Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Gjest gjestH
Skrevet

Sønnen vår,(til min eks og meg) skal konfirmeres, og jeg lurer på hvem vi skal invitere.

Min eks`s samboer har fire søsken. Sønnen min har møtt et par av dem. Kan vi be bare et par av hennes søsken eller må vi be alle, da blir det veldig mange.....

Sønnen vår har altså møtt to av dem og to han ikke har møtt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Dersom konfirmanten ikke har et stort ønske om å ha de der synes jeg ikke det er nødvendig å be noen av dem. I konfirmasjon jeg har vært i med skilte foreldre har ingen fra steforeldrenes familie vært der.

Gjest Gjest
Skrevet

Sønnen vår,(til min eks og meg) skal konfirmeres, og jeg lurer på hvem vi skal invitere.

Min eks`s samboer har fire søsken. Sønnen min har møtt et par av dem. Kan vi be bare et par av hennes søsken eller må vi be alle, da blir det veldig mange.....

Sønnen vår har altså møtt to av dem og to han ikke har møtt.

Stefamilien er også en del av familien og din eks samboer sine barn er en naturlig del av konfirmasjonen syntes jeg. Evt også andre i stefamilien som samboeren til din eks, og din eks har godt forhold til bør også tas med.

Det samme gjelder for eventuelt nye på din side.

Gjest gjest H
Skrevet

Samboer til eks har ingen barn fra før, eks og hun har ett felles barn, og hun kommer så klart.

Detter gjelder søsken til "stemor". Vår sønn har et godt forhold til èn av dem og hennes familie, møtt èn, og IKKE møtt to av dem.

Jeg syns det er dumt å be bare en av søsknene og ikke de andre tre. Men syns også det er rart og be alle fire når konfirmanten ikke har møtt to av dem.

Gjest Gjest
Skrevet

Samboer til eks har ingen barn fra før, eks og hun har ett felles barn, og hun kommer så klart.

Detter gjelder søsken til "stemor". Vår sønn har et godt forhold til èn av dem og hennes familie, møtt èn, og IKKE møtt to av dem.

Jeg syns det er dumt å be bare en av søsknene og ikke de andre tre. Men syns også det er rart og be alle fire når konfirmanten ikke har møtt to av dem.

Syntes du skal invitere alle. Om mannen din har et godt forhold til dem bør jo også de få komme vel? Men jeg ville også vurdert om ikke foreldrene til eksens samboer bør inviteres også da.

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å invitere stemors familie, med mindre konfirmanten selv ønsker dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å invitere stemors familie, med mindre konfirmanten selv ønsker dette.

Uenig. Om stemor er en viktig person for far, og om sønn har møtt og har forhold til deler av hennes familie syntes jeg alvorlig talt at hennes familie er like selvskreven som øvrig familie!

Gjest Dainty
Skrevet

Uenig. Om stemor er en viktig person for far, og om sønn har møtt og har forhold til deler av hennes familie syntes jeg alvorlig talt at hennes familie er like selvskreven som øvrig familie!

Hvorfor skal det være relevant at det er en viktig person for far? Det er da ikke han som skal konfirmeres. Stemor inviteres selvsagt, og om konfirmanten har et nært forhold til noen i hennes familie, kan disse også inviteres. Men å automatisk skulle invitere stemors slektinger, blir feil. De fleste har store nok utgifter med en konfirmasjon med bare "kjernefamiliens" slekt som gjester, så hvor dyrt kommer det ikke til å bli om man skal bli nødt til å invitere enda flere? Jeg nekter å tro at stemors søsken blir fornærmet eller i det hele tatt reagerer på dette, det hadde i alle fall ikke jeg gjort.

Gjest tante sofie
Skrevet

Syns det høres merkelig ut å invitere "stetanter" og "steonkeler" som konfirmanten ikke kjenner eller har møtt. I det hele tatt å invitere stetanter/-onkler høres rart ut. Er det ikke mer enn nok å invitere søsken til mor og far?

Gjest Gjest
Skrevet

Syns det høres merkelig ut å invitere "stetanter" og "steonkeler" som konfirmanten ikke kjenner eller har møtt. I det hele tatt å invitere stetanter/-onkler høres rart ut. Er det ikke mer enn nok å invitere søsken til mor og far?

Hva som er så rart med det? De er jo like mye familie de som alle andre. Det er jo ikke lenger slik at familie er mamma og pappa, barn og mamma og pappas søsken og foreldre, slik var det før, er ikke 1800 tallet lenger heller :skratte:

Gjest Dainty
Skrevet

Hva som er så rart med det? De er jo like mye familie de som alle andre. Det er jo ikke lenger slik at familie er mamma og pappa, barn og mamma og pappas søsken og foreldre, slik var det før, er ikke 1800 tallet lenger heller :skratte:

De aller fleste betrakter ikke stemor/stefars slekt som sin familie, og har mer kontakt med biologiske slektninger og deres eventuelle partnere (TS' sønn har jo ikke engang møtt alle søsknene til stemor). Sånn er det, tilogmed i 2010. Det betyr ikke at de ikke kan ha et godt forhold, men det faller seg ikke automatisk naturlig å invitere dem til en konfirmasjon. De fleste inviterer jo ikke engang venner til konfirmasjonsmiddagen, kun nær slekt. Jo flere gjester, jo dyrere og mer arbeid med forberedelser blir det jo også!

Om TS er i tvil, kan hun jo invitere dem til kaffe og kaker på konfirmasjonsdagen, slik man ofte gjør med naboer, familievenner etc.

Gjest gjest H
Skrevet

TS her

Vi er 26stk med bare familie inkludert eks`s samboer og deres barn. Med familien til "stemor", (ingen av oss bruker ordet stemor), blir vi 10 ekstra. Jeg kjenner "stemor" og hennes mor, og de andre vet jeg ikke hvem er.

Er det ikke rart å be noen man absolutt ikke vet hvem er til sin sønns konfirmasjon? Og vi kommer da til å treffes igjen kanskje når han gifter seg om 10-20 år. Søsknene til eks`s samboer er mellom 16-25 år gamle.

Gjest Gjest
Skrevet

TS her

Vi er 26stk med bare familie inkludert eks`s samboer og deres barn. Med familien til "stemor", (ingen av oss bruker ordet stemor), blir vi 10 ekstra. Jeg kjenner "stemor" og hennes mor, og de andre vet jeg ikke hvem er.

Er det ikke rart å be noen man absolutt ikke vet hvem er til sin sønns konfirmasjon? Og vi kommer da til å treffes igjen kanskje når han gifter seg om 10-20 år. Søsknene til eks`s samboer er mellom 16-25 år gamle.

Om du kjenner stemor og hennes mor stiller det jo seg annerledes, da bør du faktisk legge til rette for at begge familiene er der. 10 stk ekstra er ikke noe særlig mange.

Gjest chiki
Skrevet

TS her

Da mine ste-søskenbarn konfirmerte seg ble hele familien til stefaren invitert(altså hans foreldre, søsken, svigersøsken og onkelbarn).

Men skal også sies at vi alle hadde møtt de maaange ganger(familieselskap, bursdager, ferier++)

Hvorfor gjør dere det ikke lett og spør konfirmanten selv om hvem som skal inviteres?

Skrevet

Er det lenge til konfirmasjonen?

Synes det blir spesielt å invitere folk konfirmanten aldri har møtt..

Men om eksen og samboeren sørger for at konfirmanten møter disse "stetantene og steonklene" før konfirmasjonen så blir det jo litt mer naturlig å be disse.

Gjest Gjest
Skrevet

Hos oss inviterte vi stefars foreldre og ene broren som var singel til middagen og stefars øvrige familie kom til kaffi.

Stefars familie er ganske stor han har 4 brødre og 4 søskenbarn som mer eller mindre voks opp sammen med dem , så derfor kunne vi ikke invitere alle til middagen.

• 2 måneder senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå er vi ikke gift. Ikke samboere heller. Men vi har vært sammen i over 3 år. Nå skal hans datter konfimere seg. Min sønn og jeg vil ikke være til stede i den. Jeg kunne fint klart å "tvinge" meg dit, men har ingen interesse av det under de omstendigheter som er. Jeg orker rett og slett ikke mer av det. Så vil mange si. "Det er datteren hans sin dag og det er hun som teller!" Sant det. Men hun er helt gåen av denne situasjonen hun også. Hans dag ville ikke blitt hyggelig om vi var der heller. For hans ex gjør rett og slett alt rundt oss ubehagelig. Datteren blir nervøs av dette.

Jeg har aldri kranglet med henne. Jeg har alltid backet henne når tenåringsdatteren har hatt uoverenstemmelser med henne - som alle tenåringer har. Jeg snakker positivt og aldri stygt om henne til hans datter. Når vi er på ferier etc oppmuntrer jeg henne til å sende kort, kjøpe med seg en liten gave etc.

Slik vil jeg fortsette. Men å tvinge meg inn i en konfirmasjon. DET vil jeg rett og slett ikke. Der går grensen.

Det taler jo til min fordel at vi ikke bor sammen. Det gjør det ikke så forferdelig unaturlig for andre.

Er jeg lei meg for dette? Ja, veldig! Men jeg kan leve med det. Jeg må ikke markere meg denne dagen. Mor og far klarer den fint uten oss.

Ikke lett dette, dere. Dine, mine og våre;)

Gjest gjest H
Skrevet

TS her, Jeg har i diskusjon med venner kommet frem til at vi ber kun min eks`samboer og deres barn og ikke hennes søsken.

Jeg syns det er mer riktig å være sammen med de som sønnen vår kjenner, og ville heller bedt venner som han er vokst opp sammen med foran noen han aldri har møtt og kanskje møter noen få ganger i livet.

Jeg har ikke sagt dette til min eksmann enda, men regner med at det går bra. Og da får alle plass hjemme og vi slipper å leie et sted.

Skrevet

Synes det var en fornuftig avgjørelse. Du skriver at du også kjenner moren til eksen din sin samboer. Tror kanskje jeg ville invitert henne også hvis deres sønn har hatt en del med henne å gjøre. Hun blir jo en slags stebestemor.

Jeg er helt for å ikke invitere noen man ikke engang har møtt! Det er fint å inkludere ny samboer i familien. Men ikke nødvendigvis hele slekten hennes.

Skrevet

Vi har to år til vi har konfirmant....og det blir nok et gedigent kalas!

Faren til barnet og jeg er ikke sammen, men vi er veldig gode venner, og hans kones familie kjenner barnet og jeg godt. Likedan så har barnet et meget godt forhold til min mann sin familie, så der blir og alle bedt! Nå er ikke vi i den situasjonen at det er familiemedlemer barnet ikke har møtt da...

Så hos oss blir det,

Meg og barnets mormor, morfar, 5 tanter og onkler, og ei oldemor

Min mann og hans foreldre, pluss en bror med kone, to søstre med deres menn.

Faren og hans familie; farmor, farfar, en onkel med kone og tre søskenbarn, ei tante og søskenbarn der.

Min eks sin kone, hennes mor og far (enebarn, så ingen andre der)

To halvsøstre

4 faddere med partnere.

Og konfirmanten selv da såklart!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...