Gå til innhold

Greit å korrigere andre på treningssenter

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Av og til når jeg er på treningssenteret ser jeg folk som gjør øvelsene helt feil. På spinning er det stadig noen som sykler med alt for lavt sete og dermed med knærne omtrent i ørehøyde. Sist i går når jeg var på styrketime var det ei jente som tok markløft med krummet rygg. Det ser jo unektelig både rart og risikofylt ut, og dette er bare et par eksempler. Jeg er ikke noen ekspert på alle øvelser, men vet såpass at de ikke bør utføres sånn som disse gjorde.

Er det da helt feil av meg å gjøre dem oppmerksom på det, diskret selvsagt, og be dem få en instruktør til å vise dem hvordan det skal gjøres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ser de gjør noe som er skadelig for dem synes jeg du kan si i fra, ellers ikke. Jeg opplevde en gang en fyr jeg kjente litt som fulgte etter meg fra apparat til apparat og kommenterte hele tiden at jeg måtte gjøre mer ditt og datt. Jeg gjorde bare hva fysioterapeuten min hadde sagt jeg skulle gjøre og da føltes det bare irriterende å bli påminnet om at det var feil i forhold til hvordan han ville gjort ting.

Skrevet

Man ser stadig vekk folk som gjør "feil" men man skal vel være litt forsiktig med å kommentere. Veldig mange blir svært fornærmet, og noen trener kanskje annerledes fordi de må det.

Hvis det er snakk om alvorlige feil, så går det sikkert an å si ifra på en diskre måte. Det skumleste jeg ser de fleste gjør, er i beinpressmaskinen. At de rett og slett presser beina helt ut, istedenfor å la det være en liten knekk i knærne.

Ble ganske sjokkert når det var en dame i 40-årene på sats som trente slik, og det sammen med en personlig trener som ikke sa noen ting. De burde vite bedre, men man kan ikke forvente så mye fra personlige trenere bestandig.

Skrevet

Bedre hvis du sier fra til de som jobber der. Som jeg forøvrig synes aksepterer for mye og burde blande seg inn litt oftere.

Grunn: Jeg tar feks brystpress på "feil" måte, med armene utstrakt, ja det er mindre effektivt, men har for korte armer for å ha de bøyd i rett vinkel, hehe!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ser de gjør noe som er skadelig for dem synes jeg du kan si i fra, ellers ikke. Jeg opplevde en gang en fyr jeg kjente litt som fulgte etter meg fra apparat til apparat og kommenterte hele tiden at jeg måtte gjøre mer ditt og datt. Jeg gjorde bare hva fysioterapeuten min hadde sagt jeg skulle gjøre og da føltes det bare irriterende å bli påminnet om at det var feil i forhold til hvordan han ville gjort ting.

Hehe, ja - jeg ville ikke blandet meg inn dersom jeg ikke visste hvordan øvelsen skulle utføres, eller det fantes flere måter å gjøre det på. Men f.eks. når folk skal trene biceps og har tatt på så mye vekt at de må slenge med hele kroppen for å få bøyd armen...da blir jeg litt skeptisk...

Skrevet

Litt i grenseland det der... jeg har liten lyst i å blande meg for mye, men som andre skriver, noen ganger ser man ting som er skadelige.Har kun involvert meg en gang, og da sa jeg diskre til en av de som jobbet der at kanskje de skulle høre om vedkommende trengte hjelp.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bedre hvis du sier fra til de som jobber der. Som jeg forøvrig synes aksepterer for mye og burde blande seg inn litt oftere.

Det er en mulighet, men litt vanskelig på styrketimer (og der er det gjerne en del merkelig teknikk, dessverre) for dersom instruktøren skal korrigere denne ene personen blir det jo veldig tydelig hvem det var som sladret...

Skrevet (endret)

Tenker du på gruppetimer i sal med styrke? ja, da er det nok ikke lett.. på den annen side skal jo instruktøren går rundt og sjekke, samt at de fleste øvelser blir jo forklart før man begynner samt reperert hva man skal passe på mens man utfører dem, så folk må jo høre etter selv også da, og man kan jo se hvordan andre gjør det. Om det er timer med instruktør kan jo du si i fra til instruktøren i etterkant at vedkommende burde sjekke hvordan folk utfører øvelsene.

Endret av Xtra_lilje
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tenker du på gruppetimer i sal med styrke?

Ja, hovedsaklig - men også generelt i treningssenteret. I frivektsområdet virker det som folk har bittelitt mer peiling iallefall. Jeg burde kanskje tipse om at de kan ha flere styrke-teknikk-timer, der de fokuserer på å å lære riktig teknikk. Generelt sett synes jeg instruktørene burde være flinkere til å sjekke hvordan folk utfører øvelsene (og stiller inn apparatene)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Tenker du på gruppetimer i sal med styrke? ja, da er det nok ikke lett.. på den annen side skal jo instruktøren går rundt og sjekke, samt at de fleste øvelser blir jo forklart før man begynner samt reperert hva man skal passe på mens man utfører dem, så folk må jo høre etter selv også da, og man kan jo se hvordan andre gjør det. Om det er timer med instruktør kan jo du si i fra til instruktøren i etterkant at vedkommende burde sjekke hvordan folk utfører øvelsene.

Der jeg går har vi veldig flinke instruktører som repeterer hva man skal passe på, og kommenterer underveis. Uansett hvor mange ganger de sier man f.eks. skal rette ryggen, eller bruke blikket i en bestemt retning, så kan du banne på at det er et par stykker som rett og slett ikke gjør det.

Noen ganger blir jeg helt satt ut av hvor feil det går an å gjøre en øvelse, samtidig som det gjerne er de personene som skryter mest av treningen sin etterpå. Men så lenge de er fornøyde, så er det neppe noe å få gjort med det.

Skrevet (endret)

Der jeg går har vi veldig flinke instruktører som repeterer hva man skal passe på, og kommenterer underveis. Uansett hvor mange ganger de sier man f.eks. skal rette ryggen, eller bruke blikket i en bestemt retning, så kan du banne på at det er et par stykker som rett og slett ikke gjør det.

Noen ganger blir jeg helt satt ut av hvor feil det går an å gjøre en øvelse, samtidig som det gjerne er de personene som skryter mest av treningen sin etterpå. Men så lenge de er fornøyde, så er det neppe noe å få gjort med det.

Ja, ser det samme selv, men man kan da heller ikke passe på alt og alle.

Endret av Xtra_lilje
Skrevet

Jeg sier ifra hvis det er på grensen til direkte skadelig for utøveren eller de andre i nærheten, og hvis bruken av apparatene/utstyret blir ødelagt av det.

Ellers så er det nå sånn at folk har fysiske begrensninger, og utvikler uvaner. Det siste både pga uvitenhet, dårlig informajon/opplæring og ikke minst manglende evne til kroppsbeherskelse og body awareness (godt norsk ord på dette taes imot med takk). Veldig mange tror at de sitter godt på sykkelen, eller at de ikke kompenserer med annen muskulatur ved bi curls, de kjenner det ikke selv og har ikke lært seg å rette på teknikk på egen hånd. jeg personlig kan ikke fatte og begripe at folk kan være med spinntimer og ikke sykle i takt med musikken. Det er jo derfor musikken tilpasses timene.

Sier gjerne fra til ansatte, gjerne iform av disse ros&ris-lappene. Er enig i at mange instruktører blir slappe, samtidig så er det lett å bli "blind" for de vanligste feilene når du har en stappfull sal foran deg. Det tar også tid å stoppe opp og instruere enkeltmennesker (selv om dette bør gjøres mer), noe som fører til andre klager på at det er mindre igjen av timen. Si heller fra om at det på tirsdager ønskes mer teknikkterping, eller at spinntimen på lørdag trenger oppfriskning på sits. Hvis du da i den forbindelse stiller en del spørsmål, som belyser vanlige feil, så vinner alle :)

Er det derimot en PT eller instruktør som sier noe helt feil eller som har null peiling, så kan man navngi vedkommende anonymt, men selvsagt gi tilbakemeldingen som konstruktiv kritikk.

Skrevet

Jeg hadde blitt glad hvis noen kom bort å hjalp meg. Men det kommer selvfølgelig helt an på hvordan ting blir sagt og at det ikke er en "forståsegpåer" som kommer bort for å belære. :)

Skrevet

ikke minst manglende evne til kroppsbeherskelse og body awareness (godt norsk ord på dette taes imot med takk).

Kroppsbevissthet? Å være fysisk bevisst? :)

Ellers er nok jeg en av de som kanskje KAN virke litt snurt hvis noen fremmede pirker på meg på en dårlig dag. Men hvis det er tydelig at det er godt ment, er det jo bare hyggelig. Kan jo evt vinkle det på en måte som sier "jeg gjorde den feilen og fikk vondt/skadet meg. Får ikke du vondt?"

Gjest Coarvi
Skrevet

Kommer jo veldig an på hva det er. jeg hadde satt pris på det hvis noen kommenterte styrkeøvelsene hvis det så ut som jeg gjorde de på en skadelig måte (krum rygg f.eks). Ofte er det vanskelig å vite selv at ryggen er krummet, og jeg tror gjerne det hadde vært positivt for alle sammen hvis folkene på styrkeavdelingen ble flinkere til å gi hverandre beskjed om sånt. Her en dag så jeg en fyr som kjørte markløft med krum rygg, og han var helt klart nybegynner. Da kom det en annen fyr bort og sa at det måtte han unngå, og så sto de sammen en stund og terpet teknikk (denne andre fyren var utrolig dyktig). Sånt er jo egentlig kjempebra (hvis man bare er litt mottakelig for menneskelig kontakt), jeg hadde bare blitt glad hvis noen hadde hjulpet meg på den måten.

Men om man bare skal komme med løse påstander om at den og den øvelsen er feil eller dårlig så blir det litt dumt. Det er så mange meninger rundt omkring om hva som er bra og hva som ikke er bra av diverse øvelser at det blir helt meningsløst om alle skulle flydd rundt og ytret disse meningene. Så lenge det ikke er skadelig må folk nesten få lov til å ta ansvar for seg selv og sin egen research. Jeg ble selv irettesatt av en mann i 70-årene for en liten stund siden, han mente det var merkelig at jeg trente bryst i et apparat som var ment for å trene rygg... Da satt jeg ved nedtrekksapparatet og tok fremre nedtrekk i stedetfor bakre, og det hadde han lært at var helt feil, da trente man ikke ryggen da... :roll: Jeg prøvde å si at han tok litt feil der, jeg trente rygg jeg også, men neida, det var bare tull, instruktøren hadde lært han dette på seniortrimmen så dette kunne han... Da ble jeg en smule irritert ja...;)

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg ville aldri sagt noe på at folk tar øvelser på andre måter enn meg. Men av og til ser man jo folk som gjør direkte skadelige ting, og da blir det jo verre. Skulle ønke jeg hadde sagt fra, men jeg er dessverre kanskje for feig til å blande meg.

Skrevet

Av og til når jeg er på treningssenteret ser jeg folk som gjør øvelsene helt feil. På spinning er det stadig noen som sykler med alt for lavt sete og dermed med knærne omtrent i ørehøyde. Sist i går når jeg var på styrketime var det ei jente som tok markløft med krummet rygg. Det ser jo unektelig både rart og risikofylt ut, og dette er bare et par eksempler. Jeg er ikke noen ekspert på alle øvelser, men vet såpass at de ikke bør utføres sånn som disse gjorde.

Er det da helt feil av meg å gjøre dem oppmerksom på det, diskret selvsagt, og be dem få en instruktør til å vise dem hvordan det skal gjøres?

Netopp dette er grunnen til at jeg skyr treningssentere. Jeg liker ikke at andre ser på at jeg trener, og langt mindre at noen kommenterer treningen min, selv om de bare mener godt med det.

Skrevet

Pleier selv å gi råd om knebøy, markløft, sittende roing hvis teknikken ikke er tilstede. Tenker hovedsaklig på krum rygg.

Det er sjelden folka blir irriterte, men det forekommer jo.

Gjest Alligator
Skrevet

Man ser stadig vekk folk som gjør "feil" men man skal vel være litt forsiktig med å kommentere. Veldig mange blir svært fornærmet, og noen trener kanskje annerledes fordi de må det.

Hvis det er snakk om alvorlige feil, så går det sikkert an å si ifra på en diskre måte. Det skumleste jeg ser de fleste gjør, er i beinpressmaskinen. At de rett og slett presser beina helt ut, istedenfor å la det være en liten knekk i knærne.

Ble ganske sjokkert når det var en dame i 40-årene på sats som trente slik, og det sammen med en personlig trener som ikke sa noen ting. De burde vite bedre, men man kan ikke forvente så mye fra personlige trenere bestandig.

Da jeg hadde instruksjonstime da jeg startet på Sats, sa instruktøren (som også er personlig trener) at man ikke trenger å ha knekk i knærne, da jeg spurte spesifikt om det. Jeg synes det er litt rart og tør aldri strekke helt ut.

Forøvrig vil jeg jo gjerne at noen sier fra hvis jeg gjør ting slik at jeg virkelig kan skade meg akutt, men i styrkesalen (i studioet, ikke på time) har jeg så dårlig selvtillit fra før at jeg tror jeg hadde dødd av flauhet hvis noen kommenterte noe til meg. Særlig hvis det var en eller annen muskelbunt, som jeg alltid innbiller meg ser skjevt på meg og tenker "herregud, hva er det du tror du driver med?" :)

Skrevet

Jeg kan irritere meg grønn på dem som gjør øvelser betydelig feil, og ikke minst kan føre til skader. Dette gjelder spesielt spinning, og her synes jeg instruktørene burde ha gjort en bedre innsats med å si i fra.

I grunn burde man vært flinkere til å hjelpe hverandre, men det kan kanskje såre noen, dersom det ikke blir lagt fram på en god nok måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...