Gå til innhold

Ikke råd til å få barn

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om denne hører hjemme under forbruker eller her, men prøver allikevbel.

Hva skjer hvis man blir gravid, får barn, men stillingsprosenten på papiret ikke tilsvarer det man faktisk jobber?

Hvis jeg får utbetalt foreldrepenger utifra min stillingsprosent, så har vi rett og slett ikke råd, med tanke på lån etc. Jeg jobber altså mer i praksis enn hva prosenten min tilsier.

Eks:

Stillingsprosent 40.

Jobbmengde mellom 70 og 100, grunnet sykdom blant kollegaer etc (nå 100% fast vikariat i en periode som vil være avsluttet før termin).

Ifølge nav sin kalkulator får jeg utbetalt mye mindre enn det jeg har i inntekt nå pga vikariatet. Og da strekker det ikke til.

Noen som vet? Støtteordninger eller annet som ikke vil tvinge oss til å svalutte BSU og selge huset(som er nøkternt)?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ansatt i 50 prosent stilling i kommunen da jeg fikk barn, men sånn som deg var den reele arbeidsmengden mye mere pga sykdom og mange ekstravakter.

Jeg fikk utbetalt ut ifra hva jeg hadde hadde tjent totalt, ikke bare ut ifra stillingsprosent.

Skrevet

Man får utbetalt i forhold til hva man har tjent.

Tjenter du forskjellig hver måned, tar de et gjennomsnitt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Trodde de regnet ut i fra hva du faktisk har tjent og ikke hva papiret sier om stillingsprosent?

Skrevet

Trodde de regnet ut i fra hva du faktisk har tjent og ikke hva papiret sier om stillingsprosent?

:jepp:

Skrevet

Men det er jo en regel om at mor må ha jobbet i minst 50% for å ha rett til foreldrepenger, hvordan ser NAV på dette? Ser de på kontrakten, eller ser de på lønnsslippene hvor mange timer hun har jobbet før permisjonen?

Skrevet

Men det er jo en regel om at mor må ha jobbet i minst 50% for å ha rett til foreldrepenger, hvordan ser NAV på dette? Ser de på kontrakten, eller ser de på lønnsslippene hvor mange timer hun har jobbet før permisjonen?

Det må vel bli det samme, de må beregne at hun faktisk kanskje har jobbet 60% mens stillingen tilsier 40%. Men hun må bevise at hun faktisk har vært på jobb kanskje?

Gjest Krizzy
Skrevet

Det må vel bli det samme, de må beregne at hun faktisk kanskje har jobbet 60% mens stillingen tilsier 40%. Men hun må bevise at hun faktisk har vært på jobb kanskje?

Arbeidsgiver fyller et inntekts- og skatteopplysningsskjema. Der opplyser de først hvor mye hun har tjent i den ansatte stillingen. Etter det fyller de ut et ekstra som er i forhold til den "stillingen" hun har arbeidet ved siden av. På denne pleier de å oppgi en cirka prosent hva dette vil tilsvare i stillingsprosent.

Det kan jo også se på selve inntekten :) Hvis en inntekt i 40% stilling er på 10 000 kroner. Gjennomsnittelig de seks siste månedene har hun tjent 12 000 kroner i tilegg (samlet har hatt gjennomsnittelig 24 000 brutto per måned), vil jo dette tilsvare at hun har jobbet over 50%. Det er veldig variabelt fra person til person omhvordan det vurderes :gjeiper:

Dersom hun mener at det ikke stemmer i forhold til beregningen, så ligger bevisbyrden på henne. Dvs: hvis arbeidsgiver f.eks ikke leverer dokumentasjonen på inntekt fra ekstravaktene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...