Chiyo Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 Katten min er rund 12 år gammel. I det siste har hun spydd en del. Ikke hver dag, men oftere en vanlig. Hun pleier ikke kaste opp. Og i forgårs tisset hun på gulvet rett hvedsiden av boksen sin. Det var riktig nok litt lite sand i boksen (vet ikke hvorfor), men hun kunne gått ut for vi var hjemme. Hun pleier å skrape på døren og om vi ikke er i nærheten finner hun oss og mjauer til vi føller etter henne til døren. Pappa sier at det er slik det begyner med gamle katter og at til slutt må man ta dem til dyrelegen for å bli avlivet. Dette gjør meg veldig trist fordi vi er alle kjempe glad i pus. Jeg vet at pappa vil at jeg skal være klar på at dette kan skje, men jeg har hatt pusen min siden jeg var 7-8 år. Jeg nekter å ta pappa sitt ord på at dette kan være slutten. Hun virker da ellers frisk som en fisk. Er det noen som har erfaring med slikt? Tror dere at katten min kommer bare til å bli sykere og sykere?
MissMas Skrevet 13. mai 2010 #2 Skrevet 13. mai 2010 Hvilken farge er det på det pusen kaster opp? Mange katter kaster opp - uansett om de er gamle eller unge. De som er langhåret kan kaste opp hårballer. Og så kan de kaste opp hvis de spiser noe de ikke tåler å spise. Jeg ville tatt katten til dyrlegen hvis det fortsetter. Ikke for å avlive, men for å undersøke hva som feiler katten og om den kan bli frisk igjen En katt kan bli godt over 12 år, så 12 år er ikke nødvendigvis så veldig gammelt for en katt.
Chiyo Skrevet 13. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2010 Hun spyr opp mat som hu har spist, men det er ikke noe hun ikke tåler. For katten vår er ganske kresen så hun spiser det samme hele tiden. Men hun sikler av og til også. Det har hun gjort en stund, men det er litt merkelig når dråper av sikkel ligger på sofan. Det skjer ikke så ofte heller, men likevel. Katter sikkler da ikk.
MissMas Skrevet 13. mai 2010 #4 Skrevet 13. mai 2010 Hun spyr opp mat som hu har spist, men det er ikke noe hun ikke tåler. For katten vår er ganske kresen så hun spiser det samme hele tiden. Men hun sikler av og til også. Det har hun gjort en stund, men det er litt merkelig når dråper av sikkel ligger på sofan. Det skjer ikke så ofte heller, men likevel. Katter sikkler da ikk. Jeg ville tatt henne til dyrlegen og undersøkt henne. Hva er det hun får å spise?
Amys Skrevet 13. mai 2010 #5 Skrevet 13. mai 2010 (endret) Som MissMas sier, 12 år er absolutt ikke eldgammelt for en katt Grunnen til at pusen kaster opp kan være mye rart, og hvis du tar den med til dyrlegen kan du finne ut hva som er galt og slippe å gå å bekymre deg. (Da jeg bodde hjemme hadde jeg også en far som mumlet om "gammel pus som sikkert måtte avlives snart" hver gang pusen så mye som nøs. Bare la ham mumle, dyrleger kan gjøre mye annet for pusen før avlivning bør vurderes ) Endret 13. mai 2010 av mias
Amys Skrevet 13. mai 2010 #6 Skrevet 13. mai 2010 Men hun sikler av og til også. Det har hun gjort en stund, men det er litt merkelig når dråper av sikkel ligger på sofan. Det skjer ikke så ofte heller, men likevel. Katter sikkler da ikk. Jo Vår gamle siklet masse innimellom. Har også vært borti unge katter som har siklet, spesielt når de maler, så tror ikke det er noe å bekymre seg for.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 13. mai 2010 #7 Skrevet 13. mai 2010 Heisann! Hvilket fôr får katten din? Da jentepusene mine var ni år gamle, begynte hun ene å kaste opp (ble oftere og oftere, tilslutt daglig), og det hun kastet opp var gjerne ufordøyd mat. Hun var (les: er) også veldig kresen i matveien, så hun levde på tørrfôr fra matbutikk, variantene fra dyrebutikk og dyrlege ville hun ikke ha. Tilslutt prøvde jeg en seniorblanding fra dyrebutikk, og da sluttet oppkastet! Hun ville selvfølgelig ikke ha det i begynnelsen, men etterhvert fikk jeg byttet dette over til et fôr som er anti-hairball (husker ikke navnet), og dette går ned på høykant. Da jeg ikke hadde råd til det for noen måneder siden, og hun måtte over på whiskas igjen, startet oppkastene, som igjen sluttet samme dag som hun fikk anti-hairball maten igjen. Så i hennes tilfelle var det noe så enkelt som at magen ikke tålte fôret lenger. Som andre her skriver, ta henne med til dyrlege. Om legen ikke finner ut hva det er (som var tilfelle med min pus), kan du jo prøve å bytte fôr? Det du da må tenke på er at det kan være lurt å bytte gradvis, fordi noen katter kan få skikkelig magetrøbbel ved fôrbytte, med full diare... Håper du finner ut av det!
MissMas Skrevet 13. mai 2010 #8 Skrevet 13. mai 2010 (endret) (Da jeg bodde hjemme hadde jeg også en far som mumlet om "gammel pus som sikkert måtte avlives snart" hver gang pusen så mye som nøs. Bare la ham mumle, dyrleger kan gjøre mye annet for pusen før avlivning bør vurderes ) Det er rart det der med at foreldre skal være så kyniske og hate dyr. Det er i hverfall slik mine foreldre er. Etter et dyrlegebesøk med et dyr, sier far: "Det hadde nok vært lettere å slenge'n i veggen ja". Hva er det for en kommentar? Det virker ikke som om katten til TS er dødssyk (for øyeblikket i hvertfall), så en dyrlegetur kan kanskje gjøre susen! Endret 13. mai 2010 av MissMas
Amys Skrevet 13. mai 2010 #9 Skrevet 13. mai 2010 Det er rart det der med at fedre skal være så kyniske og hate dyr, hehe. Har samme opplevelsen selv. Etter et dyrlegebesøk med et dyr, sier han: "Det hadde nok vært lettere å slenge'n i veggen ja". Hva er det for en kommentar? Jepp, "hvorfor gidder dere å bruke så mye penger på kattedyret når hun likevel skal avlives om et par år"... *grr*. Men lykke til med pusen, TS
Arkana Skrevet 13. mai 2010 #10 Skrevet 13. mai 2010 Det er jo umulig for oss å vite akkurat hva det kan være, spesielt siden oppkast kan være symptom på så mye forskjellige. Den ene katten vår hadde en gang en periode hun kastet opp flere ganger om dagen over noen dager, og det viste seg å bare være en stor hårball. Den andre katten hadde også oppkast en gang, tisset utenfor kassen og sluttet å spise. Der var det ikke bare en hårball, hun hadde fått en alvorlig sykdom (fettlever) som krevde umiddelbar behandling og sondemating i to måneder før hun heldigvis ble frisk. Jeg ville absolutt tatt katten din med til dyrlegen. Forhåpentligvis er det ikke noe alvorlig, men det er bedre å vite.
Sequax Skrevet 13. mai 2010 #11 Skrevet 13. mai 2010 Katten har antageligvis fått mark ! Jeg bruker Milbemax til katten min, og gir dette hver andre måned på sommerstid for å holde ormeyngelet unna
MasterCB Skrevet 15. mai 2010 #12 Skrevet 15. mai 2010 Katten min kastet også opp maten sin for en stund siden, begynte med ca en eller 2 ganger på 1-2 uker, så jeg skiftet til et annet merke av kattemat/tørrfõr for å teste. Det hjalp ikke, så jeg skiftet til et annet merke, samme resultat igjen, maten kom opp igjen noen få ganger.. Så kjøpte jeg noe tørrfõr fra dyrebutikken, og den maten har hun ikke kastet opp igjen. Og takk for påminnelsen av markmiddel-ting til katt forresten Sequax. Må få tak i noe og gi min katt også for å holde markene borte.
Sequax Skrevet 15. mai 2010 #13 Skrevet 15. mai 2010 Katten min kastet også opp maten sin for en stund siden, begynte med ca en eller 2 ganger på 1-2 uker, så jeg skiftet til et annet merke av kattemat/tørrfõr for å teste. Det hjalp ikke, så jeg skiftet til et annet merke, samme resultat igjen, maten kom opp igjen noen få ganger.. Så kjøpte jeg noe tørrfõr fra dyrebutikken, og den maten har hun ikke kastet opp igjen. Og takk for påminnelsen av markmiddel-ting til katt forresten Sequax. Må få tak i noe og gi min katt også for å holde markene borte. Bare hyggelig! Lykke til med pusen!
Gjest redstar Skrevet 15. mai 2010 #14 Skrevet 15. mai 2010 Hei! Jeg har selv en katt på samme alder, og for en tid tilbake kastet han opp en del(ikke hver dag men sånn innimellom) og i tillegg var han mye mer gretten og var ikke like mye glad i kos som han en gang var og jeg og familien min ble ganske bekyrmet og forberedet lillesøster på at han kansje ikke ble med hjem igjen fra dyrlegen. Dagen kom og vi leverte ham inn for full helsesjekk. Vi fikk tilbake melding om at blodprøven var helt toppings( :D ) og det med at han kastet opp var fordi han fikk feil for(selv om han lenge har spist dette foret) men siden han var blitt eldre så måtte vi kjøpe en mer "vennlig" for til ham . Så foret/maten var årsaken til at han kastet opp, så bytt dette og se om noen dager om han blir bedre:) Katten vår hadde også forkalkning i ryggen/halebenet og derfor var han litt hissig og sur om vi koste med han der, men nå er vi mer forsiktig og alt er flott. Han lever flott og nyter livet her eneste dag:) Så bytt gjerne foret og se om noe endrer seg, men anbefaler jo selvfølgelig og ta ham med til dyrlegen for en helsesjekk. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå