Leo Skrevet 12. mai 2010 #1 Skrevet 12. mai 2010 (endret) Jeg skal ikke linke til annonsen for det er ikke lov, men i øyeblikket ligger det ute en annonse på finn.no med et kull "aussiedoodler" til salgs. Ikke bare er de til salgs, men prisen er oppgitt til 15.000 kroner stykket. Nå skal jeg ikke henge ut disse selgerne spesielt, men hva i all verden er det som får folk til å tro på at et kull med valper ikke arver noen av foreldrenes egenskaper? (Bortsett fra naturligvis den fantastiske røytefrie og allergivennlige pelsen! ) Genene til en utpreget jakt-, gjeter- eller vakthund elimineres jo ikke i det øyeblikket de møter "puddelgenene" for å si det enkelt! Blander man Mops og Beagle (Noe som er populært bl.a. i USA) er det f.eks. ikke utenkelig at man får en utmerket jakthund med pusteproblemer! Myten om at blandingshunder er så mye friskere enn rasehunder lever også tydeligvis i beste velgående. Men det stemmer jo ikke! Det er svært få arvelige sykdommer som er rasespesifikke og f.eks. HD og patellaluksasjon finnes hos mange raser som da også krysses med hverandre. At de hundene som brukes i blandingsavl sjelden er verken undersøkt eller fulgt opp godt nok før de avles på forbedrer jo ikke akkurat situasjonen... (Det er også svært få eiere av friske, høyt premierte renrasede hunder som er villig til å bruke dem i bevisst blandingsavl). Nå sier jeg ikke at disse blandingene er dårlige eller mindreverdige hunder, for det er de ikke. Men de er heller ikke så mye bedre at de er verdt dobbelt pris. De arver gode og dårlige egenskaper fra foreldrene som alle andre, og siden de er en blanding, er de mindre forutsigbare enn renrasende hunder. Støter jo også stadig på påstanden om at disse blandingene er så etterspurte, men hvorfor må de da annonseres på finn.no? Virkelig etterspurte valper er jo solgt, bokstavelig talt, mens de ennå er ett glimt i sin fars øye! Jeg sier heller ikke at man kjøpe en helt grei blandingshund, men da bør det skje til en rimelig penge og man bør ha satt seg godt inn i raser og gjerne også litt genetikk på forhånd. I tillegg må man være forberedt på overraskelser! Og så må jeg jo få med poenget helt til slutt; Det er veldig koselig å ha hund, men det krever også jobb og planlegging i 10 - 15 år. Jeg anbefaler derfor alle potensielle valpekjøpere å gå inn på Norsk Kennel Klubb sine hjemmesider og lese om raser, hundehold/valpekjøp generelt og finne potensielle oppdrettere. Det er utrolig mange feller å gå i! NKK har ikke nødvendigvis fasiten når det gjelder alt, men det er et greit sted å starte. Edit: Siste avsnitt Endret 12. mai 2010 av Leo
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #2 Skrevet 12. mai 2010 Dette er jo den perfekte blandingen tydeligvis, gjeter ikke, røyter ikke, meget frisk, rolige inne, aktive ute, arbeidsvillige, stikker aldri av(..), jadda... Disse folka juger så de tror det selv. Tenker som deg leo at hvorfor tror noen at hunden er røytefri så fort man blander puddel inn i bildet, og jakt/gjeting det har den visst sluttet med underveis?? Vet ikke disse eierne hva som bor i egne hunder? Er de ikke klar over hvilke raser de blander her? Mest sannsynlig kommer disse hundene til å bli omplassert av flere fortvilte familier når den søte valpen begynner å bli stor og starter med gjeting av syklister, stikker av etter fugl, tetter støvsugeren med pels, hunden stresser med for lite aktivisering og er aldri rolig inne eller ute, får påvist HD, og deretter legges ut på finn.no med unnskyldningen at Morten minstemann har fått allergi... I rest my case.
Leo Skrevet 12. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. mai 2010 Mest sannsynlig kommer disse hundene til å bli omplassert av flere fortvilte familier når den søte valpen begynner å bli stor og starter med gjeting av syklister, stikker av etter fugl, tetter støvsugeren med pels, hunden stresser med for lite aktivisering og er aldri rolig inne eller ute, får påvist HD, og deretter legges ut på finn.no med unnskyldningen at Morten minstemann har fått allergi... I rest my case. Desverre havner de nok sammen med de "lettdresserte" Border Collie-blandingene, ja... I hopetall for omplassering! (Sammen med blandinger av store vakt-/bruksraser som bare er "litt krevende" og som eier ikke lenger har tid til...). Hunder som er såkalt lette å dressere er også hunder det er like fort gjort å gjøre grove feil med. Blandingene av dem også!
Tabris Skrevet 12. mai 2010 #4 Skrevet 12. mai 2010 Jeg er veldig enig med deg, Leo. Spesielt med det siste avsnittet. Jeg blir oppgitt når jeg ser folk starte tråder på forum hvor de "nettopp har fått valp" og så stiller flere spørsmål som de burde ha skaffet seg svar på lenge før de fikk valpen.
MissMas Skrevet 12. mai 2010 #5 Skrevet 12. mai 2010 Ja, og bare for at det skal være sagt; pudler har jaktinstinkt. Til de grader! De har jo blitt brukt som jakthunder. Jeg tror ingen kan love noe som helst når det kommer til valper, men det er nok enda vanskeligere å love noe ang. en valp når det gjelder blandingshunder. Hvordan skal eierne vite hvordan valpen blir når den blir stor? De kan ikke spå. Det er litt enklere når en har lang stamtavle på begge foreldrene og begge foreldrene er av samme rase. Da kan de i hvertfall si hvordan rasen er generelt, og gå ut i fra at valpen blir omtrent slik. Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal blande hunderaser. Hvis uhellet er ute, er det en ting, men å bevisst blande i hytt og pine er uansvarlig. Gjør de det for å tjene drøssevis av penger? Hvis det er 4 valper, tjener de jo 60 000 kr hvis de tar 15 000 kr for en valp. Ikke sikkert at valpene blir vaksinert osv. Nei, jeg vil råde folk til å holde seg til seriøse oppdrettere og se etter oppdrettere på NKK eller egne rasesider.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 12. mai 2010 #6 Skrevet 12. mai 2010 Åååååerremulig Jepps tydligvis. Ser med skrekk at folk priser blandingsvalper skyhøyt. Og i USA skal jo alt blandes med puddel. Pudler er kule hunder, men da i egen innpakning. Aussiedodle?? Nei takk - selv om jeg har begge rasene høyt oppe på favorittlista. Men det mest idiotiske, er alle annonsene på finn.no der noen med blandingshund ønsker å finne en å parre med. Gjerne en med en blandings hannhund "fordi atte han er jo bare såååå søt å snill azza". Joda greit at DEN hunden er det, men ikke sikkert at alle 10 valpene blir like greie... Men de som gir marked for slikt, er jo alle de som faktsik KJØPER disse hundene. Hvorfor kan ikke folk sette seg litt inn i hvordan det er å ha hund, og hva en hund er, før de kjøper seg? Ser alt for mange blandingshunder (gjerne med en dæsj BC innabords) til omplassering. Hvem vil avle frem en hund for at den skal bli en kasteball???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå