Gjest Lind@ Skrevet 19. september 2003 #1 Skrevet 19. september 2003 Har for mange tomater til at vi klarer å spise dem opp, og tørkede tomater er jo så godt og anvendelig. Noen som kan hjelpe meg med fremgangsmåte? Temperatur og tid osv.? Prøvde for en uke siden men måtte kaste halvparten av tomatene fordi de var svarte (brente) inni. Resten var nyydelige da! Men denne gangen vil jeg gjøre det riktig! Har søkt på mange søkemotorer på nettet men finner ikke noe! På forhånd takk!!! :D
Miranda Skrevet 19. september 2003 #2 Skrevet 19. september 2003 Har for mange tomater til at vi klarer å spise dem opp, og tørkede tomater er jo så godt og anvendelig. Noen som kan hjelpe meg med fremgangsmåte? Temperatur og tid osv.? Prøvde for en uke siden men måtte kaste halvparten av tomatene fordi de var svarte (brente) inni. Resten var nyydelige da! Men denne gangen vil jeg gjøre det riktig! Har søkt på mange søkemotorer på nettet men finner ikke noe! På forhånd takk!!! :D Jeg skal ned å rote i oppskrifthaugen min - vet jeg har noe liggende. Ellers kan du prøve å søke HER
Gjest Lind@ Skrevet 19. september 2003 #3 Skrevet 19. september 2003 Jeg søkte der du foreslo Miranda, men der hadde de bare soltørkede tomater til salgs og det var ikke akkurat det jeg tenkte på. Men takk likevel! Fikk et svar som passa når jeg søkte et sted men når jeg ville åpne siden var den ikke aktiv lenger... Det lille jeg fikk med meg var at de skulle skjæres i to og strøs med salt og litt olje). Dette gjorde jeg , brukte olivenolje. Men det er temperaturen jeg er usikker på. Brukte 100 grader og øverste hylle i ovnen i ca. 12 timer men halvparten (de minste) ble som sagt brente inni. Men de som ble bra ble veldig bra, tror oljen var en god idè. Noen som kan hjelpe meg med riktig temp. og tid?
Miranda Skrevet 19. september 2003 #4 Skrevet 19. september 2003 Her har jeg funnet en: Vask og tørr tomatene, halver dem og legg dem på en bakeplate. Strø over salt, pepper og tørret oregano om du vil. Hell litt olje (kun litt) over tomatene. Settes i ovnen på 120 grader til det meste av vesken har fordampet. (Det kan være en god idé å åpne ovnsdøren noen ganger slik at dampen kommer ut. Kjøles av. Kan helles på et glass og dekkes med oliven olje, men tomatene er også holdbare 6 måneder i fryser (når de ikke blir lagt i olje) Lykke til
Miranda Skrevet 19. september 2003 #5 Skrevet 19. september 2003 Hei igjen - når du klikket på linken - forsøkte du å søke på "tomater", under oppskrifter? (De har faktisk mange lekre oppskrifter liggende)...
Miranda Skrevet 19. september 2003 #6 Skrevet 19. september 2003 ... og prøv å sett dem midt i ovnen...
Gjest Lind@ Skrevet 19. september 2003 #7 Skrevet 19. september 2003 Jeg søkte visst på feil sted jeg... :oops: Tusen hjertelig takk! Da prøver jeg igjen i ettermiddag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå