Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #1 Skrevet 12. mai 2010 Altså, det er mulig dette er et dumt spørsmål, men er det noen form for hierarki blant planter? Jeg fikk to avleggere av samme plante og satte dem begge i samme vannglass. Etter ei stund begynte den ene å få røtter, og det kom etter hvert veldig mye. Den andre viste ikke tegn til å utvikle røtter i det hele tatt, men den så heller ikke pjusk ut. Da det begynte å bli irriterende at kun den ene fikk røtter, og jeg dermed ikke fikk planta begge i jord, flyttet jeg den uten røtter til et eget glass med vann. Allerede et par dager etter, begynte den å gro. Nå mener sikkert noen at det ville skjedd et par dager etter uansett hvilket glass den stod i, men av en eller annen grunn så tror ikke jeg det. Noen som vet om det er sånn at den ene "ofrer" seg, slik at den andre skal få vokse?
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #2 Skrevet 12. mai 2010 Endel planter skiller ut ulike stoffer som gjør at de hindrer vekst av andre. Det heter allelopati når det er snakk om ulike arter i hvert fall, jeg er usikker på om man kan bruke samme uttrykk når det er samme art (autopati er kanskje mer riktig), men jeg har lært at det kan forekomme innad i en plantekultur med samme vekster også, slik at røttene (fra samme individ eller andre individer i populasjonen, som kan være genetisk like (mye vegetativ formering og renavlede planter) eller litt ulike) ikke skal vokse altfor tett og konkurrere hverandre i hjel når det gjelder tilgang på næring osv. Om det var dette fenomenet som var årsaken til at din plante ikke ville slå røtter, er jo ikke sikkert, det kan ha å gjøre med at den ene avleggeren kan ha blitt mer skadet, var noe svakere, kuttet mer feil i forhold til vekstpunkt osv. Men det får vi aldri vite, hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå