Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #1 Skrevet 12. mai 2010 Vi er et samboerpar som nettopp har kjøpt et hus. Det må regnes som et oppussingsobjekt, og vi er begge innstilt på å gjøre mye med det. Men før vi i det hele tatt har begynt er vi svært uenig,om nesten alt! Han vil foreksempel bygge på det en vei for å få større kjøkken og stue, mens jeg vil bygge på en annen vei for å få eget vaskerom og større bad. Han vil male huset brunt, mens jeg vil bevare hvitfargen, bare friske opp. Jeg kan virkelig ikke se for meg det huset som noe annet enn hvitt, det MÅ være hvitt. I tilegg er en av veggene av eternitt. Noe av det styggeste jeg vet, og han snakker om at han vil beholde det, fordi den veggen er så værutsatt. Vi er faktisk ganske enig om kjøkken og stue, av hva som skal være på vegger, gulv og tak. Men han snakker om at han vil ha fullt av bilder på veggene, altså egentatte fotografier av diverse fisk- og hjortefangster. Jeg ville heller ha få men fine ting på veggene. Jeg merker jeg blir smågal av dette, og jeg mister litt piffen. Hadde gledet meg til å forme huset vårt slik vi ville ha det, hadde ikke drømt om at vi skulle være så uenige. I tilegg er han tømrer, derfor får liksom hans ord mer verdi. Jeg er klar over at han må gjøre mesteparten av jobben, fordi han er fagkyndig, men skal han få lov å bestemme alt av den grunn? Jeg skjønner at begge må gi og ta litt, men noe av det han ønsker er jeg så sterkt i mot at jeg ville vært flau over huset mitt hvis det ble slik. Dette burde kanskje heller vært på samliv-forumet, men jeg håper kanskje det er flere her med slike erfaringer. Hva kan vi gjøre?
LineGourmet Skrevet 12. mai 2010 #2 Skrevet 12. mai 2010 sorry at jeg ler, men dette er jo en klassiker. Kompromiss! Dere må møtes på halvveien. Gi og ta
Gjest Iril Skrevet 12. mai 2010 #3 Skrevet 12. mai 2010 Først og fremst må dere begge lære dere "å tape". Det er ingen krise om huset blir brunt eller om det blir bygget på "feil vei". Deretter bruker dere stein, saks, papir på de punktene dere ikke klarer å bli enige.
Inx Skrevet 12. mai 2010 #4 Skrevet 12. mai 2010 Streik! Stå på krava! Null sex i et halvår burde få han til å innse nederlag Eventuelt så jenker begge på kravene sine og finner kompromisser, men så kjedelig det er a
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #5 Skrevet 12. mai 2010 Først og fremst må dere begge lære dere "å tape". Det er ingen krise om huset blir brunt eller om det blir bygget på "feil vei". Deretter bruker dere stein, saks, papir på de punktene dere ikke klarer å bli enige. Vi er nok like dårlige tapere begge to, og det er jo et dårlig utgangspunt. Men det handler ikke om å vinne, eller å få rett, for min del. Jeg kommer ikke til å trives i mitt eget hjem hvis han får gjennom flere av sine ønsker.
einna Skrevet 12. mai 2010 #6 Skrevet 12. mai 2010 Er det mulig at han kan få sitt eget gutterom/kontor/stue? Da kan han ha "det verste" der Ellers må dere nok fire på kravene begge to, må vel finnes noen kompromisser dere begge kan leve med? Men jeg skjønner deg veldig godt, når man kjøper hus så vil man jo ha drømmehjemmet! Merket selv det var vanskelig å bli helt enig når vi leide umøblert toroms. Vi er ikke helt på hus ennå kan du si
Tabris Skrevet 12. mai 2010 #7 Skrevet 12. mai 2010 Er det mulig at han kan få sitt eget gutterom/kontor/stue? Da kan han ha "det verste" der Eventuelt kan hun få ha et jenterom.
Gjest Vitaminbjørn Skrevet 12. mai 2010 #9 Skrevet 12. mai 2010 Vi er nok like dårlige tapere begge to, og det er jo et dårlig utgangspunt. Men det handler ikke om å vinne, eller å få rett, for min del. Jeg kommer ikke til å trives i mitt eget hjem hvis han får gjennom flere av sine ønsker. Men...er det ikke viktig at han trives også?
Eliisa Skrevet 12. mai 2010 #10 Skrevet 12. mai 2010 Her i huset har jeg stort sett fått lov til å bestemme det meste av oppussing, siden mannen ikke brenner noe særlig for det.. Men vi har allikevel en veto-regel. Er det noe han ikke vil ha, kan han si nei og omvendt Det er viktig at begge to trives i sitt eget hjem. Et jente eller gutterom er i grunn ikke nok - om man synes hele huset ser forferdelig ut.
Gjest Mahareth Skrevet 12. mai 2010 #11 Skrevet 12. mai 2010 Først og fremst må dere begge lære dere "å tape". Det er ingen krise om huset blir brunt eller om det blir bygget på "feil vei". Deretter bruker dere stein, saks, papir på de punktene dere ikke klarer å bli enige. Stein, saks, papir er faktisk en utrolig bra løsning - om begge er med på at det gjelder TS, husk på at begge skal trives i deres hjem. Hva kan du leve med, og hva kan du ikke? Hva tenker han? Kan dere skrive en liste der dere ramser opp hva dere vil gjøre med huset, og merker av det som er hjertesaken deres? Da vil det kanskje bli lettere å finne ut av hvordan dere skal gjøre det. Men hvorfor i all verden har dere ikke snakket om dette før dere kjøpte huset?
Gjest Iril Skrevet 12. mai 2010 #12 Skrevet 12. mai 2010 Vi er nok like dårlige tapere begge to, og det er jo et dårlig utgangspunt. Men det handler ikke om å vinne, eller å få rett, for min del. Jeg kommer ikke til å trives i mitt eget hjem hvis han får gjennom flere av sine ønsker. Det handler ærlig talt om innstiling, sånn er det å leve sammen med noen.
einna Skrevet 12. mai 2010 #13 Skrevet 12. mai 2010 Det er viktig at begge to trives i sitt eget hjem. Et jente eller gutterom er i grunn ikke nok - om man synes hele huset ser forferdelig ut. Ikke nok nei.. Men det kan kanskje hjelpe for å balansere situasjonen litt, f.eks kan TS slippe jaktbilder på hele stueveggen. Greit å ha et sted å gjøre av de tingene som ble "vetorettet" eller "kompromisset" bort (sorry dårlig språk, litt trøtt).
Gjest SmallTalk Skrevet 12. mai 2010 #14 Skrevet 12. mai 2010 Det eneste dere kan gjøre et å inngå kompromisser. Jeg og samboeren min har akkurat flyttet inn i barndomshjemmet mitt, og for min del så var det en del kameler å svelge når han også ville ha et ord med i laget på innredning og hvilke rom som skulle brukes til hva. Han hadde sine meninger, jeg hadde mine meninger og løsningen ble kort og greit at vi enten forkastet begge og fant på noe helt annet eller at vi møttes på halvveien. Eneste måten å løse dette på uten at en av oss ville blitt særdeles grinete, furten og tverr. Nå er vi begge fornøyde, og den eneste som er misfornøyd er mamma ettersom huset ikke lenger er slik hun hadde det, men det får hun bare leve med.
LetThemEatCake Skrevet 12. mai 2010 #15 Skrevet 12. mai 2010 Oj, vad jobbigt att upptäcka det här efter att man köpt huset! Men som många säger så är ju egentligen kompromisser det enda alternativet om ni vill bo tillsammans. Och det där med vad som ska finnas på väggarna lär ju komma lite senare, om huset först ska renoveras? Ta en sak i taget och se vart det leder! Jag tror att ni blir mer eniga när det väl blir dags för de enskilda sakerna. Det är lätt att protestera när det fortfarande bara är idéer! Lycka till!
Sissan Skrevet 12. mai 2010 #16 Skrevet 12. mai 2010 Jeg kommer ikke til å trives i mitt eget hjem hvis han får gjennom flere av sine ønsker. Klart du gjør. Det første du må endre, er ditt eget tankesett. Du må innse at huset deres ikke er en refleksjon av DEG, men av DERE TO SOM PAR. Dermed skal du ikke ta ansvar alene for hvordan det ser ut - om det er eternittplater på en vegg og du hater det, får du skylde på ham da... Så må du finne ut hva som er viktig for deg. Hvilke rom er du mest i - hvilke rom føler du representerer deg mest. Og han må gjøre det samme. Og så må du finne ut hva som FAKTISK er viktig for deg. Jeg har vært gjennom det samme som deg. Jeg hadde klare bilder av hva jeg ville ha. Jeg har svelget noen kameler - men de har glidd greit ned, fordi jeg har fått mine ønsker på mine viktigste områder. Etterhvert har vi blitt så gode på dette, at den som er mest interessert i et rom bare styrer prosjektene selv, med et ok rett før igangsetting. Behagelig. Og huset BLIR faktisk mer spennende av det.
Piper Skrevet 12. mai 2010 #17 Skrevet 12. mai 2010 Vi har vært i mer eller mindre samme situajson, og vi løste det fint med at han valgte noe og jeg noe annet. Vi skal trives begge to i hjemmet vårt, og da må begge to få ha noe å si. Derfor har han fått velge det meste som har med ombyggingen å gjøre, mens jeg har fått bestemme farge på vegger, møbler, bilder ol. Han er ikke alltid enig med min smak, men har akseptert at det må være slik. Farge på huset var vi veldig uenig med til å begynne med, men da fant vi noe midt i mellom som begge kan leve med og som ser bra ut på dette huset. Kompromisser er alfa omega, for den ene kan ikke være den som skal bestemme alt.
Gjest brutal_mann Skrevet 12. mai 2010 #18 Skrevet 12. mai 2010 Ts, du skriver så fint "Hadde gledet meg til å forme huset vårt slik vi ville ha det", noe som er bullshitt fra ende til annen. Du hade gledet deg til å forme huset i DITT bilde. MEn så viser det seg jammen at det skal bo en mann sammen med deg også! En mann som forpurrer dine rettroende meninger fullstendig. Det finnes bare en løsning. Den føles kanskje litt uhørt, og fremmed. Det er tross alt ikke noe som ervanlig å bedrive blandt moderne norske kvinner, men det er å snakke sammen. Snakke sammen, se på hva konekvensene av forskjellige valg er og komme frem til gode kompromisser. Og er en smart så skriver en ned alle punkter somskal gjøres noe med, og krysser av de som en er enige om først. Så diskuterer en resten og skriver ned hva en blir enige om. Avslutter med et sitat fra Tommy og Tigeren: Ett godt kompromiss gjør alle parter like sure
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå