Gjest Vito - nr to Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Et veldig kort spørsmål i alle mine lange Finnes det aldersbestemmelser «med lovs kraft» for bruk av noe på lista under, eller kan barna/ungdommene våre bruke det fritt etter vårt skjønn mht kompetanse og under vårt oppsyn? Vi har jo våre tanker om hvem som er i stand til å bruke hva, men ønsker absolutt ikke å bryte lovlig satte regler. Motorgrasklipper (elektrisk, 1300W, og bensindrevet, 6 hk) Hekksaks (elektrisk, 500W) Motorsag (bensindrevet, 2 ½ hk) Skrutrekker (batteridrevet, 4,8V) Stikksag (batteridrevet, 18V) Drill (elektrisk, 1050W, og batteridrevet, 18V) Borhammer (elektrisk, 1500W) Vinkelsliper (elektrisk, 2000W) Stikksag (elektrisk, 700W) Sirkelsag (elektrisk, 1200W) Kappsag (elektrisk, 1900W) Plansliper (elektrisk, 150W) Varmluftspistol (elektrisk, 2000W)
Cordelia Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 (endret) NB! ALDERSGRENSE FOR BRUK AV MOTORISERTE HJELPEMIDLER ER 16 ÅR. http://www.selegrend.no/Nyttog%20Nyttig.htm Tror dette som står her stemmer, mener å ha hørt det selv engang. Her må en sikkert også ta hensyn til hvert tilfelle også da. Det er jo klart forskjell på forskjellige redskaper. Gressklipper og motorsag er jo to ganske forskjellige ting. Sistnevnte f.eks. må en selfølgelig ha en del kunnskap og opplæring for å håndtere trygt. Endret 11. mai 2010 av Cordelia
Inx Skrevet 11. mai 2010 #4 Skrevet 11. mai 2010 NB! ALDERSGRENSE FOR BRUK AV MOTORISERTE HJELPEMIDLER ER 16 ÅR. http://www.selegrend.no/Nyttog%20Nyttig.htm Tror dette som står her stemmer, mener å ha hørt det selv engang. Her må en sikkert også ta hensyn til hvert tilfelle også da. Det er jo klart forskjell på forskjellige redskaper. Gressklipper og motorsag er jo to ganske forskjellige ting. Sistnevnte f.eks. må en selfølgelig ha en del kunnskap og opplæring for å håndtere trygt. 16 år har jeg hørt også. Vil bare legge til at med motorsag er det også viktig at man kjøper inn nødvendig sikkerhetsutstyr, hansker, bukse og hørselvern og beskyttelse av øyne.
Gjest Vito - nr to Skrevet 12. mai 2010 #5 Skrevet 12. mai 2010 16 år har jeg hørt også. Vil bare legge til at med motorsag er det også viktig at man kjøper inn nødvendig sikkerhetsutstyr, hansker, bukse og hørselvern og beskyttelse av øyne. 16 år er aldersgrense når man bruker redskaper man selv/familien ikke eier, om den som låner ut skal være ansvarsfri ved skade, det er riktig, og det kjenner vi til. I dette tilfellet er spørsmålet om det finnes noen aldersgrense "med lovs kraft", og da for EGEN husholdning. Beskyttelsesutstyr er en selvfølge hos oss. Å ta lettvint på det mener vi er direkte tåpelig. Slikt SKAL brukes i yrkessammenheng, og da er det oftest mer rutinerte folk som bruker utstyret!
Gjest Vito - nr to Skrevet 14. mai 2010 #6 Skrevet 14. mai 2010 "Vekker" denne tråden bittelitt. Om noen VET noe her, vil jeg gjerne høre fra vedkommende, og jeg kommer til å følge tråden til tirsdag/onsdag i neste uke. Da må vi begynne å ta praktiske avgjørelser. Har jeg ikke til da hørt noe, verken her eller IRL, må jeg gå ut fra at dette blir etter vårt skjønn, og handle etter det, inntil jeg evt blir klar over noe annet. Et PS: Spurte i en bisetningen lensmannen. Han hadde aldri hørt noe...
Transemann 35 Skrevet 14. mai 2010 #7 Skrevet 14. mai 2010 Om ansvarlig er neringsdrivende så gjelder arbeidsmiljøloven. For Villa bruker er det ganske så lovløst
Gjest Vito - nr to Skrevet 15. mai 2010 #8 Skrevet 15. mai 2010 Om ansvarlig er neringsdrivende så gjelder arbeidsmiljøloven. For Villa bruker er det ganske så lovløst Takk. Som det ante meg, og jeg antydet i forrige innlegg, altså.
Gjest Vito - nr to Skrevet 18. mai 2010 #9 Skrevet 18. mai 2010 Bare for ordens skyld. Jeg avslutter oppfølging av tråden. Om en times tid tar vi verktøy i bruk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #10 Skrevet 18. mai 2010 Bare for ordens skyld. Jeg avslutter oppfølging av tråden. Om en times tid tar vi verktøy i bruk. wow det var jo virkelig noe å innformere om
Miss Puddel Skrevet 18. mai 2010 #11 Skrevet 18. mai 2010 Bare for ordens skyld. Jeg avslutter oppfølging av tråden. Om en times tid tar vi verktøy i bruk. hehe, ha det gøy! og om dere vil dykke mer ned i det her så ta kontakt med en fagskole for yrker som bruker disse verktøyene. Jeg tok sertifikat på boltepistol etc da jeg gikk på Tomb, og der ble vi i allefall opplyst om at hvis vi leide inn folk var vi ansvarlige for at de som brukte verktøyet hadde fått skikkelig opplæring. Det er eneste lovgivningen jeg har blitt informert om. Men somtidig var ingen av oss i klassen så unge at det var noe problem, siden det var 19 års aldergrense for komprimert agronom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå