Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Skrevet

Samboeren og jeg er på utkikk etter å kjøpe et hus/leilighet.

Problemet er at det bare er han som er i jobb (overkant av 20 000 utbetalt i mnd, mens jeg er student og bare har en liten deltidsjobb.

Stedet vi vil bo er det vanskelig å få tak i noe under 2 mill (tror ikke vi får noe lån over det).

Tingen er da at han vil gjerne kjøpe et ferdighus og sette opp på tomta til moren og faren sin.

Tomta er på ca 2 mål og det er plass til et hus til. Det ligger veldig fint til og det vil være økonomisk gunstig. Foreldrene hans kommer jeg også forsåvidt godt overens med, men man vet jo aldri.

Men er det lurt?

Jeg var veldig motstander med en gang, men etter å brukt lang tid på å lete etter et sted å bo begynner jeg å virkelig å ville komme til ro i et eget hus. Jeg leker derfor med tanken på å gå med på dette.

Vil derfor ha noen meninger rundt dette, kanskje er det noen som har gjort nettopp dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

bodd i umiddelbar nærhet av svigers før og det er noe jeg ALDRI skal gjøre igjen.

Gjest Spinell
Skrevet

Styr unna!

- Privatlivet begrenses

- Potensiale for konflikter

- Hvis det skulle skjære seg stiller dere veldig ulikt, og du vil neppe beholde huset.

+++

Skrevet

Dere bør tenke dere godt om.

Sørg i alle fall for å så skilt ut og tinglyst deres del av tomten, sånn at dere står helt fritt til å selge og flytte, hvis det blir aktuelt i fremtiden.

Personlig mener jeg at alle voksne mennesker,bør bo så langt fra foreldre og svigerforeldre. At for å besøke hverandre må de ta på kåpe og sko.

• Liker 2
Skrevet

Problemet er at det bare er han som er i jobb (overkant av 20 000 utbetalt i mnd, mens jeg er student og bare har en liten deltidsjobb.

Stedet vi vil bo er det vanskelig å få tak i noe under 2 mill (tror ikke vi får noe lån over det).

Tingen er da at han vil gjerne kjøpe et ferdighus og sette opp på tomta til moren og faren sin.

Tomta er på ca 2 mål og det er plass til et hus til. Det ligger veldig fint til og det vil være økonomisk gunstig. Foreldrene hans kommer jeg også forsåvidt godt overens med, men man vet jo aldri.

Men er det lurt?

Jeg var veldig motstander med en gang, men etter å brukt lang tid på å lete etter et sted å bo begynner jeg å virkelig å ville komme til ro i et eget hus. Jeg leker derfor med tanken på å gå med på dette.

Vil derfor ha noen meninger rundt dette, kanskje er det noen som har gjort nettopp dette?

Jeg har ikke gjort det samme men hadde en del tanker om det en gang i tiden, før svigerforeldrene flyttet ut av huset fordi de ville finne seg en enklere bolig, og vi flyttet inn i huset. Men det var en aktuell problemstilling en gang.

- det er viktig å vite at du har et avklart, og trygt forhold til dine svigerforeldre, og at mannen din har et tilsvarende avklart forhold til sine foreldre (at han ikke er avhegig av moren sin ennå etc)

- det blir viktig også å avklare "grenser" mellom dere og svigerforeldre, avtale kjøreregler for besøk, innsyn, slik at det ikke dukker opp konflikter i dette

- du må vite at de ønsker å leve sitt liv selv om dere bygger hus ved siden av, at de ikke blir veldig avhengig av dere, ikke forventer å komme på middag hver dag etc

- hvis dere har/tenker på å få barn så kan jo svigerfamilien bli en stor glede for barna

- du må tenke over at svigerforeldrene engang blir gamle, kommer til å trenge mer hjelp, kanskje pleie hjemme etc. Vil dette falle på deg/dere?

Ikke meningen å male fanden på veggen her, men jeg kjenner folk som har kastet seg ut i det før de har tenkt seg nøye om og så har det blitt storekonflikter mellom svigerdatter og svigerforeldre, mens mannen har hatt en stor lojalitet til sine foreldre! Lykke til videre med å tenke!

• Liker 1
Skrevet

Takk for innspill!

Jeg har vært motstander av det, og tenkt på det i 2-3 måneders tid.

Samboern min har bodd hjemmenifra i 8 år, men ser ikke noe problemer med å flytte dit i det hele tatt.

Huset deres er litt kronglete, slik at de må nok flytte derfra innen 10 år, kanskje mye før, men man vet aldri.

Setter pris på flere innspill :)

Hva må man tenke på? Hvilke problemer kan oppstå?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mine svigerforeldre gjorde dette (dvs bygde hus i hagen til svigerfars foreldre), og det har i følge svigermor vært veldig greit. De har strenge regler for å gå inn til hverandre, og har ikke direkte innsyn til hverandre (bare "felles" inngangsparti"), så de har alle nok privatliv og er ikke sammen hver dag. Min mann syntes dette var en veldig god ordning når han var liten, for da kunne han spise middag to steder (selvfølgelig med tillatelse)

Gjest padawan
Skrevet

selvfølgelig ser ikke han noen problemer med det siden det er hans foreldre som kommer til å bli nærmeste naboer og dermed vandt til å ha de rundt seg.

de problemene som først og fremst meldte seg for min del var mangelen på privatliv. jeg følte at døren ble rent ned i tide og utide og at vi ikke fikk tid sammen. prøvde jeg å ta det opp med hun jeg var samboer med så fikk jeg svært liten forståelse for at jeg synes vi fikk lite privatliv. det endte med at jeg låste døren når jeg var alene hjemme og aldri gadd å åpne hvis det ringte på. dette ble selvfølgelig tatt opp senere men jeg fikk iallefall litt alenetid.

når det gjelder ting dere bør tenke over så tror jeg Havbris sier mye fornuftlig.

Skrevet

Det rare med samboeren min er at han gjerne kan bygge hus på tomta til mine foreldre også, han synes det er helt greit. Mens jeg verken vil bo i hagen til mine foreldre eller i hagen til hans foreldre.

Det har kanskje noe med hvordan man er som person, han er vel kanskje litt mer sosial, mens jeg gjerne kan være litt for meg selv. Men dette vet jo hans foreldre, slik at jeg vil tro de kommer til å ta hensyn til meg, vi har kjent hverandre i mange år.

Gjest padawan
Skrevet

....slik at jeg vil tro de kommer til å ta hensyn til meg, vi har kjent hverandre i mange år.

det trodde jeg også kom til å skje men det skjedde ikke for å si det slik ;) selv om jeg hadde dårlig erfaringer med det så kan det hende andre har bedre.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Svigers er flotte folk, men jeg ville likevel ikke hatt de så nærme.

Skrevet

:haar: Alle elsker Raymond? :fnise:

Altså, fra spøk til alvor: jeg ville ikke gjort det. Hverken med mine foreldre eller svigers. Men dersom dere bestemmer dere for det, tror jeg det er greit å sette seg ned med svigers og lage ''retningslinjer''.

Gjest samme problem
Skrevet

Hei.

Jeg har faktisk samme problemstilling, det er aktuelt å bygge hus på tomten til svigerfar om 3-5 års tid. Jeg har tenkt at det er greit, vi kommer ikke til å renne ned dørene til hverandre uansett, men ser at det kanskje ikke er så greit likevel. Er nok i hvert fall lurt å tenke nøye gjennom diverse ting som kan oppstå..

Gjest Gjest
Skrevet

Aldri i livet! Alt går strålende helt til du får barn med ham. Da får svigersene for seg at de har rettigheter som besteforeldre og begynner å utøve dem ovenfor deg FØR du kommer fra fødestua.

Not in a million years hadde jeg gått med på noe sånt. Minimumsavstand er at man må kjøre bil fem minutter for å komme dit.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det kunne jeg aldri tenkt meg. Godt å ha de litt på avstand.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det. Vi bygget hus i hagen til hans mor. Etter 12 år ble vi skilt. Kanskje ikke av den grunn, men jeg kommer aldri til å anbefale noen å gjøre det samme, selv om det i utgangspunktet er ideelt.

Det blir som regel ikke helt slik man tenker seg, eller drømmer om at det skal bli.

Det som vi gjorde feil, var at vi ikke snakket sammen om retningslinjer på forhånd. Hvilke forventninger vi hadde osv.

Jeg tok det som en selvfølge at barnet mitt gikk til bestemora etter skolen, og var der de to timene før vi kom hjem fra jobb, men det skjedde aldri. Barnet mitt likte seg ikke der.

Sikkert like mye min feil, men bestemora hadde mer enn nok med seg selv og det forsto jeg først etter at vi hadde bodd der en stund.

Hun ringte heller aldri på døra, men stod der i trappa plutselig mens vi var midt inne i en samtale, som ikke var ment for hennes ører.

Da vi skiltes, var selvfølgelig alt min feil. Hun tok sønnens parti så det holdt. Hadde det ikke vært svigermors hage vi bodde i, hadde jeg fortsatt å bo i huset. I det minste til barna var ferdige med skolen.

Men selv om jeg har dårlige erfaringer, så vil jeg ikke advare andre mot å gjøre det samme. I noen tilfeller så kan det bli til både hygge og nytte. Men stikkordet er kommunikasjon.

Skrevet (endret)

For noen ganske få så kan sikkert dette fungere. Det er jo en fin måte å få seg ei billig tomt på, ikke minst.

Men man må sette seg ned og lage noen kjøreregler på forhånd. Og så må man også ha god kjemi i utgangspunktet, tror jeg.

Det er så lett å anta ting og ha for store forventninger.

Den biten jeg ville vært mest skeptisk til, er dette med pleietrengende foreldre. Men man har jo ingen garanti for noe. Ting blir ikke alltid som man forestiller seg. Hverken den ene eller andre veien.

Kanskje ts og familie er en av de få der dette vil fungere? At man kan være til både hygge og nytte for hverandre?

Endret av hjertesukka
Gjest Snusfornuftig
Skrevet

Om det er lurt eller ikke å bygge i hagen til svigers er det egentlig kun du selv som kan svare på, alt avhenger av ditt forhold til svigers, deres fremtidsplaner osv.

Men jeg tror du trenger en liten realitetsoppdatering. Samboer har utbetalt 20k i måneden, du er student og har bare en liten deltidsjobb. Jeg antar at det vil si du rundt 10-12k i måneden.

Jeg tviler sterkt på at dere får et lån på 2 mill. Kanskje med kausjonist, men jeg og mannen har utbetalt 45k i måneden og vi fikk ikke mer enn 2 mill, da med kausjonist. En annen bank ville faktisk ikke gi oss mer enn 1,5 mill. Nå har vi riktignok et moderat billån og rundt 200k i studielån, men vi er begge i full jobb og har en svært ryddig økonomi.

Å bygge hus er heller ikke billig. Du kommer fort opp i 2 mill der også før du er ferdig, når du legger sammen kostnadene.

Ta en prat med en bank, så vet dere hva dere har å forholde dere til.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort dette, rett og slett fordi det hadde blitt for mye av det gode. Det er flott med svigerforeldre som stiller opp og som man har i nærheten, men dersom man holder til i hagen deres, er jeg redd det blir som at gutterommet bare er flyttet noen meter. Helt uaktuelt for mitt vedkommende.

Hvor lenge har du vært sammen med samboeren din, og hvor mye har du vært sammen med/hvor godt kjenner du foreldrene hans?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om det er lurt eller ikke å bygge i hagen til svigers er det egentlig kun du selv som kan svare på, alt avhenger av ditt forhold til svigers, deres fremtidsplaner osv.

Men jeg tror du trenger en liten realitetsoppdatering. Samboer har utbetalt 20k i måneden, du er student og har bare en liten deltidsjobb. Jeg antar at det vil si du rundt 10-12k i måneden.

Jeg tviler sterkt på at dere får et lån på 2 mill. Kanskje med kausjonist, men jeg og mannen har utbetalt 45k i måneden og vi fikk ikke mer enn 2 mill, da med kausjonist. En annen bank ville faktisk ikke gi oss mer enn 1,5 mill. Nå har vi riktignok et moderat billån og rundt 200k i studielån, men vi er begge i full jobb og har en svært ryddig økonomi.

Å bygge hus er heller ikke billig. Du kommer fort opp i 2 mill der også før du er ferdig, når du legger sammen kostnadene.

Ta en prat med en bank, så vet dere hva dere har å forholde dere til.

Det skjønner jeg ikke... Her er det kun mannen som har fast jobb, i underkant av 20.000 i mnd, mens jeg har en liten deltidsjobb med 3-4.000 mnd.. Vi fikk lån på 2,8 mill, og bygget hus for 2,5 av disse...

Men til saken; Personlig hadde jeg ALDRI gjort det, til tross for at jeg har et veldig godt forhold til svigers. Jeg vil bare ikke at det forholdet skal bli så godt at det blir dårligere, om du skjønner.

Men selv har jeg vokst opp hvor mine foreldre bygget hus på mormor og morfars gård! vi bodde ca 200 m fra mormor og morfar. Aldri opplevd det som noe negativt for mine foreldre, hvertdall! mormor og morfar liker at vi kommer innom HELE tiden. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...