Gå til innhold

Polakker jobber på helligdager

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Fordi så vidt jeg vet er det ingen som jobber på helligdager (sett bort i fra sykehus, politi, aviser o.l, men det skjønte du sikkert)

Neivel. Da er det bare innbilning at butikken nede i gaten her var åpen og at jeg var der og handlet. Likeens er det sikkert også innbilning at rutebussen har passert her flere ganger i dag. De jobber sikkert svart de og - jeg skal jaggu ringe arbeidstilsynet i morgen.

:ironi:

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

dette er ett fint wka på når mna bryr seg for mye om andre gjør

Gjest fireflies
Skrevet

Jeg skrev jo "sett bort ifra sykehus, politi, aviser o.l". Regner med at dere skjønte at jeg med det mente visse unntak, men mange av dere er tydeligvis så trange i nøtta at dere må ha det inn med teskje. Huff :riste::unsure:

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skrev jo "sett bort ifra sykehus, politi, aviser o.l". Regner med at dere skjønte at jeg med det mente visse unntak, men mange av dere er tydeligvis så trange i nøtta at dere må ha det inn med teskje. Huff :riste::unsure:

Neida du vi er ikke trange i nøtten. Vi skjønner bare at mennesker med en annen bakgrunn enn oss kanskje ikke vet om eller forstår at det er helligdag og restriksjoner på hva slags arbeid man kan gjøre uten at vi dømmer dem som svart arbeidende av den grunn.

Gjest fireflies
Skrevet (endret)

Neida du vi er ikke trange i nøtten. Vi skjønner bare at mennesker med en annen bakgrunn enn oss kanskje ikke vet om eller forstår at det er helligdag og restriksjoner på hva slags arbeid man kan gjøre uten at vi dømmer dem som svart arbeidende av den grunn.

Så du tror det er et polsk firma kun bestående av polske arbeidere? Tviler på det, gitt.

Endret av fireflies
Skrevet (endret)

Fordi så vidt jeg vet er det ingen som jobber på helligdager (sett bort i fra sykehus, politi, aviser o.l, men det skjønte du sikkert)

Hehe, jeg har da jobbet stort sett det som er av helligdager de siste fire-fem årene, riktignok på bensinstasjon, men likevel...

En annen ting, jeg har hatt håndverkere som jobber helligdager, og som regel er det en grunn til det. Det kan f.eks. være at de straks skal returnere til Polen og har en deadline å nå, ett eller annet som må være ferdig til den tid. De aller færreste ønsker å jobbe en helligdag, men enkelte ganger er det helt nødvendig, og man jobber ikke automatisk svart av den grunn...

Endret av aluminium
Gjest fireflies
Skrevet

Hehe, jeg har da jobbet stort sett det som er av helligdager de siste fire-fem årene, riktignok på bensinstasjon, men likevel...

En annen ting, jeg har hatt håndverkere som jobber helligdager, og som regel er det en grunn til det. Det kan f.eks. være at de straks skal returnere til Polen og har en deadline å nå, ett eller annet som må være ferdig til den tid. De aller færreste ønsker å jobbe en helligdag, men enkelte ganger er det helt nødvendig, og man jobber ikke automatisk svart av den grunn...

Sett i sammenheng med at TS får disse polakkene til å virke som noen jævla roboter, ikke bare på helligdager, men på alle andre dager også, så tror jeg det. Er generelt skeptisk til polakker i disse bransjene etter alt jeg har lest om, hørt om (og for å vidt sett selv), så jeg vllle nok ikke tatt det for gitt at de ikke jobbet svart.

Skrevet

Klart man leser om polakker som jobber svart under forferdelige forhold, det man ikke leser om er de som kommer til Norge og jobber under perfekte forhold og tjener et par årslønner på tre måneder. Det er ganske mange av dem også, faktisk vil jeg tørre å anta at det er langt flere av dem enn de som jobber under elendige forhold til luselønn...

Gjest fireflies
Skrevet

Det er ganske mange av dem også, faktisk vil jeg tørre å anta at det er langt flere av dem enn de som jobber under elendige forhold til luselønn...

Det er jeg fader ikke så sikker på..

Skrevet

Det finnes faktisk polakker som jobber i skikkelige, seriøse norske firma og får lik lønn som de norske arbeiderne. Polakker er faktisk en av de største "midlertidige innvandringsgruppene" vi har i Norge, og mange av disse er svært dyktige håndverkere som blir tatt godt imot av norske håndverksfirmaer. Idiotisk å anta at polakkene jobber svart for luselønn bare fordi de er fra Polen. Rent bortsett fra det hadde jeg passet mine egne saker.

Skrevet

Tenk på alle de tusen polakker som er ansatt i store industriselskaper, verft osv. Slike selskaper har ikke råd til å pådra seg skandaler, og det er for dem mye rimeligere å heller gi dem vanlig lønn og noenlunde boliger. At noen entrepenører her og der velger å bruke "svarte" polakker blir smårips i forhold til dette...

• 3 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ok, det har ikke forandret seg i det hele tatt siden jeg skrev åpningsinnlegget.

Vi har ikke fått noen nabo-varsel.

Kan man kontakte Huseiernes landsforbund? Eller Oslo Kommune, eller hva?

(Om polakkene jobber svart eller ikke vil jeg ikke lenger spekulere i.)

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Ok, det har ikke forandret seg i det hele tatt siden jeg skrev åpningsinnlegget.

Vi har ikke fått noen nabo-varsel.

Kan man kontakte Huseiernes landsforbund? Eller Oslo Kommune, eller hva?

(Om polakkene jobber svart eller ikke vil jeg ikke lenger spekulere i.)

Hva med å snakke med polakkene først?

Deretter snakker du med naboen de arbeider for. Hvis denne er avvisende eller ikke bryr seg så er tiden kommet for arbeidstilsynet/politiet.

Hva huseiernes landsforbund skulle kunne gjøre vet ikke jeg, annet enn å fortelle deg lover og regler, noe som vel er nevnt her i tråden allerede.

Endret av Blondie65
Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Om dette har pågått i flere uker, og du vet du ikke har mottatt nabovarsel, hvorfor har du ikke klaget til han som eier huset som pusses opp før da??

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det er jeg. Etter alle skandalene som har vært de siste årene med polakker uten skikkelig arbeidskontrakt, luselønn, dårlige boforhold og arbeidstider tilnærmet slavedrift, så er det svært få firmaer som tar sjansen på å risikere å få media på nakken. Og enda mindre å få svertet ryktet sitt.

I tillegg har de aller fleste fagforbund engasjert seg i polakkene (og andre arbeidsinvandrere) sine rettigheter for å unngå sosial dumping og for å unngå at det skal bli lønnsomt pengemessig å erstatte nordmenn med polakker.

Og en ting til jeg er sikker på er at flere og flere polakker blir mer og mer nøye på at arbeidsforholdene er som de skal. De godtar sjelden luselønn.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om dette har pågått i flere uker, og du vet du ikke har mottatt nabovarsel, hvorfor har du ikke klaget til han som eier huset som pusses opp før da??

Det kan du lure på. Siden vi ikke hva som skjedde, men hadde indirekte fått vite at de skulle pusse opp trappen, så tenkte vi at det ville gå fort over... Meeen, det har det ikke gjort. Og grunnen til at vi ikke ville si ifra før, var fordi at det å si ifra ofte blir forvekslet med å "klage" uansett hvordan man sier i fra.

Men nå har vi fått litt nok av bråket. Og vi synes det er rart at de ikke tenker på andre enn seg selv. Er det blitt uvanlig å ta hensyn, og kanskje føle seg litt dum når man bråker tidlig på morgenen, helligdager og søndager? Vi føler oss litt unyttet og overkjørt egentlig.

Men hvis noen har noen tips om hvordan man sier i fra uten å virke sur e.l., så kom gjerne med forslag!

Gjest Blondie65
Skrevet

Men hvis noen har noen tips om hvordan man sier i fra uten å virke sur e.l., så kom gjerne med forslag!

Ta med deg en kanne kaffe, gå og snakk med dem. Spør dem hva de skal gjøre og hvor lenge de skal holde på. Ingen blir sur når man blir møtt på den måten. Så kan du kanskje nevne i en bisetning at det er litt kjedelig at de holder på alle ukens dager ...?

Hvis de ikke vil høre på deg ville jeg klaget først til byggherren og deretter til de rette myndigheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...