Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gina19
Skrevet

Jeg er overbevist om at vennina mi stjeler fra meg. Hun er ganske ofte på besøk hos meg. Minst en gang i uken eller kanskje mer. Det jeg har lagt merke til i det siste er at nesten hver gang hun er her forsvinner noe av mine ting. Som f.eks igår da hun var her ble bikinien min som hang på klesstativet i gangen borte rett etter hun hadde gått. Jeg VET jeg hang den opp på stativet rett før hun kom. Da hun var her og gikk på do så jeg at bikinien hang der. En liten stund etter da jeg skulle se om klærene var tørre la jeg merke til at bikinien var borte:s Jeg lette overalt men fant den ikke.

Slik har skjedd med andre ting å. Hårstrikk,smykker,armbånd,penger(ikke store summer, flere småpenger har plutselig blitt vekke) neglelakker,lipgloss osv. Noen av mine truser er også blitt sporløst forsvunnet. Jeg er ikke en person som anklager folk helt uten grunn, men er det ikke utroilg rart at når hun har vært her så har plutselig ting forsvunnet?? Jeg har lett overalt men finner ingen ting av det jeg mangler.

En ting jeg å har merket er at hun skal flere ganger inn på do. Også bruker hun ekstremt lang tid å. Jeg vil ikke tro at hun stjeler fra meg men finnes det en anna forklaring? Ting blir borte etter hun har vært her. Jeg har ikke så mye besøk egentlig. Er nesten bare hun som er her. Før har hun nasket mye fra butikker og blitt tatt 2 ganger. Hun sier at hun har endret seg og ikke stjeler mere. Men jeg har problemer med å tro på henne.

Jeg vil ikke begynne å anklage henne hvis hun ikke har gjort det men jeg er ganske sikker på at hun har tatt ting fra meg. Noen tips til åssen jeg kan spørre henne på en best mulig måte? Vil ikke såre henne heller men må få en oppklaring i dette! Hvor er tinga mine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er helt sikker, hva med å spørre henne rett ut? Enten innrømmer hun det, eller så lyver hun og sier at hun ikke har gjort det. Men da vet hun i det minste at du mistenker det, og hun slutter kanskje..?

Gjest Linda sofie
Skrevet

Jeg synes du burde møte henne og kanskje begynne å si at du mangler ting og at tinga dine forsvinner og hvor leit du synes det er. Kanskje hun får dårlig samvittighet og innrømmer det? Hvis hun ikke sier noen ting kan du spørre henne om hun vet noe om det? Blir hun veldig defensiv så tror jeg nok det er hun. Mange har en tendes til å bli veldig defensive. Spesielt hvis de ikke vil at noen skal få vite de har gjort noe galt.

Gjest Syringa_Lilac
Skrevet

Dra på besøk hos ho og kikk deg godt rundt og se om du ser noen av tingene dine som mangler?

Eller sett opp "overvåkingskamera" i leiligheten din, som fanger opp stedene ting som oftest forsvinner fra.

Eller spør ho rett ut.

Eller slutt å ha ho på besøk.

At noen stjeler brukte (regner eg med) truser er jo litt sinnsjukt da, hadde forstått det om det var ein liten pervers gutt, men å stjele truser for å (mest sannsynlig) bruke de er egentlig litt... Ekkelt.

Skrevet

Jeg har vært i samme båt som deg, desverre. Og da vet jeg at hvor utrolig kjipt det er. Mitt beste tips er å spørre henne rett ut om saken, og se hva responsen hennes er. Det er jo selvsagt ikke garantert at hun svarer ærlig, hun vil sannsynligvis si nei, og da må du se på ansiktsuttrykket og kroppsspråket om hun lyver eller ikke. Tegn på at noen lyver er f.eks: at hun kikker en annen vei (i taket f.eks), fikler med noe annet, begynner å overdrive med å forsvare seg selv, og flere andre sånne ting. Hvis hun lyver og du merker det, kan du konfrontere henne med at du vet at hun lyver.

Min venninne som gjorde dette i mitt hjem, ble kastet ut av livet mitt ganske fort. Nettopp fordi at jeg synes den type oppførsel er respektløst og ikke godtatt. Jeg kunne dessuten aldri tenkt meg å vært sammen med en person som stjeler i andre sammenhenger, og derfor ble det sånn. Hun ble ikke såra da jeg konfronterte henne, hun følte mer skyldfølelse akkurat som at det ikke gikk opp for henne før da nettopp hvor alvorlig det var. Jeg håper at hun i ettertid har lært leksa si, har ikke snakka med henne på en stund.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dra på besøk hos ho og kikk deg godt rundt og se om du ser noen av tingene dine som mangler?

Eller sett opp "overvåkingskamera" i leiligheten din, som fanger opp stedene ting som oftest forsvinner fra.

Eller spør ho rett ut.

Eller slutt å ha ho på besøk.

At noen stjeler brukte (regner eg med) truser er jo litt sinnsjukt da, hadde forstått det om det var ein liten pervers gutt, men å stjele truser for å (mest sannsynlig) bruke de er egentlig litt... Ekkelt.

TS her..Hehe de trusene som har blitt borte er truser som har ligget i skuffen på badet. Rundt 4-5 truser var borte fra skuffen

Men uansett så vil jeg dra hjem til henne å snoke litt rundt. Se om jeg finner noe også spørre henne om hvorfor hun har mine ting. hvis jeg finner de da

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satt opp webkamera på dassen, og ellers fotfulgt henne hele tida mens hun var på besøk. Og dersom jeg så på kamera at hun tok noe hadde jeg konfrontert henne med det, tatt veska hennes og plukket i lomma hennes og spurt hva den tingen gjorde der.

Skrevet

Jag tror att hon är lite (mycket) av en kleptoman! Att stjäla från sina vänner är ju ingenting som en vanlig människa sysslar med. Kleptomani är faktiskt att betrakta som en sjukdom och hon vet säkert om sitt problem. Prata med henne! Hon kommer garanterat att skämmas, men jag tror att det kan vara nyttigt för båda två.

Om hon inte skulle vara kleptoman så är hon bara dum i huvudet och förtjänar inte dig som vän. Men just det att hon regelbundet stjäl av dig (och småsaker dessutom) pekar faktiskt mot en psykisk störning och tvångstankar.

Skrevet (endret)

Jeg synes du skulle invitert henne på besøk på nytt latt det ligge noen smykker på badet noen ting som du tror hun vil ta. Merk deg hvilke ting du har hvor.

Om du har så mye ting at det blir problem med å huske, ta et bilde av tørkestativet og smykketrest og se hva som bli borte.

Når du er 110% sikker på at hun har tatt tingene dine kan du ta det opp med henne.

Hvis ikke kan du riskere at hun sier hun ikke har tatt tingene dine, noen andre har tatt det. Og dermed kan du riskere og bli usikker selv... Om du først har nevnt at du tror noen tar dine ting vil det nok bli vanskligere og ta henne for noe senere.

Endret av Jane jane
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg ikke helt inne i loven når det gjelder dette, men jeg tipper du bør være litt forsiktig med å filme folk uten at de vet det, særlig på do. Tror du er nødt til å spørre henne rett ut, det nytter ikke å gå rundt grøten.

Det jeg tenker er at det kan virke som hun virkelig har et problem. Hun har blitt tatt for nasking før og nå stjeler hun småting av deg, ting som det er rart å ta (truser osv)? Høres ut som det ligger noe mer bak her.

Skrevet

Nå er jeg ikke helt inne i loven når det gjelder dette, men jeg tipper du bør være litt forsiktig med å filme folk uten at de vet det, særlig på do. Tror du er nødt til å spørre henne rett ut, det nytter ikke å gå rundt grøten.

Det jeg tenker er at det kan virke som hun virkelig har et problem. Hun har blitt tatt for nasking før og nå stjeler hun småting av deg, ting som det er rart å ta (truser osv)? Høres ut som det ligger noe mer bak her.

Det är ju tillåtet för vem som helst att sätta upp en övervakningskamera i sitt eget hus, men man måste nog ha informationslappar om att området är övervakat. Men jag skulle också vara försiktig med att sätta upp det på toaletten.. :gjeiper:

Skrevet

Jeg tror ikke kamera på do er løsningen, da det fort kan bli dyrt og litt for voldsomt. Men for venninna di si del skulle hun blitt ferska på et kamera en gang, f.eks i en butikk, slik at hun kunne se opptak av seg selv når hun stjeler. Det hadde kanskje gitt henne en liten vekker.

Men jeg tror det er mer sannsynlig at denne venninna di er kleptoman, eller lider av smak kleptomani. For hvem er vel så fattig at dem trenger å stjele trusene til noen andre? Nei, det er ikke nød som gjør det. Det er kanskje ikke så alvorlig nå, når hun bare tar småting, men kleptomaner begynner smått og etterhvert stjeler de mer enn de selv vet og mye mer enn de kan komme unna med. Det kan etterhvert utvikle seg til tyveri av større, dyere ting som mobiltelefoner og annet dyrt. På det punktet er det kanskje for sent. Derfor bør venninna di få terapi så fort så mulig, og siden du er ei av hennes nærmeste venner(?) er du i en posisjon hvor du kan gi henne gode råd om terapi. Hvis du vet litt om kleptomani på forhånd er jo det enda bedre. Da må du støtte henne 100% gjennom prosessen også, og det tror jeg du vil siden du ikke er ute etter å såre henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...