Jane jane Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 Jeg vet at hunder og griser er urene dyr. Men er det ok for muslimer og ha kanin for eksempel? Hvilke kjæledyr pleier muslimer og ha om de skal ha kjæledyr?
Linoge Skrevet 13. mai 2010 #2 Skrevet 13. mai 2010 Uh, from what I recall of the Qur'an, dogs are allowed as work animals (guard-dogs, hunting dogs, etc). Other than that, they are allowed in Shia but not Sunni tradition (again, long time since I read up on this, so not quiiiiite sure). Pigs are considered unclean, but most other animals are allowed as pets, I think. There are some limitations though, as Qur'an forbids caging animals (so no caged birds I guess), marking their faces (would ear marking on a cat, for example, be a violation of such?) etc. I dont think I can add much more than that, you should probably ask a moslem for more information. But again, be vary that Sunni and Shi'a would probably answer differently as their hadiths are quite different from eachother in this regard. -L.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #3 Skrevet 13. mai 2010 Det med hunder er en tolkningssak, en del muslimer har hund, men følger reglene om å vaske hendene X antall ganger etter å ha tatt på den, feks.
Tabris Skrevet 13. mai 2010 #4 Skrevet 13. mai 2010 Saluki har vel tradisjonelt sett vært en beduinhund, og den eneste hunderasen som ikke ble ansett som uren.
Jane jane Skrevet 13. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 13. mai 2010 (endret) Hva med marsvin, hamster og esler? Rotter og mus er vel urene? Har også lest at en muslimer må be på nytt om en kvinne, en gris, en hund eller et esel går forbi mens de ber.. Endret 13. mai 2010 av Jane jane
Tabris Skrevet 13. mai 2010 #6 Skrevet 13. mai 2010 Slikt blir praktisert veldig forskjellig. Noen legger stor vekt på slike ting, andre ikke i det hele tatt. Og noen midt i mellom.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #7 Skrevet 13. mai 2010 Jeg vil tro at rotter og mus også er urene. Og jeg tror også kaniner er også for mener å huske at jøder heller ikke kan spise kanin så vil egentlig tro at det gjelder innenfor islam også. Esel har jeg ikke hørt noe om. Men det kommer også an på muslimen. Jeg kjenner muslimer som har hund og jeg skjenner muslimer som avskyre hunder, og andre som er midt i mellom.
Linoge Skrevet 13. mai 2010 #8 Skrevet 13. mai 2010 Again, I am a little out of my league here, but from what I recall, there are no specific list of animals except aforementioned pigs and dogs. There are certain animals that are fasiq or however you spell that (opposing to Allah's will) like scorpions, geckos, etc, but I can't recall seeing a list of those in the translation I read at least. Try google OP.
Gjest Skrevet 13. mai 2010 #9 Skrevet 13. mai 2010 De muslimene jeg kjenner har hvertfall hatt : hund, katt, ape og fugl
Maxi Skrevet 13. mai 2010 #10 Skrevet 13. mai 2010 Kjæresten min er muslim og han har hatt både hund, katt, geiter, høner og kaniner. Og jeg kjenner mange muslimer som har hund.
Jane jane Skrevet 13. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 13. mai 2010 (endret) Kjæresten min er muslim og han har hatt både hund, katt, geiter, høner og kaniner. Og jeg kjenner mange muslimer som har hund. Hmm takk for alle svar vill gjerne vite hvilke dyr som er absolutt safe. Vanligst for muslimer og ha.. Endret 13. mai 2010 av Jane jane
Jane jane Skrevet 13. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 13. mai 2010 og hvorfor lurer du på det da? Hvorfor lurer du på hvorfor jeg lurer på det da? Likte du ikek spørsmålet? Jeg skal holde bursdags selskap for tantungen min og invitere barn i barneskap. Noen av dem er muslimer... Men nå hadde jeg kanskje lurt på det uansett da det er noen muslimske barn i området. Blir lett nysgjerrig på andre kulturer og religioner. Synes det er spennende jeg . Kjenner ikke akkurat noen muslimer jeg kan spørre helelr og syntes ikke det var så lett og finne ut på nettet.
Gjest lolita___ Skrevet 13. mai 2010 #14 Skrevet 13. mai 2010 Det finnes så mange forskjellige muslimer...For noen er sånne dyr skitne,andre har både hunder og katter.Hvis de er meget troende dvsgår tildekket ikke spiser svinekjøtt og er veldig relgiøse er alle disse dyrene du nevner skitene og hører ikke hjemme i ett hus..
Jane jane Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #15 Skrevet 14. mai 2010 Hvorfor lurer du på hvorfor jeg lurer på det da? Likte du ikek spørsmålet? Jeg skal holde bursdags selskap for tantungen min og invitere barn i barneskap. Mente selvsagt barneselskap
Linoge Skrevet 14. mai 2010 #16 Skrevet 14. mai 2010 Det finnes så mange forskjellige muslimer...For noen er sånne dyr skitne,andre har både hunder og katter.Hvis de er meget troende dvsgår tildekket ikke spiser svinekjøtt og er veldig relgiøse er alle disse dyrene du nevner skitene og hører ikke hjemme i ett hus.. Kinda got surprised over this one. Cats? How are they dirty? Cats are more or less revered in the Qur'an... I though if one animal was perfectly safe, it was the cat... -L.
Jane jane Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #17 Skrevet 14. mai 2010 Kinda got surprised over this one. Cats? How are they dirty? Cats are more or less revered in the Qur'an... I though if one animal was perfectly safe, it was the cat... -L. Alle plassene jeg leste sto det vel noe om at katter er noe muslimer kan ha... Hva er det som gjør at dyrene er urene... Vet at mange muslimer ser på hunder som urene. Hva er en hund uren med? Lurer veldig på hvordan muslimer ser på kaniner og marsvin Det heter jo guinea pig på engelsk, det er kanskje nok til å få noen muslimer til å stange hodet i veggen og løpe ut bakdøren eller?
Tabris Skrevet 14. mai 2010 #18 Skrevet 14. mai 2010 Det er ikke nødvendigvis snakk om uren som vi tenker skitten eller uhygienisk. Det er snakk om en religiøs eller rituell form for urenhet. Det handler om å være ren i forhold til Gud.
Jane jane Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #19 Skrevet 14. mai 2010 (endret) Det er ikke nødvendigvis snakk om uren som vi tenker skitten eller uhygienisk. Det er snakk om en religiøs eller rituell form for urenhet. Det handler om å være ren i forhold til Gud. Såpass har jeg fått med meg Men litt mer hvorfor de er urene? bortestt fra at flere muslimer praktiserer at de må vaske seg 7 ganger (tror jeg )på religiøst vis om de kommer borti en hund.. Er hunden syndig feks bare gjettning altså.. Endret 14. mai 2010 av Jane jane
Gjest lolita___ Skrevet 14. mai 2010 #20 Skrevet 14. mai 2010 Jeg tror at i islam så hører dyrene utendørs.Netopp pga de ber 5 ganger daglig og dyr røyter jo ganske mye.Sier ikke at det stemmer,men det er det jeg tror.Og med skitten og uren,det er ikke bokstavligtalt,utenom grisen da den er skitten i følge islam.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå