Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Jeg er på husjakt for første gang og lurer på minst 1001 ting. Skal prøve å gjøre det litt kortere enn det her. 1: Hvis jeg kjøper hus fra en selger som velger å ikke bruke mekler, setter det meg i en mindre trygg posisjon? Eller er det bare selger som får masse merarbeid ved å ikke ha mekler? Hva må jeg som kjøper tenke spesielt på da? 2: Økonomien min tillater meg ikke å forvente et prikkfritt hus. De husene jeg har sett på har alle et par mangler. I et av husene fortalte eierne at det pleide å bli fuktig i et hjørne i kjelleren når det var veldig regnfulle perioder på høsten eller våren. Det rant ikke vann, men man så tydelig at murveggen var våt. Kjelleren er ikke innredet til boligformål, kun lagringsplass til sykler etc. Hvor stor skade kan denne fukten gjøre? Kan det ha spredt seg opp i hele huset? Hvordan finner jeg ut om det vil koste en formue å fikse problemet? Ifølge eierne (et ektepar i 50-årene) hadde fukten kommet hvert år ved store regnfall så lenge de hadde bodd der siden barna deres var små, og ifølge dem var den uproblematisk så lenge man ikke skulle innrede kjelleren. Og de mente at om jeg innreder kjelleren trenger jeg bare å få ny drenering rundt huset. Høres det riktig ut? 3: Husene jeg vurderer å kjøpe ligger landlig til og har store tomter. Dette med tanke på at det skal være mulig å bygge ut dersom framtida bringer meg mann og barn. Men hvor mye koster det egentlig å bygge ut et hus? Om jeg f.eks. skulle ønske å utvide stua, eller bygge to ekstra soverom, omtrent hvor mye ville dette koste? (Jeg vet det er mange variabler med i bildet, jeg vil bare prøve å danne meg et bilde av framtida)
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #2 Skrevet 13. mai 2010 Hundre visninger og ingen svar. Er det fordi jeg skriver utydelig sånn at det blir vanskelig å svare? I såfall kan jeg gjerne utdype dersom det er nødvendig.
Snipa Skrevet 13. mai 2010 #3 Skrevet 13. mai 2010 Hei, kan prøve å svare da, og ikke bare titte. 1: Det har ingenting å si for deg om huset selges privat, så lenge kontrakt og pengeoverføring går gjennom advokat eller megler. Det siste (pengeoverføringen) er det viktigste, og det sikrer at du ikke risikerer å betale penger uten å få skjøte på boligen. 2: Det huset du nevner høres ut for å trenge ny drenering. Ikke akkurat billig, dersom du ikke har gravemaskin og kan gjøre jobben selv. 3: Kommer an på hvor mye du skal bygge ut, tror jeg. Om det involverer våtrom eller ikke. Jeg tror at de i bekjentskapskretsen min som har bygget ut, har brukt minimum en million på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå