Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 Hei! Jeg sluttet på p-pillene for snart 1,5 år siden. Etter å ha prøvd i 10-måneders tid gikk vi til privat gynekolog for å starte utredning, fordi syklusene mine var veldig uregelmessige og lange! Jeg hadde da tatt en del El-tester, men aldri fått utslag... Gynekologen så alt på første innvendige ul at jeg hadde pco. Derfor skrev hun ut pergo, i håp om at det skulle gi meg EL. Jeg tok 3 kurer med pergo, men fikk aldri EL. Tok aldri blodprøver for å sjekke dette, men på en av kurene var jeg på UL på dag 12. Det er forsåvidt en eggpose der, men jeg fikk aldri mensen etter de 2 ukene jeg skulle... Gynekologen mente det ikke var mer hun kunne gjøre, så vi sendte søknad om ivf, på Riksen! Har vært inne på Riksen en gang nå. De var enige i pco, og jeg ble henvist til en spesialist på dette... Dagen jeg var der var på dag 23 i syklusen, slik at det passet bra å ta blodprøve for å sjekke progesteron-verdiene. Tok i tillegg testosteron-test og AMH-test! Progesteronverdiene viste at jeg ikke hadde hatt EL. Nå venter jeg på time hos han spesialisten, men det var jo flere måneder med venting... I ventetiden skal jeg ta glykosebelastning, samt kjøre en trippel pergokur, og da ta blodprøver på dag 1 og 21! Har også fått en haug med papirer jeg skal fylle ut! Det er også snakk om lap, men jeg måtte visst til denne spesialisten først. Var visst ikke alle med pco som trengte lap!? Huff, jeg føler at jeg har startet på utredning på nytt nå og at vi ikke kommer ingen vei her! Føles ut som det er veldig tilfeldig hva vi med pco må gjennom. Gynekologen min regnet med at jeg skulle ta lap med en gang, og så ivf. Men nå skal de liksom prøve alt!?? Kommer jo til å ta flere år dette her! Og i mellomiden går jeg og vet at jeg ikke har EL og overhodet ingen sjangs til å bli gravid Lurer veldig på hva andre med pco(s) har gått gjennom! Og hva kom ut av det? Ble det ivf til slutt eller ble dere gravide underveis? Erfaringer mottas med stoooooor takk
ebitt Skrevet 13. mai 2010 #2 Skrevet 13. mai 2010 Heisann Etter ett å ett halvt år som prøver ba jeg om å bli henvist til gynekolog. Det første som ble gjort var innvendig ul. Denne tydet så på at jeg hadde pcos og det ble bestemt at jeg skulle bli henvist til lap. Mannen måtte også levere sin prøve i forkant av lap'en. Alt var i orden men mannen, og for meg viste det seg at jeg i tillegg til pcos hadde en tett eggleder de ikke fikk opp. Jeg ba gynekologen fint om jeg kunne bli henvist til ivf med en gang da tiden går så utrolig fort å må si at etter 2 1/2 år så begynte jeg å bli veldig utålmodig. Jeg fikk time til samtale ved ivf klinikken bare en uke etter lap'en så det gikk heldigvis fort. Først her fikk jeg pergo som jeg skulle prøve 3 sykluser med pausemnd i mellom. Er på andre runde pergo nå å venter på å få tatt test selv om jeg liksom ikke føler det har klaffet denne gangen heller da Bruker fertilitetsmonitor i tillegg å denne syklusen var første test på dag 9 rett på peak! Skjønte lite da jeg egentlig har laaange sykluser. Jaja, hvis jeg ikke har blitt gravid i løpet av disse 3 pergorundene blir det rett på ivf for oss. Fikk beskjed om å bare ringe å gi beskjed så settes denne mølla igang. Men som du har erfart selv så går tiden!!! Å det er så utrolig kjedelig å deprimerende å gå å vente. Jeg selv har pushet litt på både når det gjaldt dato for lap og ivf samtale så det gjør liksom ikke no å ringe å høre hvor det blir av innkallelsen om man synes det går lang tid. Lykke til videre å håper du fikk litt av den informasjonen du trengte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå