men vi har jo en statsmenister. han HAR allerede en presentabel bolig og alt som følger med! og han jobber faktisk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk litt av en jobb å skulle repressentere landet i alle sammenhenger. Kan tenke meg Kongen kanskje ikke alltid har lyst å delta på alle mulige bryllup rundt om i Europa, ha møter med andre statsledere, være "tvunget" til å delta på diverse hendelser rundt om i Norge og verden, måtte være offesielt kristen, ikke få stemme eller uttale seg i politiske spørsmål, holde taler osv osv. Kan ikke skjønne at man ikke forstår dette er en jobb.

Jeg synes det er greit å ha en Konge, han må være politisk nøytral, og det føler jeg er viktig i forhold til den repressentasjonsjobben han har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk litt av en jobb å skulle repressentere landet i alle sammenhenger. Kan tenke meg Kongen kanskje ikke alltid har lyst å delta på alle mulige bryllup rundt om i Europa, ha møter med andre statsledere, være "tvunget" til å delta på diverse hendelser rundt om i Norge og verden, måtte være offesielt kristen, ikke få stemme eller uttale seg i politiske spørsmål, holde taler osv osv. Kan ikke skjønne at man ikke forstår dette er en jobb.

Jeg synes det er greit å ha en Konge, han må være politisk nøytral, og det føler jeg er viktig i forhold til den repressentasjonsjobben han har.

jeg kunne GJERNE gjort denne "slitsomme" jobben for 15 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke du har noen som helst anelse om hvordan det er. Jeg er sjeleglad for at jeg slipper å få privatlivet mitt smurt utover alskens blader og aviser, å alltid måtte passe på hva jeg sier og ikke kunne dra hvor jeg ville og når jeg ville, måtte ha livvakter osv. Det ville ikke vært verdt det for 15 millioner, ikke litt engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har noen som helst anelse om hvordan det er. Jeg er sjeleglad for at jeg slipper å få privatlivet mitt smurt utover alskens blader og aviser, å alltid måtte passe på hva jeg sier og ikke kunne dra hvor jeg ville og når jeg ville, måtte ha livvakter osv. Det ville ikke vært verdt det for 15 millioner, ikke litt engang.

han kan si opp hvis han synes det er grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten: synes du at fordi han må "alltid måtte passe på hva jeg sier og ikke kunne dra hvor jeg ville og når jeg ville, måtte ha livvakter osv." fortjener kongefamilien 15 mill av skatte pengene?

mange kjediser har mye av disse ulempene du beskriver og de jobber faktisk beinhardt.

hadde du syntes der var fair at de skulle fått 15 mill av skattepengene som heller kan brukes f.eks til instutisjoner for barn, forskning på sykdommer, bedre skoler, nye veier, gratis psykolog, eldrehjem, barnehager, gratis tannlege osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er topp at vi har en tradisjon med Konge, dronning slott og alt det der. Er jo fint at kongen kan representere landet og blah blah.

15m / 4.5m = 3,3 NOK

Det er jo bare 3,3 NOK per innbygger i løpet av et år.

Skattepengene blir jo brukt til langt verre ting enn det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er topp at vi har en tradisjon med Konge, dronning slott og alt det der. Er jo fint at kongen kan representere landet og blah blah.

15m / 4.5m = 3,3 NOK

Det er jo bare 3,3 NOK per innbygger i løpet av et år.

Skattepengene blir jo brukt til langt verre ting enn det da.

håper du vet at folk ikke betaler lik mengde skatt.

det er i alt mye penger og det kunne blitt brukt på andre ting mener jeg.

ja andre "ikke bra" ting skattepengene blir brukt på og, men det er IKKE det vi diskuterer i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot at deler av mine skattepenger går til å opprettholde kongehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Har ikke noe til overs for monarki og har veldig lite til overs for det norske kongehuset, særlig kronprinsparet. De er så utrolig blodfattige og grå og kjedelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

forresten: synes du at fordi han må "alltid måtte passe på hva jeg sier og ikke kunne dra hvor jeg ville og når jeg ville, måtte ha livvakter osv." fortjener kongefamilien 15 mill av skatte pengene?

mange kjediser har mye av disse ulempene du beskriver og de jobber faktisk beinhardt.

hadde du syntes der var fair at de skulle fått 15 mill av skattepengene

Nei, for de gjør ikke en jobb som er viktig for Norge. Kongen kan si opp, ja - men det vil likevel aldri gjøre ham til en anonym person i Norge.

15 millioner er en forsvinnende liten andel av de pengene Norge bruker i løpet av et år, og det kastes bort langt mer på annet ræl, som f.eks Tjensvollskrysset (som kostet 115 millioner) og liknende prosjekter som ikke engang tilfører noe positivt.

Kongehuset vårt handler om tradisjon og kultur, og er noe vi bør være stolte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Kongehuset vårt handler om tradisjon og kultur, og er noe vi bør være stolte av.

Tradisjon og tradisjon. Det ble importert i 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Vi har da hatt konger lenge før det, og grunnen til at vi "impoerterte" er at vi var i Union med Sverige. Norge er tradisjonelt sett et kongerike, uansett hvor gammel eller ung vår nåværende kongeslekt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest AnonymBruker

Vi har da hatt konger lenge før det, og grunnen til at vi "impoerterte" er at vi var i Union med Sverige. Norge er tradisjonelt sett et kongerike, uansett hvor gammel eller ung vår nåværende kongeslekt er.

Når hadde vi den siste kongen før 1905? Blir ikke snakk om tradisjon når det er århundrer i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

De gamle norske kongene kan ikke sammenlignes med hva en konge er i dag. De gamle kongene var høvdinger og hadde faktisk makt. Vi bare "hermet" etter andre europeiske land når vi valgte monarki i 1905. Tror det hadde veldig lite med tradisjon å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en tradisjon verdt 15 500 000kr i ÅRET?

Hvordan kan du komme fram til at driften av Kongehuset kun koster 15 millioner i året?...

Vedlikehold av eiendommer, sikkerhetsopplegg, betaling av tjenere, mistet arbeidsfortjeneste fra alle pryd-vaktene (les garden :) ) og så videre, dette er ikke uttømmende ;)

I KG ånden kan vi vel stille dette opp som en avveining mot eldreomsorg - jeg hadde glatt kuttet i posten for kongehuset på statsbudsjettet over mye annet...

Endret av Inx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...