Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ville du vært sammen med en person som ikke kan lese

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ja. Jeg ville vært sammen med en uten bein også, om jeg var forelsket i vedkommende.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei. Overhodet ikke.

Skrevet

Jeg ville jo ikke forelsket meg og blitt glad i kunnskapene hans, det er jo personligheten som er avgjørende.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er sammen med en som har veldig sterk dysleksi, og det går veldig bra.. Jeg må forklare en del noen ganger, men det er ikke noe problem.. Så ja, jeg kunne vært sammen med noen som ikke kunne lese ;)

Skrevet

Det ville vært vanskelig, men spørs jo hvordan han ikke kunne lese.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Ja, jeg ville vært sammen med en person som ikke kunne lese.

Men da hadde jeg aktivt gått inn for å lære personen å lese.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan egentlig ikke se det for meg, for jeg er veldig opptatt av lesing (både skjønn- og faglitterær) selv og er nok ganske fokusert på kunnskap og sånt. Jeg tror aldri jeg hadde falt for en som ikke hadde ok ordforråd og ganske gode allmennkunnskaper i hvert fall, det har i hvert fall ikke skjedd hittil. Det handler vel litt om å være på linje med hverandre og ikke måtte forklare eller bare droppe "de enkleste" ting. Men det kommer jo an på hva årsaken er og hva vedkommende kan og er opptatt av. Jeg har en kamerat som har endel lærevansker og dysleksi, og han har enorme kunnskaper på enkelte felt og er veldig intelligent, så jeg vet jo at en som ikke kan lese ikke trenger å mangle noe annet.

Gjest Syringa_Lilac
Skrevet

Bare om h*n hadde gått med på å lære seg å lese.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg tror forresten ikke jeg kunne vært sammen med en person med sterk ordblindhet..

Vet at mennesker som ikke kan lese vanligvis uttaler ord feil fordi de har liten ordforståelse.

Det synes jeg er turn-off.

PS: Må ikke misoppfattes med talefeil som å uttale r som l osv.

Skrevet

Det er jo faktisk et ganske godt spørsmål. Det skaper mye tanker, i hvert fall i mitt hode. Om hva jeg aksepterer i en partner, og evt. ikke. Elsker man en person så greit, da kan man ingenting for det. Det er følelser man ikke kan blokke ute. Samtidig, føler jeg at det blir vanskelig for meg å være i et ordentlig forhold til en person som ikke kan skrive eller lese, nettopp fordi det er en egenskap man trenger i dagliglivet. Det er fælt å si det, men jeg har sagt til meg selv at jeg skal prøve å ikke innlede et forhold til en person som mangler en slik vanskelig egenskap. Dessuten vil jeg jo gjerne at en potentiell partner skal kunne dele noen av mine interesser, som bl.a er lesing og bøker/tekster.

Skrevet

Ville du vært sammen med en person som ikke kan lese

Ikke noe problem (utenom de praktiske!) :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, jeg skal jo ikke ha sex med lese-kunnskapene hennes...

Gjest green tea
Skrevet

nor du sier ikke kan lese mener du det 100%.

ikke kan lese som analfabet eller ekstrem dysleksi?

Skrevet

Kommer an på årsaken. Har vært sammen med en dyslektiker som desperat prøvde å lære seg å lese og skrive skikkelig, og det var ikke noe problem. Kunne aldri vært sammen med en analfabet uten interesse for å lære.

Skrevet

Hvis han ellers er oppegående ser jeg ikke noe problem i at han ikke kan lese, slike menn er jo ofte veldig praktisk.

Skrevet

..mente praktisk anlagt, fikser biler og båter, snekrer og holder orden osv...

Skrevet

Hvis han var normal og hadde over gjennomsnittet høy IQ, så kunne jeg vært sammen med han på tross av at han ikke kunne lese. Hvis han ikke kunne lese, fordi han ikke gadd å lære seg, så hadde det heller ikke vært aktuelt.

Skrevet

Hvis han var normal og hadde over gjennomsnittet høy IQ, så kunne jeg vært sammen med han på tross av at han ikke kunne lese. Hvis han ikke kunne lese, fordi han ikke gadd å lære seg, så hadde det heller ikke vært aktuelt.

Jeg tenker at det er vanskelig å oppnå en høy IQ dersom man ikke kan lese. Da kan man jo ikke lese fagstoff, avisartikler, bøker og ei heller teksten på TVen og da blir den type kunnskap man får fra disse mediene sterkt redusert. Selvfølglig kan du se nyhetene på norsk på TV, men samtidig er det litt begrenset.

Skrevet

Jeg tenker at det er vanskelig å oppnå en høy IQ dersom man ikke kan lese. Da kan man jo ikke lese fagstoff, avisartikler, bøker og ei heller teksten på TVen og da blir den type kunnskap man får fra disse mediene sterkt redusert. Selvfølglig kan du se nyhetene på norsk på TV, men samtidig er det litt begrenset.

IQ er ikke kunnskap, men logikk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...