Gå til innhold

Sykling

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å sykle, og kjenner melkesyra kommer rimelig raskt. Nå kjører jeg på å ignorere det så langt jeg kan, men tar små pauser der jeg ikke tråkker innimellom.

Er det slik at des mer trent jeg blir på sykkelen, des lengre tid vil det ta før melkesyra kommer?

Jeg er vant med å gå mye; jeg har hund, men når det gjelder syklinga, så kjenner jeg litt i leggen en dag å to, litt i (rundt) kneet når jeg tar i i oppoverbakker en dag å to. Så langt jeg vet, så skal ikke sykling være belastende, så skal jeg da bare kjøre på om jeg kjenner litt her og der? Nå har jeg syklet annenhver dag en ca 6-7 km.

Håper det er noen sykkelfolk her som kan gi meg tips og svar :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om du plutselig begynner å trene hardt, så kan det som all annen trening gi seg utslag i skader og små "vondter". Dersom du sykler med for lav motstand og for høy tråkkfrekvens, eller har feil sittestilling, så kan det også være belastende for knær og føtter.

Å søke noen kilometer annenhver dag synes jeg imidlertid høres fornuftig ut, når du er fersk på sykkelen. Får du vondt, så ro ned litt - og så vil du etter hvert merke at det å sykle 2-3 mil i grei fart ikke er noe problem :)

Skrevet

Jeg har begynt å sykle, og kjenner melkesyra kommer rimelig raskt. Nå kjører jeg på å ignorere det så langt jeg kan, men tar små pauser der jeg ikke tråkker innimellom.

Er det slik at des mer trent jeg blir på sykkelen, des lengre tid vil det ta før melkesyra kommer?

Jeg er vant med å gå mye; jeg har hund, men når det gjelder syklinga, så kjenner jeg litt i leggen en dag å to, litt i (rundt) kneet når jeg tar i i oppoverbakker en dag å to. Så langt jeg vet, så skal ikke sykling være belastende, så skal jeg da bare kjøre på om jeg kjenner litt her og der? Nå har jeg syklet annenhver dag en ca 6-7 km.

Håper det er noen sykkelfolk her som kan gi meg tips og svar :-)

Jeg har konkurrert på sykkel i mange år, det må da begynne å nærme seg hundre ritt pluss mange hundre treningsturer, så jeg vet en del om sykling.

Det høres ut som om du går alt for hardt til verks når du sykler. Du skal for det meste ligge under syreterskelen. I motbakker vil man gjerne tippe over, særlig i korte motbakker pleier jeg å tråkke til det jeg kan for å få et intervall- og spurttrening.

Etterhvert som du kommer i bedre form vil syreterskelen flytte seg, slik at du kan ligge på høyere puls/intensitet uten å komme over terskelen. Dette vil imidlertid ikke skje i noen særlig grad hvis du bare tråkker steinhardt og ligger over melkesyreterskelen hele tiden. Alle syklister på høyt nivå trener slik:

- Før sesongen: Mange lange og rolige turer for det meste under terskel.

- Når sesongen nærmer seg: Hardere og kortere økter med mer intervaller for å få tempo i kroppen.

Hvis du får vondt i kneet av å sykle slik du gjør nå, så kan det være at du kjører med for tunge gir. Du skal ha en pedalfrekvens på ca. 70-90/minutt, altså litt over ett tråkk per sekund. Hvis du har litt dårlige knær må du kanskje ligge på 90-100, prøv deg fram.

6-7 km er ikke særlig langt, så hvis du får vondt av dette kan det tyde på et ganske tungt gir og/eller en veldig utrent kropp. :gjeiper:

Skrevet

Har du forresten setet stilt høyt nok? Det skal være slik at når pedalen er nederst i omdreiningen skal beinet ditt nesten være utstrakt, du skal akkurat kunne bøye littegrann i kneleddet. Når setet er stilt slik vil du som regel kunne sette tåspissene og tåballene i bakken, ikke hele foten, så lenge du sitter på setet.

His setet er for lavt kan det fort gi vondt i kneet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Om jeg forstår det riktig, så skal sykling foregå med mest behagelig gir til enhver tid, og ikke et gir tyngre, slik at man føler at man må bruke kroppen (som i å ta i litt ekstra) nå og da, f.eks på lange, flate strekninger.

Videre så må jeg ta det rolig, slik at jeg ikke kjenner melkesyra, og ta det enda roligere om den kommer.

hilsen TS

Skrevet

Videre så må jeg ta det rolig, slik at jeg ikke kjenner melkesyra, og ta det enda roligere om den kommer.

hilsen TS

Nåja, det skader jo ikke å gi gass innimellom så det svir i lårene, men ikke gjør det i mer enn 30-60 sekunder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...