Gå til innhold

Farlig Donald-stemme

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

http://www.kvinnheringen.no/innenriks/helse/article5102891.ece

Informasjonssjef i gasselskapet AGA, Harald Hovde, forstår at det kan være fristende å underholde vennene sine med festlig stemme, men advarer mot å gjøre dette. I verste fall kan det være dødelig.

Fare for kvelning

– Jeg må innrømme at effekten kan være fin, men problemet er at de som gjør dette, sjelden vet hvilken kvelningsrisiko de utsetter seg for. Når vi puster inn en annen gass enn luft, får ikke kroppen det oksygenet som den er avhengig av. Med helium i lungene risikerer vi rett og slett å omkomme av oksygenmangel, sier Hovde til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Flere som visste om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Violently Happy
Skrevet

Ja. Jeg har selv prøvd helium, men bare én gang, og ikke så dypt ned i lungene.

Skrevet

Egentlig ganske innlysende, men såfremt man ikke tar mange påfølgende magedrag av gassen så skal det godt gjøres å skade seg. CO2 blir luftet ut så forgiftning er utelukket, men man får ikke oksygentilførsel. Det som kan være litt skummelt er at man ikke får ubehag som man får dersom CO2 ikke luftes ut, og man kan i teorien kveles. Interessant nok så er det ikke oksygenmangelen som skaper ubehag, men CO2 overskuddet.

Skrevet

Dette så jeg et program om for ikke så gæli lenge siden (var det Newton, tro?). Der ble det fortalt at, ja, det kunne være skadelig, men da måtte det i såfall enorme mengder helium til. Deretter trakk et lite orkester inn heliumgass og spilte på blåseinstrumenter. Festlig var det i alle fall! :ler:

Skrevet

Det er bare tull. Man kan riktignok ikke puste i rent helium, men når du slutter med å puste inn fra slangen eller ballongen, eller hva det nå er, så får du jo ikke mer helium, ikke sant. I verste fall besvimer man, om man puster inn helium for mange ganger etter hverandre uten å puste luft innimellom. Men det tar et par minutter før oksygennivået i kroppen blir så lavt at du svimer av. Og når det skjer, slutter du jo å puste helium.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde alle visste dette.. Hvorfor tror du du avogtil blir "lett" i hodet/litt svimmel når du har gjrot dette?

Skrevet

Dette så jeg et program om for ikke så gæli lenge siden (var det Newton, tro?). Der ble det fortalt at, ja, det kunne være skadelig, men da måtte det i såfall enorme mengder helium til. Deretter trakk et lite orkester inn heliumgass og spilte på blåseinstrumenter. Festlig var det i alle fall! :ler:

Det var han søte fysikeren, i Lyngbø & Hærlands Big Bang :)

Skrevet

Det var han søte fysikeren, i Lyngbø & Hærlands Big Bang :)

DET var det, ja! Morsom type :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...