Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksen min og jeg skal fordele gjeld etter et samlivsbrudd. Har følgende gjeld: 1 lån på 108000 som står i mitt navn, ett lån på 167000 som står i begges navn og et på 10000 som står i hans navn.

I utgangspunktet ble vi enige om at jeg skulle overta det lånet på 167000 og han de to andre, men nå setter han seg på bakbeina. Han mener at siden det lille lånet ble tatt opp for å kjøpe inventar og jeg fremdeles har tingene skal han ha penger av meg. Han fikk tilbud om å ta med seg tingene når han flyttet, men han hadde ikke plass. Han har også satt igjen sengen sin og en vaskemaskin.

De to andre lånene er refinansiering av "dritt" gjeld og nedbetaling av diverse kort. Altså så sitter jeg og betaler på 167000 som ble tatt opp for å nedbetale noen av hans kort det samme med det andre lånet på 1080000, altså begge sine kreditt kort.

Vi ble også enige om at jeg skulle overta leiligheten siden han hadde en leilighet fra før, og jeg ønsket å bo her videre. Nå har leiligheten steget i verdi og jeg har fått innfridd refinansering av det store lånet av banken mot at jeg har en medlånetaker. Da blir det bakt inn i det nye huslånet.

Så nå står vi her da, jeg med et hus jeg ikke får refinansiert, og han med et lite lån som han nektet å sitte med, da jeg har alle tingene som han sier. Men jeg sitter jo å betaler på et lån som gikk til nedbetaling av hans kort, så jeg mener den fordelingen vi hadde var ok. Men juridisk er jo jeg ansvarlig for det lånet på 108000, halvparten av 167000, altså 191500 og han juridisk for 93500 kr.

Nå er jeg redd at han kommer til å kreve leiligheten solgt, og da har jeg et gigaproblem, fordi jeg kommer meg ikke inn på boligmarkedet igjen, ford den eventuelle fortjenesten kommer til å gå til nedbetaling av gjeld, og jeg har ikke egenkapital.

Så helt juridisk kan han jo kreve dette, og i en eventuell rettsak angående gjelden blir jo det lille lånet hans, da han som som lånetaker alene.

Så istedet for å bare holde seg til avtalen, og bli kvitt 1,2 mill i gjeld, så krangler han på dette....

Hva i all verden skal jeg gjøre? Jeg har skrevet en melding til ham hvor jeg sier at jeg ikke orker å krangle og at jeg syns vi skal dele alle tre lånene på to, og at han kan hente møblene og noen andre ting. Hva syns dere??

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Et forslag er at dere summerer all gjeld dere har sammen. Deretter tar hver av dere opp et lån som tilsvarer halvparten, slik at dere deler fifty-fifty...

Skrevet

Jeg vil bare bli ferdig med denne jævla dritten, så jeg betaler han 10500, så slipper jeg mer av dette. Jeg kunne benektet kravet og begynt på nytt, men det gidder jeg ikke. Noen må være fornuftig i denne saken og da får det være meg, siden han er komplett udugelig på alle måter...

Skrevet

Jeg er enig med deg at han er urimelig, for jeg antar at all den andre gjelden dere har pådratt dere også skyldes ting dere har kjøpt felles, og det blir derfor tåpelig å krangle om de 10.000 kronene. Men som du nevner, det største lånet står i ditt navn, og da har du ikke så mye du skulle ha sagt. Selv om jeg selvfølgelig syns det er urettferdig, i og med at han har brukt/sløst like mye penger som du har, er han ikke pliktig til å betale mer enn det som står i hans navn.

Du bør tenke gjennom konsekvensene for de valg du eventuelt tar. Selv om det er surt, er det ikke bedre å betale halvparten av det lille lånet, og bli ferdig med det? Det er tross alt "bare" snakk om 5000 (lite i forhold til alt det andre). Men denne gang bør du sørge for å opprette en skriftlig avtale om hvordan dere har bestemt dere for å dele gjelden, ellers kan han ombestemme seg senere og kreve at du tar enda mer av gjelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...