Gjest Vito - nr to Skrevet 12. mai 2010 #1 Skrevet 12. mai 2010 (endret) Vi skal ha totaloppussing av huset (ca 9 ½ x 7 m i ytre mål, 1 ½ etasje + kjeller), i den forbindelse skal det monteres helt nytt elanlegg fra hovedsikringene og ut. Arbeidet vi har bedt om pristilbud på er: [i]Montering av nytt ledningsnett fra hovedsikringer. Montering av nytt sikringsskap med hovedbryter, tolv kurser, to koblingsur, overspenningsvern og jordfeilbryter/jordfeilvarsler (kurs for fryseboks kobles utenom jordfeilbryter, her blir en jordfeilvarsler). Utenfor huset: To punkt for utelys ved vindfang, låsbar dobbel stikkontakt av «utetype», lyssensor/tidsbryter for av- og påslag av utelys. I vindfang: Bryter for taklys, takpunkt, dobbel stikkontakt. I gang: Bryter for lys i gang, to doble stikkontakter ved golv, enkel ved vegg, punkt for montering av lys i trapp, tilkoplet bevegelsessensor. I stue: Seks doble stikkontakter ved golv, to enkle stikkontakter ved tak, to dimmere som styrer disse, montering av varmepumpe/kontakt for varmepumpe. På gutteværelse: To doble stikkontakter ved golv, enkel kontakt i tak, bryter for denne. På kjøkken, i spiseavdeling: To doble stikkontakter ved golv, to enkle stikkontakter i tak, en styrt via bryter, en via dimmer. På kjøkken, i arbeidsavdeling: To benkelys av lysrørtypen med doble stikkontakter, felles bryter for disse, takpunkt med dobbel lysrørlampe, styrt med bryter ved dør, en dobbel kontakt i gulvhøyde, en i arbeidsbenkhøyde, kontakter for komfyr/ventilator/mikrobølgeovn/to kjøleskap/oppvaskmaskin/VV-bereder. I gang i 2. etasje: To doble stikkontakter ved golv, takpunkt styrt med bevegelsessensor. På hovedsoveværelse: Fire doble stikkontakter ved golv, to takpunkt styrt med hver sin bryter. På gutteværelset: Tre doble stikkontakter ved golv, takpunkt styrt med bryter På jenteværelset: Som gutteværelset I kjellergang: To doble stikkontakter ved golv, to takpunkt styrt med bevegelsessensor I matbod: Takpunkt styrt med bevegelsessensor, to doble stikkontakter på vegg (matboden er stor, her står to frysebokser + pt et kjøleskap). I kjellerrom: Takpunkt styrt med bryter, to doble stikkontakter på vegg I framtidig kjellerstue: Takpunkt styrt med dimmer, tre doble stikkontakter ved golv. Kobling av golvvarme. I vaskekjeller: Takpunkt styrt med bryter (to stk, ved hver sin dør), tre doble stikkontakter, en av «vanntett-typen». I «mellomgang»: Takpunkt styrt med bevegelsessensor, dobbel stikkontakt ved golv. I framtidig badstue: Takpunkt + opplegg til framtidig punkt for badstueovn, begge styrt ved montert bryter ved dørkarm. På bad: Fire lyspunkt over speil, styrt av felles bevegelsessensor. To doble stikkontakter, en ved speil, en på motsatt vegg, begge av «vanntett-type», avtrekksvifte koblet til bevegelsessensor (skal tennes når lyset går på, slukkes når lyset går av), kobling av golvvarme. Elles: Opplegg for datanettverk fra nåværende swichboks i kjellergang med enkel stikkontakt i to barneværelser + dobbel ved kontorplass ved stue + enkel i gang. Løsningen som er valgt gjør alle takpunkt i kjellerstue samt første og annen etasje + 8 - 10 kontakter fjernstyrbare via PC ved fravær, eller om vi ønsker å programmere av-/påslag. Pristilbudet vi har fått fra elektrikeren vi helst ønsker å bruke betyr arbeidspenger/kjøring på ca kr 24 800 (+ «refusjon av ferjebilletter», vi snakker vel her om 200 - 250 kr) og materialutgifter på ca kr 38 600. I tillegg må vi da stille vårt gjesterom på låven (et rom av «campinghyttestandard») til disposisjon under arbeidet (to eller tre netter etter behov) og sørge for oppredd seng her + middag mens arbeidet pågår, siden det er ei mil til nærmeste bensinstasjon og nærmeste kafé ligger ca 40 minutters kjøring borte. Alternativet er daglig kjøring, da blir prisen kr 3 000 høyere og refusjonen av ferjebilletter det tre- eller firedobbelte. Materialer omfatter utstyr som nevnt + «litt ekstra» av brytere/stikkontakter/dimmere brukt i 1. og 2. etasje (kjøpt i 10-pakninger), to (ganske enkle) utelys, taklamper til alle takpunkt/kontakter ved tak, unntatt tre, seks ovner (fire små «oljeradiorer» av eltypen, en våtromsovn til vaskekjeller, en «kunstig peis»), golvvarme i to rom (denne legger vi selv, elektriker sjekker og kobler) og varmepumpe. I tillegg er da medregnet ledninger/fleksrør (slike hvite spiralrør som ledningene legges i inni veggen). Rikelig av dem, vi beholder det overskytende her til et annet prosjekt vi skal ha neste år. Alle brytere i 1. og 2. etasje, unntatt skjulte til kjøkkenapparater, er i en spesiell stålutførelse. Derfor 10-pakningene, dette er ikke lagervare. Det er vi, ikke elektriker, som setter opp alle koblingsbokser på vegg/i tak og strekker alle ledninger mellom sikringsskap/swichboks og koblingsbokser/takbokser/etc, etter «kart» utarbeidet av elektriker. Dette for å få disse skjult bak panel/veggplater. Vi hadde i utgangspunktet sett for oss et tilbud på maks kr 60 000, men er - ut fra at det er valgt gode tekniske løsninger - innstilt på å akseptere og å stille overnatting/middag til disposisjon. Hva mener dere andre? Og hva mener dere om antall kontakter/punkter? Hva tenker du ellers om rørleggerutgifter på ca 14 500 kr i arbeidspenger og ca 7 100 kr i materiell? Arbeidet omfatter kobling av toalett, vasker (to stk), to dusjer, kobling av to VV-tanker (kjøkken + vaskerom ), nytt vannrøropplegg fra hovedkran, nytt avløpsrør fra kjøkken til kjeller, montering av armatur på kjøkkenvask og kobling av oppvaskmaskin i den forbindelse, montering av utekran, kontroll av pipe og montering av ny peiskassett i stue (tilnærmet samme sted som eksisterende). Materiellet omfatter kun «100 % rørleggermateriell» som vann- og avløpsrør og veggfester for disse, et sluk, koblinger, skruer etc, verken VV-bereder, baderomsutstyr, armaturer eller lignende, heller ikke annet enn «rekvisita» i forbindelse med monteringen av vedovnen. Også her må vi stille rom til disposisjon + ordne med middag. Endret 12. mai 2010 av Vito - nr to
Virreliten Skrevet 12. mai 2010 #2 Skrevet 12. mai 2010 Jeg som leser mye og mer enn de fleste orker faktisk ikke. Dette er altfor langt og detaljert, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor du spør. Det er vel bare å innhente flere tilbud og så gjøre seg opp en mening, prute og forhandle til du selv er fornøyd? Det er ingen som kan svare fornuftig på dette, med mindre man selv er elektriker og går inn for å sette opp et reelt regnestykke utifra din informasjon. Og DET gidder ingen, tror jeg.
asterix Skrevet 13. mai 2010 #3 Skrevet 13. mai 2010 Forventer du seriøst at noen her skal kunne ha noen fornuftig mening om dette? For det første må en ha fagkunnskap og for det andre tid og lyst til å sette seg ned for å ta en grundig gjennomgang og i tillegg regne på kostnadene. Om dere er usikre på om disse tilbudene er ok tar dere jo bare kontakt med en annen elektriker og rørlegger og ber om et tilbud for så å sammenligne. Er forøvrig, med tanke på hvor grundig du gir uttrykk for å forberede alt mulig, overrasket over at dere ikke har innhentet x antall anbud før dere tar en avgjørelse på hvem som skal få utføre slikt arbeid for dere.
LetThemEatCake Skrevet 13. mai 2010 #4 Skrevet 13. mai 2010 Oj, vilken utläggning! Jag läste inte igenom allt, men jag har ändå ett förslag. Vi ska renovera badrummet och har tagit emot offerter från 4 olika hantverkare för att jämföra och det är väl det man brukar göra när man undrar om kostnaden är rimlig. Så ring till en eller två elektriker till och se vad de tar betalt.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. mai 2010 #5 Skrevet 13. mai 2010 Kjære Vito, nå er vi lei. Vi er veldig veldig veldig lei. Skaff deg et liv, litt selvstendighet og selvtillit og gjør jobbene dine sjøl fremfor å be oss om råd om alt mulig på en svært selvfremhevende måte. Det er nok nå.
gullhjerte Skrevet 13. mai 2010 #6 Skrevet 13. mai 2010 Jeg synes Vito sine innlegg er interessante, men akkurat dette emnet har jeg ingen kunnskap og interesse om, og kan ikke svare på. Hvis du skal ha noen sin mening må du nok se mot fagfolk, evt et fagforum av noe slag..
Gjest Vito - nr to Skrevet 14. mai 2010 #7 Skrevet 14. mai 2010 Kjære Vito, nå er vi lei. Vi er veldig veldig veldig lei. Skaff deg et liv, litt selvstendighet og selvtillit og gjør jobbene dine sjøl fremfor å be oss om råd om alt mulig på en svært selvfremhevende måte. Det er nok nå. Du har hatt innlegg jeg har oppfattet som gode Blondie65. Dette kommer IKKE denne klassen! Fordi a) Det er totalt off-topic. b) Du setter fram påstander uten å dokumentere. (Hva gir deg grunn til å uttale deg som "vi"? Hvem er "vi", du og ektefellen? Eller gjør deg et forsøk på å bruke en hersketeknikk og antyde at du uttaler deg på vegne av forumets brukere? Hva gir deg i tilfelle rett til det? Har du lest mine innlegg vil du se at vi er veldig godt i stand til å ta en avgjørelse alene (eller mener du noe annet med "selvstendighet"?), men at avgjørelser sjelden blir dårligere av å spørre andre om råd. Jeg ber DEN SOM HAR ET RÅD Å GI om svar. Du var tydeligvis ikke i denne gruppa denne gangen, altså har jeg faktisk ikke bedt deg om råd da (jeg har ikke på noen måte ønske om "lengst mulig tråd", jeg har ønske om relevante svar"!) Hva mener du så med "be oss om råd"? Hvem er "oss"? Dersom du mener deg, hvorfor skal jeg slutte med noe jeg faktisk ikke har gjort på denne tråden. Trådene er GENERELLE, de er ikke skrevet for noen spesielle! Unntak her gjør jeg tydelig oppmerksom på!
Gjest Vito - nr to Skrevet 14. mai 2010 #8 Skrevet 14. mai 2010 Jeg synes Vito sine innlegg er interessante, men akkurat dette emnet har jeg ingen kunnskap og interesse om, og kan ikke svare på. Hvis du skal ha noen sin mening må du nok se mot fagfolk, evt et fagforum av noe slag.. Notert (og takk for at du synes de er interessante, uten at jeg i og for seg har det som mål at de skal være når det snakk om "fagspissede tråder" som dette). Jeg har også spurt fagfolk, også fått kommentarer her, men jeg synes også de er relevant med kommentarer fra dem som f eks faktisk har renovert/bygd nytt. Avgjørelse tar vi på morgenen 18. mai (før jeg leser noe her, tenker jeg), men det heller nok foreløpig mot "akseptert" på begge sider, gitt en fornuftig pris på et tilleggsarbeid på el, dette får vi i dag.
Gjest Vito - nr to Skrevet 14. mai 2010 #9 Skrevet 14. mai 2010 ... Det er vel bare å innhente flere tilbud og så gjøre seg opp en mening, prute og forhandle til du selv er fornøyd? Det er ingen som kan svare fornuftig på dette, med mindre man selv er elektriker og går inn for å sette opp et reelt regnestykke utifra din informasjon. Og DET gidder ingen, tror jeg. Til 1): Det er det, selv om utvalget ikke er så stort her. Vi har fått lavere pris, men prisforskjellen er liten, og vi har mer tillit til tilbudet jeg nevnte. Det er også en mulighet som heter "utsette", vi MÅ ikke ta el-anlegget nå, om prisnivået pt er for høyt. Til 2): Det er jeg ikke enig i. Se kommentar i forrige innlegg.
Gjest Vito - nr to Skrevet 14. mai 2010 #10 Skrevet 14. mai 2010 Oj, vilken utläggning! Jag läste inte igenom allt, men jag har ändå ett förslag. Vi ska renovera badrummet och har tagit emot offerter från 4 olika hantverkare för att jämföra och det är väl det man brukar göra när man undrar om kostnaden är rimlig. Så ring till en eller två elektriker till och se vad de tar betalt. Ditt innlegg er besvart gjennom mitt forrige.
Gjest Vito - nr to Skrevet 18. mai 2010 #11 Skrevet 18. mai 2010 Til orientering for den som måtte lese: Jeg regner tråden som avsluttet. Anbud, lett endret pga litt tilleggsarbeide, er akseptert, har fått signaler om at dette i hvert fall ikke er dyrt, helst rimelig for arbeidet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå