Gå til innhold

Polakker jobber på helligdager

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ok, naboene våre pusser opp hele huset sitt, inni og utenpå.

Grunnen til at jeg bryr meg om at de har ansatt polakker er fordi at de samme gutta har jobbet konstant på dette huset i et par måneder, og de begynner før 7, gjerne nærmere 6 på morgenen og slutter sent på kvelden. Polakkene jobber til og med i dag, og de begynte før 7 i dag også (i dag er det ikke søndag, men helligdag i Norge).

Jeg vet at pappaen til hun som har kjøpt huset er entreprenør og eier eget firma. Polakkene kjører til huset i privatbiler, ikke firmabiler med logoer på. Er det grunn til å tro at disse polakkene jobber svart? Burde vi tipse noen som kan stoppe dette? Hvem er det isåfall?

Og en ting til, de polakkene begynner å bruke sirkelsag før klokken 7, hver dag i uken. Har vi grunn til å si ifra om dette? Eventuelt om det er noen naboregler som sier at det kanskje er litt tidlig når man bor så nærme naboen og har plassert sirkelsagen mellom husene på den siden naboen har soverom? Jeg er ikke selv veldig plaget med dette, men jeg bor i et hus sammen med andre, og mener man burde ha litt folkeskikk og ta litt hensyn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regler om støy er vel regulert fra kommune til kommune, så du får sjekke med der. Vet at vi skal ha ro etter 22.00. Skal vi f.eks ha en utekonsert må vi søke kommunen om vi vil fortsette etter kl. 22.00. Og da er det jo logisk at det også går en grense på morgenen.

Kan jo også være at de har spesielle regler for støy på søn og helgedager også.

Når det gjelder om det er svart eller ikke er det vel bare arbeidstilsynet som kan sjekke dette. Så lenge det er sesong-arbeid kan de vel nesten jobbe så mye de vil.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men jeg går utifra at han naboen din gikk rundt med et nabovarsel før han begynte oppussingen?

Dessuten, og dette har jeg snakket med politiet om, mellom klokken 23:00 og 07:00 (dette gjelder ukedager da) skal det være stille. Utenom disse tidene skal det i tillegg utvises hensyn. Har derimot han naboen din fått deres underskrift på nabovarselet, kan han fint bruke sirkelsag selv om den bråker. Før klokken 07:00, da kan du selvfølgelig klage. Snakk først med naboen, om ikke det hjelper, ring politiet, så forteller de deg hvem du eventuelt skal henvende deg til.

Hvis du mener at polakkene jobber svart (det at de kjører private biler og ikke firmabiler er forøvrig ikke nødvendigvis et tegn på dette) og vil varsle noen, går jeg ut ifra at det er politiet du skal prate med?

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du ønsker å lage et helvete i nabolaget kan du kontakte politiet så sørger de for å sette både naboen og fremmedarbeiderne hans på plass.

Selv om det e lov å bruke støyende verktøy på dagtid er det ikke lov på helligdager så jeg antar at du har en god sak der. Du kan jo nevne at du mistenker skatt, arbeidsgiveravgift og mva-unndragelse i samme slengen.

Alt dette er moralsk og etisk helt riktige avgjørelser av deg. Men skal du leve med naboen og i godt fellesskap er det vel kanskje en bedre ide å snakke med naboen først og be de om å dempe / slå av sirkelsagen på helligdagene? Når det gjelder svart arbeide, det at de kjører umerkede biler er ikke et eneste bevis på noe som helst i den sammenhengen. Det blir vanskelig å beholde et godt naboforhold til noen dersom du går langt i dette. Jeg forsvarer ikke svart arbeid - tvert i mot. Men det er forskjell på å lage spetakkel ut fra løse mistanker og konkrete bevis.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sant, sant.

Jeg er ikke ute etter å lage et helvette, men jeg er veldig imot at folk utnytter andre når det gjelder svart arbeid. Har jo hørt skrekkhistoreier om hvordan polakkene lever, og hva de tjener...

Da naboene flyttet hit kjøpte de huset for 7,5 mill (1,5 mill over takst), så de har jo penger til å bruke vanlig og lovlig arbeidskraft vil jeg tro!

Synes synd på polakkene!

Kan man tipse arbeidstilsynet anonymt? Jeg vil ikke ringe politiet, det blir litt drøyt synes jeg.

Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan tipse arbeidstilsynet - men jeg aner ikke om du kan gjøre det anonymt. Du kan også tipse politiet anonymt. Det er politiet som er naturlig instans for støyen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva liker polakker å spise? Jeg vil lage lunsj til de! Tror dere de vil ta imot?

Har de noen nasjonalrett eller noe? I NOrge har vi liksom kjøttkaker og Grandis, men tror ikke polakker er så glad i det...

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva liker polakker å spise? Jeg vil lage lunsj til de! Tror dere de vil ta imot?

Har de noen nasjonalrett eller noe? I NOrge har vi liksom kjøttkaker og Grandis, men tror ikke polakker er så glad i det...

Nå må du ikke gå i den "det er synd i dem for de er polakker" fellen. Ikke alle jobber svart og bor i kjellere uten vindu.

Uansett er det vel bare å by på blingser med variert pålegg?

Skrevet

Mange polakker har det veldig bra i norge, selv de som jobber svart. Det at noen jobber svart er ikke ensbetydende med dårlige arbeidsforhold og elendig lønn.

Ellers er vel rundstykker eller brødskiver god lunch det...

Gjest Guffen
Skrevet

Du tror at de kanskje, muligens kan hende jobber svart og derfor skal du lage helvete for dem? Hva er begrunnelsen din? At de er polske?

Slikt kalles RASISME.

Glad jeg ikke har slike misunnelige drittkjerringer som naboer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Rasisme har lite med saken å gjøre. Jeg tror jeg hadde blitt mektig irritert om jeg ble vekt grytidlig om morgenen på en Helligdag eller søndag fordi naboen PUSSER OPP. Det kan streng tatt vente til i morgen når det er hverdag. Hadde vært litt annerledes om det kom rørlegger og bråkte fordi det var vannlekasje som oversvømte halve huset.

Gjest Guffen
Skrevet (endret)

Rasisme har lite med saken å gjøre. Jeg tror jeg hadde blitt mektig irritert om jeg ble vekt grytidlig om morgenen på en Helligdag eller søndag fordi naboen PUSSER OPP. Det kan streng tatt vente til i morgen når det er hverdag. Hadde vært litt annerledes om det kom rørlegger og bråkte fordi det var vannlekasje som oversvømte halve huset.

Ikke ro deg unna. Du vil tipse arbeidstilsynet fordi de er polske og jobber hardt. Hadde du hatt problemer med bråket, hadde du bare snakket med dem eller eventuelt ringt politiet. Men det er ikke det som plager deg.

Joda, det er unorsk å jobbe like hardt som den jevne polakk i Norge. Men vær glad for at noen gjør noe her i landet. Dessuten, om naboens hus stiger i pris, stiger prisen på din bolig også.

Endret av Guffen
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ut fra det du forteller er det ingenting som tyder på at de jobber svart, og da synes jeg du skal la det være så lenge de overholder reglene i forhold til støy. Det er også lov å jobbe på helligdager, så lenge man holder seg til de innskrenkede tidene for støyende arbeid.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

At de jobber lange dager er stort sett også deres eget valg. Mange er her bare for tre måneder av gangen pga Eu-regler, og da jobber de dobbelt, så er de tre måneder hjemme i polen, hvor de er med familie ol, før de kan reise til Norge for nye tre måneder.

Gjest fireflies
Skrevet

Jeg ville meldt i fra til arbeidstilsynet, jeg. Det sier seg vel selv at de jobber svart når de jobber på en helligdag som denne! Det trenger selvsagt ikke være ensbetydende med at de bor i kjellere og har et uverdig liv i forhold til hva vi andre Norske har, men det kan være slik. Dessuten: Rett skal være rett. Meld i fra. :)

Skrevet

Hvorfor betyr det at de jobber svart? Det er det mest tåpelige jeg har hørt...

Gjest fireflies
Skrevet

Hvorfor betyr det at de jobber svart? Det er det mest tåpelige jeg har hørt...

Fordi så vidt jeg vet er det ingen som jobber på helligdager (sett bort i fra sykehus, politi, aviser o.l, men det skjønte du sikkert)

Skrevet

Da vi bygde på huset vårt, hendte det at arbeiderne kom og jobbet helligdager/helg/kveld. De var bak skjema, og måtte bli ferdig med prosjektet snarest. Og arbeiderne ville gjerne jobbe overtid de (dette var også polakker). OG det var IKKE svart arbeid, de var ansatt av veletablert firma, og vi kjenner til både polakkene og lederne.

De fleste var her for en kort periode, og ville jobbe så mye som overhodet mulig før de reiste hjem. De var godt lønnet, og tjente svært gode penger.

Så nei, ikke synes synd på dem bare fordi de er polakker.

OG hadde nok synes det var litt rart/flaut om naboen kom med lunsj til håndverkerne mine... :sjenert: Stakkars polakker liksom.....

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

:jepp:

Fordi så vidt jeg vet er det ingen som jobber på helligdager (sett bort i fra sykehus, politi, aviser o.l, men det skjønte du sikkert)

Men dét stemmer jo ikke i det hele tatt! *riste oppgitt på hodet*

Kan gi deg to eksempler:

1) butikk/kiosk som er åpen på helligdager

2) ansatte ved telenor kundeservice (du har sikkert hørt om overtidsarbeid? :jepp: )

Og dette var bare to eksempler :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så det går verken buss eller tog eller fly eller noen ting på helligdager? Og alle kinoer og kafeer og kiosker og hoteller er stengt? Det er ikke forbudt å jobbe på helligdager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...