Gå til innhold

Langtidsvarselet på yr.no

Fremhevede innlegg

Gjest Squill
Skrevet

Jeg blir så irritert på yr.no. Hvorfor har en værvarslingsnettside et langtidsvarsel som absolutt aldri stemmer? Jeg har flere ganger forsøkt å følge med på én dag som er ca en uke fram i tid. Varselet for den dagen forandrer seg fra dag til dag, og er aldri korrekt før dagen før.

Jeg har for eksempel fulgt med på 17. mai for Oslo i noen dager. Varselet har de siste tre dagene vært sol - regn - sol - og nå regn igjen. Jeg skjønner at det ikke er lett å melde vær for dager framover, men kan ikke yr bare la være å ha langtidsvarsler når de aldri stemmer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Dainty
Skrevet

Enig, skjønner ikke vitsen med å skulle ha langtidsvarsel når det er umulig å forholde seg til det. Kanskje vi burde prøve Storm.no i stedet?

Skrevet

Værrapportene forandrer seg hele tiden, for bildene hos norsk meterologisk institutt forandrer seg hele tiden. De tolker satelittbilder,så de må prøve å forutse hvordan været kommer til å bli, ved å beregne vinder osv. Dermed forandrer de værvarselet hele tiden for å kunne gi mest mulig nøyaktig informasjon.

Langtidsvarsel er for å gi sånn ca oversikt over hvordan været kommer til å være, men det er fremdeles viktig å sjekke været f.eks. dagen før. Det er da de best klarer å forutse hvordan været kommer til å bli.

Skjønner ikke helt hva problemet er, de gjør så godt de kan, å for hver gang de oppdaterer blir det mest sannsynlig bare mer nøyaktig.

Hvis du syntes det er så stress, kan du heller bare nøye deg med å sjekke været dagen før.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Leste en gang noe en meteorolog skrev om at det egentlig er meningsløst med varsel lenger enn 3 dager frem. Det er rett og slett ikke mulig å spå noe særlig lenger frem. Spesielt når det er mye skyer i området så er det vanskelig/umulig å vite om det blir sol eller regn flere dager frem i tid. Grunnen til at de likevel legger ut langtidsvarsel går jeg ut fra er at publikum etterspør det - uansett hvor feil det måtte være :gjeiper:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Langtidsvarsel er for å gi sånn ca oversikt over hvordan været kommer til å være,

Men man får jo ikke det av langtidsvarselet uansett, når det varier fra skyfri himmel, og 40 mm reg fra dag til dag:P

Skrevet

Men man får jo ikke det av langtidsvarselet uansett, når det varier fra skyfri himmel, og 40 mm reg fra dag til dag:P

Langtidsvarselsbildene som du snakker om endrer seg ofte. Hvis du leser litt om hvordan de kommer frem til dem, så forstår du kanskje hvorfor de endrer seg.

Det beste er å lese den teksten meteorologen har skrevet. Bildene er automatiske utifra en sannsynlighetsberegning i en datamaskin, mens teksten er gått gjennom av vakthavende.

http://www.yr.no/informasjon/1.6117164

Værvarselet mest sikkert 1-3 dager i forveien. Jo lenger frem i tid desto mer usikkert. Noe vær er også lettere å forutsi. Hvordan været oppfører seg vet vi mye om i dag, men likevel er det så mange variabler at det er kun de aller kraftigste datamaskinparkene i verden som driver med slike beregninger. Likevel vet ikke datamaskinene mer enn det vi vet, og derfor har de nødvendigvis ikke alle de opplysningene de trenger for å kunne beregne (spå) været mer en kort tid frem over.

Gjest Emera
Skrevet

Jaja. Varselet for 17. mai blir bare verre og verre for hver dag her. Må nok ta med paraply i år. :tristbla:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det står jo under alle bildene for dagene om meldingen er usikker eller sikker i fargene grønn, gul, rød... Hva er problemet?

Skrevet

Korttidsvarsel er heller ikke til å stole på. Vet ikke hvor mange ganger jeg har sett værmelding på tv om kvelden for neste dag, og 12 timer senere på frokost-tv er meldingen for dagen noe helt annet.

Det eneste som duger er å stikke nesa ut og kjenne etter der og da, og ta forbehold og helgardere for alle eventualiteter.

:kjefte:

Men ellers har jeg det bra, altså :fnise:

Gjest Squill
Skrevet

Det står jo under alle bildene for dagene om meldingen er usikker eller sikker i fargene grønn, gul, rød... Hva er problemet?

Problemet er at det aldri stemmer selv om fargen er grønn! Grønn farge i går varslet regn i oslo på 17. mai, gul farge i dag varsler sol på 17. mai... Det blir spennende å se hvordan været faktisk blir.

Skrevet

Yr.no er ikke så veldig pålitelig nei, til tross for at de merker værvarslet grønt (sikkert).

Skrevet (endret)

Yr.no vingler voldsomt fra time til time, i sine spådommer over vær og vind. Idag tidlig ble det meldt overskyet og regn for mandag 24. mai. Dette var merket med gult, dvs "noe usikkert".

Noen timer senere har de skiftet prognosene til delvis skyet, for mandag 24. mai. Dette er derimot blitt merket med rødt, dvs "usikkert". Skjønner ikke greia.

Hvis det var noe mer sikkert at det ville bli regn og overskyet på mandag 24. mai, skjønner jeg ikke hvorfor de endrer det til at det er usikkert om det blir lettskyet vær mandag 24. mai.

*ut og spikke værkvist*

Endret av Omega
Skrevet

Kan vi konstatere at meteorologi er verdens mest overvurderte yrke?

Tror meteorologene har en klubb der de sitter og godter seg over å narre forvirrede værsjuke sjeler. "Haha, og husker dere den gangen hun værdama sa det skulle bli sol i dalstrøka innafor, og alle heiv seg i bilen :skratte: ååå, og så den påska da, vrææl"

Skrevet

Jeg leste i avisa at noe av grunnen til at 17.mai-været endrer seg så mye, er at det er lavtrykk for tiden og av den grunn mer ustabilt vær enn ellers. Meterologene gjør vel så godt de kan, men når værtypen er skiftende, er det nok ikke så lett å forutsi hvordan det kommer til å bli. Jeg syns det er bra at de oppdaterer og endrer varselet etter hva de finner ut, selv om det er irriterende når man har gleda seg til fint vær... :)

* :hjerte: www.yr.no*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...