Gå til innhold

rødt og svart fy-fy

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg lest her i diverse tråder at å kle seg i rødt eller svart i bryllup er fy-fy, men i ELLE (som jeg kjøpte i dag) er det masse om bryllup, og det er faktisk bilder av både en rød og en svart kjole på sidene som dreier seg om hva en bryllupsgjest kan ha på seg.

Hvem skal jeg stole på? KG eller ELLE?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville stolt på ELLE jeg. Jeg syns i allefall ikke at det er noe i veien med å gå i verken rødt eller svart i et bryllup. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor enkelte sier det er fy,fy heller :sjenert:

Jeg hadde nok sikkert hatt fargerikt tilbehør (smykker, sjal, etc) til en svart kjole, men ellers hadde jeg ikke stusset over det. Mange kjøper jo en kjole de forhåpentlig kan bruke flere ganger, og da er jo både rødt og svart temmelig safe farger. Så hvis du har en pen kjole i en av fargene, så bruk den :jepp: Eneste fargen jeg mener en bør styre klar av er hvit...det er brudens farge den dagen :)

Skrevet

Jeg har hørt at svart og hvitt er fyfy, hvitt fordi man ikke skal konkurere med bruden og sort fordi det er sorgens farge.

Men jeg har sett mange kledd i sort, "den lille sorte" eller sorte skjørt til topper. Og bunader er jo sorte (ofte med rødt liv og røde detaljer) og det er mye brukt i bryllup.

Har også sett gjester i hvitt, men aldri ensfarget. Gjerne med blomster eller tofarget. Eller kremmet farger, beige toner osv.

Jeg akter å gifte meg i grøntog hvitt som brud selv, noe som visstnok betyr ellevill ulykke i England og enkelte andre land, men pyttsann! Og kommer ikke til å være fornærmet om andre møter i grønt. :)

Om du er kjempenervøs så sjekk med bruden. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Haha, vet du ikke at KGzillane alltid har rett.

Nei, både rødt og svart er helt ok i bryllup nå til dags.

Til og med grønt, lyseblått og pastellfarger er greit.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Folk er altfor opptatt av farge, så lenge man ikke kler seg som en dass eller for horete..

Jeg hadde en kjole som var lilla og hvit i et bryllup en gang og alle la merke til meg, kjolen var jo finere enn bruden sin!Folk mente at det minnet om en brudekjole (type ballkjole). Men ingen hadde nag av det!Hvem er det så tenker på sånt, det er likevel bruden som er midtpunktet!!Det er hun som gifter seg!Bruden var jo noen kilo ekstra også så det var ikke så vanskelig å "utskinne" henne...

Synes det er veldig lite mulighet til å bruke fine kjoler i Norge for alt skal være så "casual" uansett annledning!La de som vil bruke sin fineste stas få bruke det uansett farge!Det er jo bare bryllup det går, ikke ofte man går på ball heller!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser for meg at når man tar på seg sort antrekk i bryllup er det ikke det samme antrekket (eller sminke, tilbehør osv) som man ville tatt på i begravelse. Så lenge man ikke kommer nitrist i noe som virkelig ser ut som et begravelsesantrekk er det antagelig ikke så mange som reagerer på dette... (og de fleste velger vel noe tilbehør med farger også). Rødt synes jeg er helt uproblematisk, med mindre man faktisk HAR hatt en affære med brudgommen.

Skrevet

Jeg synes heller ikke at farge på kjole er noe å henge seg opp i når man skal i bryllup. Jeg hadde iallefall ingen meninger om hvilke farger gjestene i mitt bryllup skulle kle seg i. Det viktigste er vel at folk kler seg i noe fint og som de føler seg vel i :)

Skrevet (endret)
Jeg hadde en kjole som var lilla og hvit i et bryllup en gang og alle la merke til meg, kjolen var jo finere enn bruden sin!Folk mente at det minnet om en brudekjole (type ballkjole). Men ingen hadde nag av det!Hvem er det så tenker på sånt, det er likevel bruden som er midtpunktet!!Det er hun som gifter seg!Bruden var jo noen kilo ekstra også så det var ikke så vanskelig å "utskinne" henne...
-- er glad du ikke er min venninne og invitert i mitt bryllup!! ..for en holdning å ha ovenfor noen som ønsket å ha deg der på sin store dag!! Unnskyld at dette ble litt off-topic :P

..Synes forøvrig at alle skal kunne kle seg i finstasen sin når de skal i bryllup, og om man er usikker går det jo an å høre med bruden hva hun synes:) Jeg kommer ikke til å bry seg om hva gjestene har på seg i bryllupet mitt -- sålenge de ikke kommer i en ball-kjole, som ser ut som en brudekjole, og som tenker som så at jeg ikke er så vanskelig å "utskinne" fordi jeg har noen ekstra kilo på kroppen ;)

Endret av MonThe
Skrevet

Jeg syntes du skal ha det du føler er greit for deg.

tror at man har litt for av den gamle hengende i .

Skrevet

Det eneste jeg forventet av gjestene mine da jeg giftet meg var at de hadde gått inn for å pynte seg litt. Det er jo selvsagt individuelt hva en legger i det men så lenge en prøve å gjøre litt ekstra i forhold til hverdagsklær så syns jeg at det skal mye til for å feile.

En av mine gjester ringte meg dagen før bryllupet og var så fortvilet for hun hadde kjøpt ny kjole også sa kollegaene hennes at sånn kunne ikke gå i et bryllup...for kjolen var hvit. Ved siden av skulle hun ha en turkis jakke og annet knæsjt tilbehør og det kunne ikke falt meg inn å sagt at "nei, det kan du ikke ha på deg".

Syns det er på tide at flere bruder lander litt jeg!

Gjest Emera
Skrevet

Jeg hadde nok unngått hvitt, sort og rødt som bryllupsgjest, selv om bruden hadde sagt det var ok farger for henne. Ikke for at de påståtte "KGzillaene" sier det, men for å unngå misbillingede blikk og kommentarer i munnviken fra de "skikk-og-bruk-zillaer" som måtte befinne seg i bryllupet. For sånne finnes det en del av ennå, faktisk.

Skrevet

trodde zillaene var for opptatt med å sitte inne her jeg, at de ikke rekker å dra i noen bryllup. hihi ;)

ser jo i kongelige bryllup at de dukker opp i både røde kjoler og mørke. og når de kongelige gjør det så burde det jo være "lov"?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

-- er glad du ikke er min venninne og invitert i mitt bryllup!! ..for en holdning å ha ovenfor noen som ønsket å ha deg der på sin store dag!! Unnskyld at dette ble litt off-topic :P

..Synes forøvrig at alle skal kunne kle seg i finstasen sin når de skal i bryllup, og om man er usikker går det jo an å høre med bruden hva hun synes:) Jeg kommer ikke til å bry seg om hva gjestene har på seg i bryllupet mitt -- sålenge de ikke kommer i en ball-kjole, som ser ut som en brudekjole, og som tenker som så at jeg ikke er så vanskelig å "utskinne" fordi jeg har noen ekstra kilo på kroppen ;)

For min del så ikke kjolen ut som en brudekjole men det var andre som mente det. Jeg fikk heller skryt for at kjolen var fin fra bruden. Jeg var invitert fordi jeg var partner til samboer som kjente brugdommen.

Synes kommende bruder, i hverfall her på KG har overfokus på hvilke klær inviterte gjester har på seg. Synes det er alt for mange så kler seg for kjedelig i bryllup. Kjolen jeg hadde på meg kunne også tilsvares forloveden sin kjole. Bruden fikk likevel all oppmerksomhet fordi ingen kjente meg likevel.

Gjest LilleLovely
Skrevet

sjekket skikk og bruk boka, der står det at man ikke skal bruke hvite kjoler som ligner på brudens, og ikke gå i helsvart fordi det signaliserer sorg. Men med tilbehør i andre farger går det bra.

Syns skikk og bruk er bra å følge i slike sammenhenger jeg. Det er ikke verdens undergang å måtte følge en kleskode.

• 4 uker senere...
Gjest Stachtari83
Skrevet

For ikke mer enn 100 aar siden var det vanlig at bruden bar svart kjole, saa jeg ser ikke problemet med at gjester gjör det naa! Hva rödt angaar skal min forlover ha vinröd kjole, og jeg ser absolutt ikke problemet der heller. Den eneste fargen jeg ser paa som fy-fy i bryllup er hvitt, det er brudens farge og ingen andre!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...