Gå til innhold

Synes du dette er ok?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 bankkontoer, den 3. har jeg hatt i 15 år men brukt veldig lite; imidlertid kommer den med ID-kort (kjekt å ha når man ikke har sertifikat) og har skranke-betjening i nærområdet, så jeg har beholdt den hele veien.

Nå har jeg vært arbeidsledig noen måneder, og samboer har betalt min del av strøm/husleie for meg siden jeg var nesten blakk - ca 3000 kr/måneden. Jeg har betalt min del (og antagelig mer til) av mat og andre utgifter hele veien, er bare disse 3000 i måneden (5 måneder) det er snakk om.

Mine 2 brukskontoer har ca. 10000 til sammen stående for øyeblikket, men i går logget jeg inn i bank nummer 3 - for første gang på et år, det skulle i teorien bare være et småbeløp til å dekke kortavgiften der - og fant ca 30000 kr. Ingen anelse om hvor pengene kommer fra (banken har kun ett års historikk på nett).

Samboeren min er en flott fyr men et sløsehode økonomisk, så satte meg ned og hadde en "alvorlig" samtale med ham i går, som gikk noe slikt;

Meg: du, jeg fant ut at jeg hadde mer penger enn jeg trodde, aner ikke hvordan, og jeg skylder deg endel penger for husleie. Med tanke på at jeg fremdeles er arbeidsledig, så synes jeg det blir litt dumt å gi alle pengene på en gang sånn uten videre, siden du antagelig kommer til å sløse dem bort. Hva synes du om at jeg isteden betaler ned på billånet/kredittkortlånet/tannlegeregningen din?

Han: joda, enig, du kan gi meg 6000 til den tannlegeregningen+leie denne måneden og så snakker vi om det igjen senere.

Har alltid vært overfølsom for urettferdighet, spesielt økonomisk, og føler at jeg snylter på samboeren min nå (vi har egentlig 99% felles økonomi, men det føles jo helt feil når jeg ikke har klart å bidra selv). Hva syns dere, er det greit å gjøre det slik eller burde jeg gi ham alle pengene i hånda og stole på at han ikke bruker alt på DVDer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Betal ham heller litt ekstra per måned enn alt på en gang hvis han er et stort rotehode.

Be banken din om kontoutskrifter fra 2 - 3 år tilbake for konto nr 3. Da finner du forhåpentligvis ut hvor pengene stammer fra.

Skrevet

Jeg vet at dette ikke er et svar på det du spurte om, men:

om jeg plutselig hadde funnet mye penger på kontoen min som jeg ikke visste hvor kom fra ville jeg (om mulig) ikke ha rørt ett øre av dem før jeg fant ut nøyaktig hva som hadde skjedd. Det kan hende at banken har gjort en feil, og det er stort sett lettere å ikke bruke penger enn å betale dem tilbake...

Skrevet

Vet du hva, jeg synes det hørtes ut som en kjempelur ide. Pratet med banken at pengene ikke "forsvinner" igjen, at det er noe feil et sted? Forsikre deg om det først.

Er man løs med penger, så betal heller noe konkret for ham. Han må jo uansett dekke tannlegeregninger osv, at du først gir ham penger og han så går til tannlegen med dem, eller at du direkte betaler regningen selv er jo akkurat samme.

Men behold litt selv ja, det er så greit med noe i bakhånd... usj. Det har jeg aldri. Får for små beløp i slengen til at jeg kan det... så du er heldig der.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

Siden pengene har vært på kontoen i minst ett år (det er ingen overføringer i det hele tatt i historikken for de siste 12 månedene) så tviler jeg på at det er en feil eller at de "plutselig" forsvinner, så det er vel en naturlig forklaring på det hele, selv om jeg ikke skjønner det. Feriepenger/skattepenger/depositum/gaver eller noe sånt som jeg overhodet ikke husker.

Har overført 10000 til brukskontoen min, for nå, så får vi se om de ankommer eller om banken jeg har de mystiske pengene i finner ut at de har gjort en feil før de overfører... ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis det viser seg at dette ikke er penger som skulle på din konto så kan banken kreve at du betaler dem tilbake i ettertid.

Gjest Kermit
Skrevet (endret)

............

Endret av Kermit
Skrevet

Det er jo han som må bestemme om det er greit for han eller ikke, men jeg selv hadde ikke likt at min mann behandlet meg som et barn som behøvde å få litt penger da og da. Om dere ikke har felles økonomi, så har du vel ikke noe med hva han bruker pengene sine på.

Skrevet

Hvis han har sagt det er greit for han, så er det vel greit.

Skrevet

Hvorfor ikke bare be banken om noen kontoutskrifter før du bruker de pengene i det hele tatt? Det er jo den enkleste sak i verden. Er jo fryktelig kjipt å måtte betale tilbake masse penger dersom de skulle vise seg å ikke være dine. Jeg ville i alle fall ha blitt svært skeptisk dersom det plutselig stod 30000 kr mer på kontoen min enn det jeg trodde det skulle være.. Er jo ikke akkurat småpenger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...