Gå til innhold

Er det jeg som er elendig på økonomi, eller....?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor sammen med datteren min og har utbetalt rett i underkant av 20 000. I utgangspunktet syns jeg dette er en grei sum, men jeg sliter virkelig med å få økonomien til å gå rundt.

Har 600 000 i boliglån og husleie på litt over 3000. I tillegg kommer jo andre faste utgifter som strøm, bilhold, mobil osv. Har litt under 8000 igjen når alt er betalt. Det skal dekke mat/klær/bensin/fritid.

Hva syns dere? Bør dette egentlig gå greit, det er bare jeg som sløser for mye, eller er det grunn til å slite med regninger når en lever for denne summen? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Idzi-bidzi
Skrevet

8000 kr til alt annet enn regninger vil jeg si er en god slump med penger!

Men mat til to personer på en mnd forsvinner vel nesten halvparten av det vil jeg tro!?

Og da er det 4000 kr igjen til bensin og alt annet!

Nei, jeg vil ikke si du er elendig på økonomi!

MEN! Et tips: I vår husholdning har vi et budsjett hvor vi noterer ned ALT som går av penger, så vi hele tiden har oversikt over hva som går til hva (etter at regningene er betalt)

Da ser du svart på hvitt hvor pengene dine blir av =)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når strøm, bilhold og mobil er inkl. i de "første" 12.000, synes jeg du burde ha mer enn nok å klare deg på, ja. Litt avhengig av hvor gammel barnet er, bør mat for dere neppe bli no særlig mer enn 2-3000. Da har du 5000 igjen til bensin, klær og fritid, det burde være penger igjen når mnd. er over. Sikker på du ikke har glemt noen utgifter når du regner?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men mat til to personer på en mnd forsvinner vel nesten halvparten av det vil jeg tro!?

4000 til mat for en voksen kvinne og et barn? :overrasket:

Vi er to voksne, hvorav en storspisende mann, og vi bruker rett over 3000.

Skrevet (endret)

MEN! Et tips: I vår husholdning har vi et budsjett hvor vi noterer ned ALT som går av penger, så vi hele tiden har oversikt over hva som går til hva (etter at regningene er betalt)

Det heter regnskap. ;)

Er forøvrig enig i at TS bør ha mer enn nok penger til mat, klær, bensin og fritid med 8000.

Endret av Iril
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når strøm, bilhold og mobil er inkl. i de "første" 12.000, synes jeg du burde ha mer enn nok å klare deg på, ja. Litt avhengig av hvor gammel barnet er, bør mat for dere neppe bli no særlig mer enn 2-3000. Da har du 5000 igjen til bensin, klær og fritid, det burde være penger igjen når mnd. er over. Sikker på du ikke har glemt noen utgifter når du regner?

Barnet er 15 år, og "krever" jo litt lommepenger osv. Akkurat nå er det nok konfirmasjonen som har tatt litt knekken, mens syns stadig vekk det dukker opp uforutsette utgifter. Er nok det som ødelegger...

Gjest Idzi-bidzi
Skrevet

4000 til mat for en voksen kvinne og et barn? :overrasket:

Vi er to voksne, hvorav en storspisende mann, og vi bruker rett over 3000.

Bruker dere virkelig ikke mer enn ca 100 kr dagen?? På to voksne?!

Vi også er to vokse, en storspist mann og det går mer enn 4 tusen i mnd hos oss! Men vi er veldig glad i å "flotte oss" i helger og sånn, det skal sies

Man må jo faktisk regne med frokost, middag og kveldsmat hver dag da! Da syntes jeg 100kr dagen var imponerende!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 15 år, og "krever" jo litt lommepenger osv. Akkurat nå er det nok konfirmasjonen som har tatt litt knekken, mens syns stadig vekk det dukker opp uforutsette utgifter. Er nok det som ødelegger...

Når barnet er såpass stort forandrer det jo saken litt, en 15-åring spiser mer enn en 4-åring og skal som du sier ha mer lommepenger og kanskje dyrere fritidsaktiviteter?

Likevel er det jo slik at dersom du ikke kan øke inntekten din, må du tilpasse utgiftene. Og jeg mener fremdeles at med 8000 igjen etter at regninger er betalt bør du klare deg bra.

Idzi-bidzi: Nei, vi handler økonomisk og bruker svært sjelden mer enn 3500,- i mnd på mat. Har egen konto der vi setter inn 4000 hver mnd om den er tom, men det skjer aldri. Og vi føler ikke at vi spiser dårlig, vi har sunn hjemmelaget mat hver dag og ofte middagsgjester i helgene (disse har da med seg vin, så våre utgifter der er lik 0). Min mann har dog kantine på jobben, der det trekkes 100 kr av lønna hans hver mnd for lunsj, mens jeg har med matpakke.

Skrevet (endret)

Jeg bor sammen med datteren min og har utbetalt rett i underkant av 20 000. I utgangspunktet syns jeg dette er en grei sum, men jeg sliter virkelig med å få økonomien til å gå rundt.

Har 600 000 i boliglån og husleie på litt over 3000. I tillegg kommer jo andre faste utgifter som strøm, bilhold, mobil osv. Har litt under 8000 igjen når alt er betalt. Det skal dekke mat/klær/bensin/fritid.

Hva syns dere? Bør dette egentlig gå greit, det er bare jeg som sløser for mye, eller er det grunn til å slite med regninger når en lever for denne summen? :sjenert:

Det er null problem spør du meg. Luksus og heldig er dere. :jepp: Endret av Stor&Sterk
Skrevet

Vi også er to vokse, en storspist mann og det går mer enn 4 tusen i mnd hos oss! Men vi er veldig glad i å "flotte oss" i helger og sånn, det skal sies

Man må jo faktisk regne med frokost, middag og kveldsmat hver dag da! Da syntes jeg 100kr dagen var imponerende!

Vi bruker ca 14-1500 pr uke på mat, renholdsartikkler osv.. alt som kjøpes av dagligvare. Vi er 2 voksne og to barn 13 og 8... Ca 5600 i alt.

Skrevet

Hvis du sliter med å få økonomien til å gå rundt, er det noe du gjør feil. 8000 kr er omtrent hele månedsbudsjettet mitt, og dette skal dekke husleie, renter, strøm, mat + alt annet man trenger. Etter at alt det viktigste er betalt, sitter jeg igjen med en knapp tusenlapp som jeg kan bruke på klær og fritid. Hvis du syns 8000 er lite, er det DU som prioriterer feil.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror du skal ta deg en måned eller to der du noterer i et husholdningsregnskap alt det dere bruker de 8.000 til. De aller fleste som gjør dette blir overrasket når de ser hvor pengene går.

3-5.0000 / mnd i mat burde være nok for dere og da er det 3.000 igjen til annet.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Vi bruker ca 100 kr dagen på mat. Noen dager mer, noen dager mindre. Kveldsmat blir brødskiver, lunch blir kjøpt utenfor huset, frokost spises ikke, og middag er alt fra kalvestek til semulegrøt. Klarer oss fint på ca 100 kr dagen, da. Må bare være litt selektiv og heller tilpasse menyen etter hva som er på tilbud på butikken.

Spiser uansett ikke kjempe billig. Velger fullkornspasta fremfor billigpasta, basmatiris fremfor billig ris, velger stort sett Gilde fremfor FP osv. Men det er også noen ting vi klarer å spare inn en del penger på. Blant annet så drikker vi lite alkohol, røyker ikke, velger FP-varer dersom vi vet at de er like gode eller bedre enn originalvaren, lager mer mat fra bunn av selv, og ikke minst så tør vi prøve billigere alternativer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...