vingle Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 Hei alle kloke KG'ere! Jeg og samboeren min har lyst til å bli prøvere og sikte mot å få et vårbarn 2011. Det jeg lurer på er hvordan vi best løser dette med tanke på permisjon og økonomi. Jeg har lest på lånekassen.no, nav.no og diverse forum, men jeg har ikke helt klart å finne et godt svar. Nå er det sånn at jeg er student og har to år igjen av studiet (ferdig våren 2012), mens han er ferdig neste vår. Vi har per d.d. begge en liten jobb ved siden av studiene, jeg tjener ca. 2500/mnd, og sambo ca 5000/mnd. Jeg har forstått det sånn at siden jeg er student så får jeg uansett engangsstønad fra nav, forsørgerstipend og forledrestipend fra lånekassen. Men hva med samboeren min? Hvis vi får barn i mars for eksempel, er han jo fortsatt student, men han jobber jo ved siden av, så kan han ha rett på foreldrepenger? Jeg har lest litt om det såkalte "smutthullet" og lurer på om vi kan benytte oss av graderte foreldrepenger hvis jeg overfører all min permisjon til ham? Vil det i så fall være lønnsomt? Finnes det alternativ?
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #2 Skrevet 13. mai 2010 Hei alle kloke KG'ere! Jeg og samboeren min har lyst til å bli prøvere og sikte mot å få et vårbarn 2011. Det jeg lurer på er hvordan vi best løser dette med tanke på permisjon og økonomi. Jeg har lest på lånekassen.no, nav.no og diverse forum, men jeg har ikke helt klart å finne et godt svar. Nå er det sånn at jeg er student og har to år igjen av studiet (ferdig våren 2012), mens han er ferdig neste vår. Vi har per d.d. begge en liten jobb ved siden av studiene, jeg tjener ca. 2500/mnd, og sambo ca 5000/mnd. Jeg har forstått det sånn at siden jeg er student så får jeg uansett engangsstønad fra nav, forsørgerstipend og forledrestipend fra lånekassen. Men hva med samboeren min? Hvis vi får barn i mars for eksempel, er han jo fortsatt student, men han jobber jo ved siden av, så kan han ha rett på foreldrepenger? Jeg har lest litt om det såkalte "smutthullet" og lurer på om vi kan benytte oss av graderte foreldrepenger hvis jeg overfører all min permisjon til ham? Vil det i så fall være lønnsomt? Finnes det alternativ? Hvorfor er det så mange som vil utnytte ordningene vi har i Norge? Jeg blir kvalm av det. Vent med barn til etter studiene, det kan da ikke være så vanskelig?
Hedda-78 Skrevet 13. mai 2010 #3 Skrevet 13. mai 2010 Jeg kan ikke mye om studenters rettigheter, altså. Men jeg er rimelig sikker på at det mest lønnsomme er å vente til du har opparbeidet deg rett til foreldrepenger. Man får ikke BÅDE engangsstønad og foreldrepenger. De som ikke har rett til foreldrepenger, får engangsstønad. Far har desverre ikke selvstendig opptjeningsrett, så dersom ikke DU har rett til foreldrepenger, har ikke han det heller.
Gjest Airi Chikako Skrevet 13. mai 2010 #4 Skrevet 13. mai 2010 Du kan få både engangsstønad fra NAV og foreldrestipend fra Lånekassen, null stress. Bare så deter sagt.
vingle Skrevet 13. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 13. mai 2010 Hvorfor er det så mange som vil utnytte ordningene vi har i Norge? Jeg blir kvalm av det. Vent med barn til etter studiene, det kan da ikke være så vanskelig? Jeg glemte å si at hvis man ikke har svar på spm mitt, er det bare å la vær å svare! Man får ikke BÅDE engangsstønad og foreldrepenger. De som ikke har rett til foreldrepenger, får engangsstønad. Far har desverre ikke selvstendig opptjeningsrett, så dersom ikke DU har rett til foreldrepenger, har ikke han det heller. Takk for svar Hedda-78 Jeg har skjønt at far ikke har selvstendig opptjeningsrett, men et medlem på verdensbestepappa.no sier følgende: Dersom mor studerer og tar ut et års permisjon fra studiene har du som far få eller ingen krav til å få betalt for å være hjemme med barn. Heldigvis finnes det ”smutthull”, dvs en mulighet som verken NAV eller Lånekassen er særlig flinke til å informere om: Enkelt fortalt skal mor bare fortsette å studere fulltid. I så fall kan far overta all permisjon (minus de tre ukene før og seks ukene etter fødselen som er forbeholdt mor, og seks uker fedrekvote som faller bort dersom mor ikke har jobbet i minst 50 %-stilling i seks av de siste ti måneder før fødselen). På denne måten får mor fortsatt fødselsstipend fra Lånekassen samt engangsstønad fra NAV, samtidig som far får mulighet til å være hjemme i opptil 29 uker = 145 dager (ved 100 % dekningsgrad). Han sier altså noe annet enn deg. Tar han feil? Jeg er forvirret!
Gjest Airi Chikako Skrevet 13. mai 2010 #6 Skrevet 13. mai 2010 Jeg glemte å si at hvis man ikke har svar på spm mitt, er det bare å la vær å svare! Takk for svar Hedda-78 Jeg har skjønt at far ikke har selvstendig opptjeningsrett, men et medlem på verdensbestepappa.no sier følgende: Han sier altså noe annet enn deg. Tar han feil? Jeg er forvirret! Dette stemmer
vingle Skrevet 13. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 13. mai 2010 (endret) Dette stemmer Hva stemmer, det Hedda-78 eller forumspappaen sier? På nav.no står det følgende om fars graderte foreldrepenger: Du kan ta ut graderte foreldrepenger Du kan kombinere delvis arbeid med delvis uttak av foreldrepenger/fedrekvote. Graderte foreldrepenger utgjør differansen mellom en deltidsstilling og en 100 prosent stilling. Uttaket av foreldrepenger reduseres i forhold til omfanget av arbeidet slik at uttaket fordeles utover et lengre tidsrom. Det samlede beløpet du får utbetalt, er det samme som om du velger fullt uttak av foreldrepenger. Det er ingen nedre eller øvre grense for hvor mye/lite du kan arbeide, eller hvor lenge du kan benytte deg av dette. (...) Dersom du ønsker å arbeide deltid og motta delvis foreldrepenger som ikke er fedrekvote, er det et vilkår at også mor arbeider tilsvarende den prosentandelen som du ønsker å få i foreldrepenger. Dette gjelder selv om mor ikke har rett til foreldrepenger. (min utheving) Far har ikke selvstendig opptjeningsrett til fedrekvote, men kan likevel motta foreldrepenger (Fra nav.no) : Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote (pappapermisjon)? Det stilles krav til mor når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote. Hvor mye du kan få i foreldrepenger, er avhengig av hva mor gjør og om hun gjør det på heltid eller deltid. Når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, må mor enten - arbeide helt eller delvis - ta godkjent utdanning på heltid - ta godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid - være helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom eller skade eller være innlagt i helseinstitusjon - delta i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere - delta i kvalifiseringsprogrammet for personer med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne Dersom mor etter fødselen/omsorgsovertakelsen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, kan du få foreldrepenger som er beregnet ut ifra at mor arbeider full tid. Arbeider mor mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, blir foreldrepengene dine redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Ønsker du å arbeide fulltid for å utsette din del av stønadsperioden, er det et vilkår at også mor arbeider eller studerer på fulltid. Dette gjelder selv om mor ikke har rett til foreldrepenger. Dersom ingen av punktene ovenfor er oppfylt, har du ikke rett til foreldrepenger ut over eventuelt fedrekvoten. (min utheving) Vi oppfyller vel kanskje punkt nr 2 Men jeg skjønner fortsatt ikke hvor mye han kan få... Endret 13. mai 2010 av vingle
vingle Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 14. mai 2010 Dytter litt jeg Ingen i liknende situasjon med erfaringer?
Aftensol Skrevet 14. mai 2010 #9 Skrevet 14. mai 2010 Jeg aner ikke hvordan det er med studenter, men jeg vil bare slenge til: Hvis det er sånn at far kan få hele permisjonen din (minus de som er forebeholdt moren vel å merke), så bør du vite at de aller fleste synes det er utrolig tungt å dra fra babyen sin så tidlig... Når jenten min var 6.uker gammel kunne jeg ikke ha tenkt meg å dra fra hun i en time engang! Og nå som hun snart skal begynne i barnehage synes jeg det er grusomt... Men det er selvfølgelig ikke alle som har det sånn, men jeg ville bare at du skulle tenke over det.. Lykke til uansett hva dere kommer frem til og finner ut av
vingle Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 14. mai 2010 Takk for svar Aftensol! Ja, dette er noe jeg absolutt har tenkt på. Men som student har jeg veldig fleksible dager, og siden man får foreldrestipend uavhengig om man står på eksamen eller ikke så er man veldig fri til å ta på seg akkurat så mye som man makter Så jeg håper det skal gå fint
Gjest Airi Chikako Skrevet 14. mai 2010 #11 Skrevet 14. mai 2010 Takk for svar Aftensol! Ja, dette er noe jeg absolutt har tenkt på. Men som student har jeg veldig fleksible dager, og siden man får foreldrestipend uavhengig om man står på eksamen eller ikke så er man veldig fri til å ta på seg akkurat så mye som man makter Så jeg håper det skal gå fint Det ville jeg ikke satsa på. Må du ikke søke om permisjon for å få fødselsstipend? Eller er det sånn at du vil at kjæresten din skal ta permisjonen og du skal fortsette og studere?
vingle Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #12 Skrevet 14. mai 2010 Nei, man må ikke ha permisjon for å få foreldrestipend - det får man uansett om man velger å fortsette studer eller ha permisjon. Og ja, planen er at han skal ta ut permisjonen gradert, mens jeg studerer Hvis ikke noen har et annet bra forslag til løsning!
Gjest Airi Chikako Skrevet 14. mai 2010 #13 Skrevet 14. mai 2010 Nei, man må ikke ha permisjon for å få foreldrestipend - det får man uansett om man velger å fortsette studer eller ha permisjon. Og ja, planen er at han skal ta ut permisjonen gradert, mens jeg studerer Hvis ikke noen har et annet bra forslag til løsning! Ja, unnskyld. Det er jeg som roter Man mister retten hvis man slutter uten å søke om permisjon Du har jo tenkt å fortsette! Jeg synes det ser gjennomførbart ut, men det kan nok bli mer hektisk for din del enn du tror.
estrella Skrevet 14. mai 2010 #14 Skrevet 14. mai 2010 Kjenner de som har gjort det slik, at mor fortsetter å studere. Såklart er det nok litt hardt å dra fra babyen sin så tidlig, men de jeg kjenner sa at det gikk greit. Hverdagen som student er veldig fleksibel så hun var borte kanskje fra 9 til 12/13 før hun var hjemme igjen. Som de også sa så er jo det en fantastisk mulighet for dem begge, barnet får en del tid med sin far (noe som ikke er så vanlig for mange par), mor blir ferdig med studiene og tilbringer resten av tiden med sin familie.
Aud Long Skrevet 14. mai 2010 #15 Skrevet 14. mai 2010 Ved fødsel er tre uker før termin og seks uker etter forbeholdt mor (mors permisjon), far har ti uker. Resten er foreldrenes permisjon, altså ikke mer mors enn fars, om du skjønner. Far må ta ut foreldrepenger gradert, som du vet, for at han skal få det samtidig som du får foreldrestipend. Legg også merke til at det er mulig at far får foreldrestipendet(dere kan dele tiden mellom dere, eller at den ene tar hele perioden), og begge får forsørgerstipend for hverandre, siden dere ikke tjener mer enn dere gjør. Dere kan også ha rett på bostøtte som studenter med barn, om inntekten er såpass lav når dere får barn. Studerer du for eksempel på universitet, med mulighet for mye egenstudier kan det være mulig å studere. Jeg har studert noe mens jeg har hatt småtass i huset, og slik jeg opplever det, har det vært ganske tungt å finne motivasjon og overskudd til skole, men i denne situasjonen har far jobbet mye, så jeg har ikke hatt den avlastningen som du vil ha, om dere velger løsningen med at far tar graderte foreldrepenger.
vingle Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #16 Skrevet 14. mai 2010 Takk for svar estrella og Aud Long (...) en fantastisk mulighet for dem begge, barnet får en del tid med sin far (noe som ikke er så vanlig for mange par), mor blir ferdig med studiene og tilbringer resten av tiden med sin familie. Det er dette jeg tenker at er så gunstig Far må ta ut foreldrepenger gradert, som du vet, for at han skal få det samtidig som du får foreldrestipend. Betyr dette at han må ta det ut gradert for at han skal få noe i det hele tatt, eller er det alternativ her? Legg også merke til at det er mulig at far får foreldrestipendet(dere kan dele tiden mellom dere, eller at den ene tar hele perioden), og begge får forsørgerstipend for hverandre, siden dere ikke tjener mer enn dere gjør. Ja, jeg har tenkt litt på dette med å dele foreldrestipendet og permisjon, men skjønner ikke hvordan det fungerer siden han er ferdig med studiene til sommeren? Og jeg tenker at det at vi tjener lite ikke har så mye å si - foreldrestipend får vi for 44 uker uansett om jeg tar ut noe permisjon eller ikke, eller om han tar deler av den eller jeg hele. Hans foreldrepenger er vel i så måte bare "bonus"? Dere kan også ha rett på bostøtte som studenter med barn, om inntekten er såpass lav når dere får barn. Dette må jeg sjekke ut. Takk Studerer du for eksempel på universitet, med mulighet for mye egenstudier kan det være mulig å studere. Jeg har studert noe mens jeg har hatt småtass i huset, og slik jeg opplever det, har det vært ganske tungt å finne motivasjon og overskudd til skole, men i denne situasjonen har far jobbet mye, så jeg har ikke hatt den avlastningen som du vil ha, om dere velger løsningen med at far tar graderte foreldrepenger. Jeg studerer ved universitetet ja Sånn situasjonen er nå har jeg veldig fleksible dager og kan gjøre mye hjemmefra. Samboeren min har gode muligheter til å flekse tida han også (både med jobb og studier), så jeg ser for meg at vi skal få det til. Men jeg tar gjerne imot flere innspill og erfaringer!
Blowers daughter Skrevet 14. mai 2010 #17 Skrevet 14. mai 2010 Jeg skal komme med noen innspill jeg mener dere bør ta med i betraktningen. Den største utfordringen her blir kansje at far har så liten stillingsprosent og derfor vil få ganske lite utbetalt når det er slutt på penger fra lånekassen for hans del? Tenker han å ta permisjon fra studiet, eller tenker dere å vente med fars uttak til han er ferdig? Skal han få seg jobb før han tar permisjonen? Om han ikke får ny jobb vil dere sitte igjen med en del mindre i mnd enn dere gjør nå. Altså, far kan overta din permisjon om du går ut i 100% studier. Du kan beholde stipendet fra lånekassen om far tar gradert uttak av foreldrepenger. I realiteten kan ikke far ta permisjon fra sin deltidsjobb, fordi permisjon + jobb må utjøre 100%. La oss si at far har 20% stilling og tjener 5000. Da kan ha ta gradert uttak på f eks 80% og får 4000 i mnd + 5000 for å fortsette å jobbe 20%. Men han har jo ikke lenger støtte fra lånekassen, så da har dere 8000 mindre i mnd derfra. I tillegg har dere mindre fordi du ikke lenger jobber deltid. Forsørgerstipend, engangsstønad og bostøtte vil muligens veie opp for det. På den ene side vil jeg anbefale at far får seg fulltidsjobb før han starter sin permisjon sånn at grunnlaget blir høyere. I teorien holder det at han jobber i full stilling ca 4 uker før permisjonen hans starter. På den annen side kan han ikke begynne sin permisjon i sommerferien din, da du må studere 100% idet han starter sin permisjon og som student teller ikke ferien, og det kan tenkes at dere "mister" noen uker permisjon i forhold til om han starter sin permisjon før du har hatt din siste eksamen. (merkelig nok er det helt greit at han har permisjon i ferien din, men han kan ikke STARTE den da). Anbefaler dere å sette dere ned og regne på hva dere vil sitte med i mnd, og vurdere når det er hensiktsmessig at far går ut i permisjon.
vingle Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #18 Skrevet 14. mai 2010 (endret) Tenker han å ta permisjon fra studiet, eller tenker dere å vente med fars uttak til han er ferdig? Skal han få seg jobb før han tar permisjonen? Om han ikke får ny jobb vil dere sitte igjen med en del mindre i mnd enn dere gjør nå. (...) Anbefaler dere å sette dere ned og regne på hva dere vil sitte med i mnd, og vurdere når det er hensiktsmessig at far går ut i permisjon. Takk for innholdsrikt svar Vi hadde tenkt oss å vente til han er i full jobb med å ta ut hans permisjon. For tidspunktet kan man bestemme helt selv? Og jeg forstår deg riktig om du mener at han bør enten begynne permisjonen før min siste eksamen, eller etter sommerferien? Endret 14. mai 2010 av vingle
Blowers daughter Skrevet 14. mai 2010 #19 Skrevet 14. mai 2010 Takk for innholdsrikt svar Vi hadde tenkt oss å vente til han er i full jobb med å ta ut hans permisjon. For tidspunktet kan man bestemme helt selv? Og jeg forstår deg riktig om du mener at han bør enten begynne permisjonen før min siste eksamen, eller etter sommerferien? Ja, du forstår meg rett. Dere kan i utgangspunktet bestemme tidspunktet selv, (med unntak av mors 9 uker i forb med fødsel) Men om han velger å begynne etter sommerferien "mister" dere de ukene som går med i løpet av sommeren dessverre, da det ikke kan være opphold i permisjonen. Bare spør om det er mer du lurer på, vi har selv fått barn under studietiden, og satte oss ganske grundig inn i reglene.
vingle Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #20 Skrevet 14. mai 2010 Ja, du forstår meg rett. Dere kan i utgangspunktet bestemme tidspunktet selv, (med unntak av mors 9 uker i forb med fødsel) Men om han velger å begynne etter sommerferien "mister" dere de ukene som går med i løpet av sommeren dessverre, da det ikke kan være opphold i permisjonen. Bare spør om det er mer du lurer på, vi har selv fått barn under studietiden, og satte oss ganske grundig inn i reglene. Åh, så supert at du har erfaring og kan være til hjelp. Vi har lest og lest, men det er ikke alt som er like lett å få tak på synes jeg... Har også sendt mail til nav, men ikke fått noe svar enda. Bare for å ha ting klart - du skriver "Men om han velger å begynne etter sommerferien", tenker du da begynne på permisjon eller jobb? For planen er at han skal ut i full jobb så fort han er ferdig med bacheloroppg. Jeg ser den at jeg må være i 100% studier for at han skal få perm, men han behøver jo ikke ha det når jeg har sommerfri, så derfor tenkte vi at han kunne vente med å ta ut permisjon til han hadde jobbet en stund, går det an? Og videre skriver du: "da det ikke kan være opphold i permisjonen" - det blir vel ikke opphold hvis han ikke har begynt permisjonen enda...? :klø: Eller er det opphold mellom mine 9 obligatoriske uker og hans permisjon du mener? Beklager hvis jeg er veldig "treg" her altså!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå