Gå til innhold

Spørsmål om kcal, slanking og muskler :)

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to spørsmål:

1)

Når man skal slanke seg har jeg hørt man skal spise 500 kcal mindre enn dagsbehovet eller noe. Hva om man kutter ut 1000 kcal? Går det dårlig? Altså at det er vanskligere å slanke vekk overflødig fett? Eller går det fortere, siden jeg spiser mindre kcal?

Jeg planlegger nemlig tre dager med 1000 kcal og så fire dager med 2000 kcal. Jeg liker nemlig å kunne spise litt mer i helgene :)

Ellers skal jeg ikke spise så lite, bare mindre kcal, altså mer frukt og grønt og sånn.

2)

Forresten, slanker jeg bare bort muskler? Jeg trener ca en time om dagen (oftest bare jogging, gåing eller sykling), bygger jeg da muskler? Eller er det umulig å bygge muskler og slanke seg samtidig? Er det noen måte å gå ned i vekt på og beholde eller øke muskelmassen man har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg planlegger nemlig tre dager med 1000 kcal og så fire dager med 2000 kcal. Jeg liker nemlig å kunne spise litt mer i helgene :)

Som førsteordens-approksimasjon er det gjennomsnittlig inntak i løpet av uka (og måneden, osv) som teller, ikke daglig variasjon. Hvis du i snitt i løpet av en uke tar inn 500 kcal mindre per dag enn du forbrenner ligger du på et greit nivå. Går du noe særlig lavere risikerer du å ikke få i deg nok energi til å opprettholde aktivitetsnivået, osv. Veldig overvektige personer kan kanskje dra fordel av et større underskudd enn 500 kcal.

Forresten, slanker jeg bare bort muskler? Jeg trener ca en time om dagen (oftest bare jogging, gåing eller sykling), bygger jeg da muskler?

Nei, i liten grad. En slik trening på kaloriunderskudd vil føre til at du mister både fett- og muskelmasse samtidig.

Eller er det umulig å bygge muskler og slanke seg samtidig? Er det noen måte å gå ned i vekt på og beholde eller øke muskelmassen man har?

Det er fullstendig mulig! Oppskriften er sånn:

1. Spis proteinrik kost på et moderat kaloriunderskudd.

2. Tren tung styrke som hovedaktivitet. Optimalt vil være fullkroppsprogram med baseøvelser (dvs. ordentlige frivekter) og progressiv belastning, tre ganger i uka for de fleste.

3. Sleng gjerne på litt kondistrening også.

Kort fortalt kan denne metoden forklares sånn: Kroppen får mindre kalorier enn nødvendig for å opprettholde vekta, og må dermed kvitte seg med noe. Når man samtidig trener tung styrke, forteller man kroppen at det er behov for muskler, slik at å beholde disse blir prioritert; da kvitter kroppen seg heller med fett.

Har man tilstrekkelige fettreserver (og spesielt hvis man er noenlunde nybegynner på styrketreningsfronten) kan man faktisk øke muskelmassen en del mens man går ned i vekt; denne økningen vil gå treigere og etterhvert stoppe opp når fettreservene krymper, men da vil man være i en atskillig bedre posisjon (sterkere og med betydelig lavere fettprosent) enn hvis man hadde slanket seg til samme vekt uten styrketrening.

Dette funker på samme måten for kvinner som for menn, selv om de absolutte tallene i vekter løftet og kilogram økning i muskelmasse vil bli lavere.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Fantastisk flott svar som forklare alt hva jeg lurte på!

Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...