Gå til innhold

Oppsigelse & munntlig avtale & dårlig kontrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg jobber i en butikk der eg har et fast vikariat hver lørdag å etter behov.

Ingen faste timer i måneden, eller noe, i mars/april kom sjefen å spurte om eg ville jobbe i sommer (100% sommerjobb).

Eg sa Ja og tenkte ikke mer på dt, den samme uka begynte eg med dagpenger.

Da ble jeg satt inn i Nav sitt system som arbeidsøker, å informerte min veileder om min sommerjobb på butikken.

Å veilederen min på nav sa dt hørtes strålende ut, men for å få dagpenger så må man stå som arbeidsøker.

3 dager etter denne samtalen med nav, ringer veilederen meg å sier at det er et stort firma som er svært intressert i meg å de kan tilby meg heltid(100%) et helt år.

Å eg blir overveldet, denne jobben har eg sett etter i over 1 år, men det har ikke vært noe ledig.

Å de vil ha meg til å begynne med en gang, eg har allerede vært der et par dager å eg stor trives.

Men hva kan eg gjør med den andre jobben, samvittigheten min tar knekken på meg.

Kan min *Nåværende sjef* gjøre noe, har hun noen rett til å stoppe meg, eg har ingen kontrakt på sommerjobb i den butikken, men som sagt den kontrakten med faste lørdager.

Men hvilken regler må eg følge når eg seie opp jobben min i butikken, å har en måneds oppsigelse, har hun lov til å kreve andre dager en lørdagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke sjefen kan kreve noe som helst uten en kontrakt som er underskrevet... Jeg hadde en jobb for noen år siden, hvor jeg aldri fikk kontrakt, og når jeg da fikk en idiot av en sjef, så sa jeg opp på dagen, siden jeg ikke hadde noen kontrakt som holdt meg igjen der...

Skrevet

så lenge du har kontrakt på kun lørdager så kan hun spørre deg om du vil jobbe andre dager i oppsigelsestiden, men hun kan slett ikke kreve det. Så lever oppsigelsen og forklar at du fikk sjangsen til drømmejobben. De fleste forstår det når en får en slik mulighet :jepp: Men si i fra temmelig raskt til sjefen din, hun må sikkert begynne å lete etter noen til sommerjobben alt.

lykke til med ny jobb!

Skrevet

eg leverte inn oppsigelsen i går, å hun skjeldte meg ut..

Er til vanlig en ganske sterk person men da ble eg helt satt ut.

Ble redd for å miste drømme jobben pga en liten butikk jobb.. :trist:

Gleder meg til Lo å Nav åpner i måren så får eg svar på om hu har noen rettigheter eller hva hun har.

Eg forstår hvorfor hu ble sint, for nå har hun *kastet bort* tid på meg med opplæring, selv om det er en utrolig enkel jobb.

Sjefen tar jobben veldig seriøst, å det forstår eg.

Men ja eg kjenner mange i min venne gjeng og utenfor som vil ha en slik jobb, å det er ikke vanskelig å finne folk her eg bor..

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Hun har INGEN rettigheter. Så lenge du ikke har kontrakt på sommerjobben er du ikke bundet til den. Det er hun selv som brudt arbeidsmiljøloven / stilt seg i en vanskelig situasjon ved å ikke sørge for kontrakt. Det at hun skjeller deg ut forteller bare enda mer at hun ikke har noe å fare med. Ikke la deg dupere.

Hvis hun var redd for å "kaste bort tid på å gi deg opplæring" kunne hun sikret seg ved en kontrakt med prøvetid. Det har hun ikke gjort - du har kun kontrakt på lørdagsjobbingen.

Hvis "sjefen tar jobben veldig seriøst" bør hun først lære seg de lover og regler som gjelder - anbefalt lesing er f.eks. arbeidsmiljøloven.

Lykke til i ny jobb!

Endret av Blondie65
Skrevet

Å dette hørtes bra ut, dt hjelp.

har liksom bekymra meg over dette i går,inatt og i dag..

Noen sjefer er bare ikke til å tro.

Å eg har hatt min del av dårlige sjefer som ikke følger regler..

Det kommer til å bli helt *** å gå på jobb ,hver lørdag fremover. Men eg må bare leve med det!

Eg får håpe mine kolegaer ikke tar dt personlig..

Gjest Blondie65
Skrevet

Å dette hørtes bra ut, dt hjelp.

har liksom bekymra meg over dette i går,inatt og i dag..

Noen sjefer er bare ikke til å tro.

Å eg har hatt min del av dårlige sjefer som ikke følger regler..

Det kommer til å bli helt *** å gå på jobb ,hver lørdag fremover. Men eg må bare leve med det!

Eg får håpe mine kolegaer ikke tar dt personlig..

Hvor lang oppsigelsestid har du da?

Ta et alvorsord med sjefen din - fortell henne at du er selvsagt lei for at det blir problemer men at du ikke kunne under noen omstendigheter la dette gå fra deg, og at du ikke har anledning til å si nei til jobber når du er registert hos NAV. Dersom du kjenner noen som kan tenkes å være villig til å jobbe der kan du jo formidle kontakt.

Fortell også at du ikke ønsker å bli behandlet dårlig for å gjøre noe alle ville gjort: si ja til drømmejobben.

Skrevet

1 måned oppsigelse.

Ja eg la alle kortene på bordet når eg sa opp, om nav å at dt er drømme jobben.

Men hun er kjent for ikke å høre etter, å bare se sine egne problemer. Det er slik vi alle er lagd, egoister, å hun er nok en av oss.

Å som min veileder på nav sa *kvinner er uheldige, de har innebygd samvittighet* det er nok derfor dette går så inn på meg..

Takk for hjelp, å imåren får eg svar fra øverste hold om hvilken rettigheter hun har over meg.

Skrevet

En måneds oppsigelsestid må da kommende arbeidsgiver være villig til å vente. Og ja - du må regne med å måtte jobbe oppsigelsestiden din, dvs. til siste juni om ikke annen oppsigelsesdato enn 1. i måneden er avtalt.

Skrevet

jo men eg ska jo kje jobbe mer en annenhver lørdag etter kontrakten..

fikk snakka på arbeidtilsynet i går, hu har ingen ting hu skulle sagt, siden kontrakten har en del mangler...

Å då står eg å den nye jobben min trygt, siden eg jobbe fra mandag t fredag..

Skrevet

Hun har INGEN rettigheter. Så lenge du ikke har kontrakt på sommerjobben er du ikke bundet til den. Det er hun selv som brudt arbeidsmiljøloven / stilt seg i en vanskelig situasjon ved å ikke sørge for kontrakt. Det at hun skjeller deg ut forteller bare enda mer at hun ikke har noe å fare med. Ikke la deg dupere.

Dette er ikke helt riktig. En avtale om et arbeidsforhold er bindende selv om avtalen kun er inngått muntlig. Og uansett: Etter arbeidsmiljøloven skal skriftlig kontrakt foreligge innen en måned etter at hun begynte - her har jo sommerjobben ennå ikke startet. Hun vil nok likevel kunne si opp (den enda ikke påbegynte) arbeidsavtalen med vanlig oppsigelsesvarsel.

Når det er sagt høres denne arbeidsgiveren uansett ikke særlig profesjonell ut, så TS får det nok bedre hos sin nye arbeidsgiver.

Gjest redstar
Skrevet

Hun kan ikke kreve noen ting(sjefen på den gamle jobben)

Lykke til med ny jobb:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...