Gjest Vito - nr to Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 To kanskje litt uvanlige spørsmål: Har barna våre veldig mye verktøy og lignende i forhold til alderen? Lar vi dem håndtere for farlig verktøy alene? Vi bor på landet, på et nedlagt småbruk, dyrker bare litt til eget bruk her, men det betyr jo at vi har plass til både garasje og snekkerbod med helt OK verktøysamling selv. Vi ganske sikkert verktøy for minst 10 000 – 12 000 i hvert av rommene, og vi ønsker ikke at noen av barna skal røre dette, så her har skapene 18-årsgrense og er låst. Derfor har de selv følgende verktøy og utstyr: Eldsteguttene (tvillinger, 9. kl): Snekkerverktøyskrin (julegave i 7. klasse) med hammer, 25 cm vater, tre tenger, skiftenøkkel, kniv, limklemmer, vinkelhake, baufil, stålmålebånd, stållinjal, snekkerblyant, fire skrujern, umbrakonøkkelsett, bitsholder og 30 – 40 bits for ulike skrutyper. Mekanikerverktøyskrin (egenkjøpt for ½ år siden) med to skraller, 24 piper. 14 torx-nøkler, to tennpluggpiper, tre forlengere, ti kombinasjonsnøkler og noen bits. Elektronikkverktøyskrin (egenkjøpt for ett år siden) med 17 minatyrskrutrekkere av diverse slag + kabelskotang. Skrin med skruer, Skrin med spiker/plugger/kroker/kabelsko, dette har de selv ansvar for å kjøpe påfyll til. Universalinstrument for elektrisk måling (julegave i åttende klasse). Hver sin «håndverkerkniv» i slire og speiderøks. Jentene (6. og 4. kl): Snekkerverktøyveske (julegave i 5./3. klase) med hammer, 25 cm vater, vinkel tang, skiftenøkkel, universalkniv, robust saks (trolig for skinn etc), stålmålebånd, snekkerblyant, bitsholder og 10 bits for ulike skrutyper. Mekanikerverktøyskrin (guttenes gamle) med to skraller, 24 piper, tennpluggpipe, to forlengere og noen bits. Skrin med skruer/spiker/plugger/kroker, her fyller vi på hver tredje måned, ellers står de fritt for å kjøpe det de ønsker selv. Hver sin «håndverkerkniv» i slire, eldste har også speiderøks. Minstegutten (4 ½ år): Snekkerverktøykasse (eldstebrødrenes gamle med litt utskiftet verktøy) med hammer i barnestørrelse, liten baufil, to tenger, 25 cm vater, vinkel, to skrujern, liten skiftenøkkel, stålmålebånd, snekkerblyant. I tillegg vernebrille, lærhansker og hørselsvern i barnemodell, samt støvmaske. Mekanikerverktøyskrin (bursdagsgave til fireårsdagen fra storesøsknene) med liten skralle, 14 piper, forlenger, bitsholder og åtte bits for ulike skrutyper. Elektronikkverktøyskrin (gave fra storebrødrene) med seks minatyrskrutrekkere av diverse slag. Skrin med skruer/spiker i verktøykasselokket, her fyller vi på en gang pr mnd. «Håndverkerkniv» (julegave 2009) med rund spiss, denne har han forbud mot å bruke når han ikke er sammen med større barn/søsken/oss inntil han er fem. Verktøykassene står i ei åpen hylle i ene garasjen, dem kan de hente når som helst de vil bruke dem. Barna har her også sin egen arbeidsbenk med verktøytavle over, her henger verktøyet til fellesbruk unntatt drill/bor. Verktøy til fellesbruk er: Stor sag, gjærekasse med mindre sag, hulltang, 60 cm vater, seks filer, to små tvinger, syl, liten høvel, tre hoggjern, enkel pussemaskin, verktøybryne. I tillegg er det her litt sykkelreparasjonsverktøy: To dekkspaker, universalnøkkel, eikenøkkel, kjedelåsåpner, pedalavdrager. Fellesverktøyet har minstemann forbud mot å røre selv, det skal «lånes ut» til ham av en av de andre som er til stede når det brukes. De har også en liten elektrisk drill + ti trebor (felles julegave 2009), denne ligger innelåst i «kjemiskapet» og den har bare eldsteguttene lov til å håndtere. En kasse med (halvbrukt) slipepapir + noen slipeklosser er fritt fram i for alle. Her er også en kasse (størrelse som en liten fryseboks) med materialkapp, i den er det også fritt fram. Holder ikke dette, skaffer de seg kapp fra annet hold i bygda, kjøper materialer selv eller henter i snekkerboden sammen med oss. Og selvsagt verneutstyr som to hørselsvern, to par vernebriller, to par lærhansker og vernehjelm. Støvmaske/innerhansker for lærhansker har de hver sitt sett av, merket med navn. I «kjemiskapet» (låst, kun de tre eldste har nøkkel/adgang alene) har de: To ruller pussepapir, sparkelmasse/-spade tre- og kontaktlim, oljekanne, rustløser, sykkelkjedeolje, sykkelkjederens, vaskemiddel og poleringsmiddel for sykler, sprayboks med universalmiddel for fuktfordriving/elektronikkrengjøring. Glass med hvit/rødlilla/turkis/lysgrønn maling, hvit/rød/gul/lysbrun beis, lakk. Tre pensler. All maling/beis/lakk er vannbasert. Jeg trodde dette var en veldig kurant verktøy- og utstyrsamling for barn med litt interesse for snekring/mekanikk, ei jeg snakket med på lørdag var rimelig overrasket over at barna i det hele tatt HADDE eget verktøy/utstyr, og mente DET de hadde var over alle grenser mye, bare det vår gutt på 4 ½ hadde/hadde tilgang til var visst like mye som mange voksne hadde... Barna våre levde visst også livsfarlig med så mye «farlig» verktøy/utstyr rundt seg... Selv mener vi det farligste som finnes er: 1) Når barn IKKE har lært å bruke verktøy fra de var fire – fem – seks og så i tiårsalderen skal «ordne opp» i et problem med en utslitt hammer, ei rusten sag og et skrujern med runde kanter som «nesten» passer. 2) Når slike barn en gang faktisk FÅR brukbart verktøy mellom hendene og ikke har øvd seg minste i å bruke det, slik at de bruker skrujernet som hoggjern og tanga som mothold for en mutter. Hva sier dere andre?
Gjest Pet Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 Sønnen min (19) har øks, hammer, knipetang, rørtang, dørgefil, drill, 7 skrutrekkere, sag, sarebjuk, overdrag, baufil, vinkelhake, bakdriver, 2 sendepropper, blåsetrekker, høvel, 3 syler, valse, tommelhaler og spikerbor. Det meste er i daglig bruk, bortsett fra drillen. Heldigvis, får jeg nesten si! 1
Gjest Bianca26 Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 To kanskje litt uvanlige spørsmål: Har barna våre veldig mye verktøy og lignende i forhold til alderen? Lar vi dem håndtere for farlig verktøy alene? Vi bor på landet, på et nedlagt småbruk, dyrker bare litt til eget bruk her, men det betyr jo at vi har plass til både garasje og snekkerbod med helt OK verktøysamling selv. Vi ganske sikkert verktøy for minst 10 000 – 12 000 i hvert av rommene, og vi ønsker ikke at noen av barna skal røre dette, så her har skapene 18-årsgrense og er låst. Derfor har de selv følgende verktøy og utstyr: Eldsteguttene (tvillinger, 9. kl): Snekkerverktøyskrin (julegave i 7. klasse) med hammer, 25 cm vater, tre tenger, skiftenøkkel, kniv, limklemmer, vinkelhake, baufil, stålmålebånd, stållinjal, snekkerblyant, fire skrujern, umbrakonøkkelsett, bitsholder og 30 – 40 bits for ulike skrutyper. Mekanikerverktøyskrin (egenkjøpt for ½ år siden) med to skraller, 24 piper. 14 torx-nøkler, to tennpluggpiper, tre forlengere, ti kombinasjonsnøkler og noen bits. Elektronikkverktøyskrin (egenkjøpt for ett år siden) med 17 minatyrskrutrekkere av diverse slag + kabelskotang. Skrin med skruer, Skrin med spiker/plugger/kroker/kabelsko, dette har de selv ansvar for å kjøpe påfyll til. Universalinstrument for elektrisk måling (julegave i åttende klasse). Hver sin «håndverkerkniv» i slire og speiderøks. Jentene (6. og 4. kl): Snekkerverktøyveske (julegave i 5./3. klase) med hammer, 25 cm vater, vinkel tang, skiftenøkkel, universalkniv, robust saks (trolig for skinn etc), stålmålebånd, snekkerblyant, bitsholder og 10 bits for ulike skrutyper. Mekanikerverktøyskrin (guttenes gamle) med to skraller, 24 piper, tennpluggpipe, to forlengere og noen bits. Skrin med skruer/spiker/plugger/kroker, her fyller vi på hver tredje måned, ellers står de fritt for å kjøpe det de ønsker selv. Hver sin «håndverkerkniv» i slire, eldste har også speiderøks. Minstegutten (4 ½ år): Snekkerverktøykasse (eldstebrødrenes gamle med litt utskiftet verktøy) med hammer i barnestørrelse, liten baufil, to tenger, 25 cm vater, vinkel, to skrujern, liten skiftenøkkel, stålmålebånd, snekkerblyant. I tillegg vernebrille, lærhansker og hørselsvern i barnemodell, samt støvmaske. Mekanikerverktøyskrin (bursdagsgave til fireårsdagen fra storesøsknene) med liten skralle, 14 piper, forlenger, bitsholder og åtte bits for ulike skrutyper. Elektronikkverktøyskrin (gave fra storebrødrene) med seks minatyrskrutrekkere av diverse slag. Skrin med skruer/spiker i verktøykasselokket, her fyller vi på en gang pr mnd. «Håndverkerkniv» (julegave 2009) med rund spiss, denne har han forbud mot å bruke når han ikke er sammen med større barn/søsken/oss inntil han er fem. Verktøykassene står i ei åpen hylle i ene garasjen, dem kan de hente når som helst de vil bruke dem. Barna har her også sin egen arbeidsbenk med verktøytavle over, her henger verktøyet til fellesbruk unntatt drill/bor. Verktøy til fellesbruk er: Stor sag, gjærekasse med mindre sag, hulltang, 60 cm vater, seks filer, to små tvinger, syl, liten høvel, tre hoggjern, enkel pussemaskin, verktøybryne. I tillegg er det her litt sykkelreparasjonsverktøy: To dekkspaker, universalnøkkel, eikenøkkel, kjedelåsåpner, pedalavdrager. Fellesverktøyet har minstemann forbud mot å røre selv, det skal «lånes ut» til ham av en av de andre som er til stede når det brukes. De har også en liten elektrisk drill + ti trebor (felles julegave 2009), denne ligger innelåst i «kjemiskapet» og den har bare eldsteguttene lov til å håndtere. En kasse med (halvbrukt) slipepapir + noen slipeklosser er fritt fram i for alle. Her er også en kasse (størrelse som en liten fryseboks) med materialkapp, i den er det også fritt fram. Holder ikke dette, skaffer de seg kapp fra annet hold i bygda, kjøper materialer selv eller henter i snekkerboden sammen med oss. Og selvsagt verneutstyr som to hørselsvern, to par vernebriller, to par lærhansker og vernehjelm. Støvmaske/innerhansker for lærhansker har de hver sitt sett av, merket med navn. I «kjemiskapet» (låst, kun de tre eldste har nøkkel/adgang alene) har de: To ruller pussepapir, sparkelmasse/-spade tre- og kontaktlim, oljekanne, rustløser, sykkelkjedeolje, sykkelkjederens, vaskemiddel og poleringsmiddel for sykler, sprayboks med universalmiddel for fuktfordriving/elektronikkrengjøring. Glass med hvit/rødlilla/turkis/lysgrønn maling, hvit/rød/gul/lysbrun beis, lakk. Tre pensler. All maling/beis/lakk er vannbasert. Jeg trodde dette var en veldig kurant verktøy- og utstyrsamling for barn med litt interesse for snekring/mekanikk, ei jeg snakket med på lørdag var rimelig overrasket over at barna i det hele tatt HADDE eget verktøy/utstyr, og mente DET de hadde var over alle grenser mye, bare det vår gutt på 4 ½ hadde/hadde tilgang til var visst like mye som mange voksne hadde... Barna våre levde visst også livsfarlig med så mye «farlig» verktøy/utstyr rundt seg... Selv mener vi det farligste som finnes er: 1) Når barn IKKE har lært å bruke verktøy fra de var fire – fem – seks og så i tiårsalderen skal «ordne opp» i et problem med en utslitt hammer, ei rusten sag og et skrujern med runde kanter som «nesten» passer. 2) Når slike barn en gang faktisk FÅR brukbart verktøy mellom hendene og ikke har øvd seg minste i å bruke det, slik at de bruker skrujernet som hoggjern og tanga som mothold for en mutter. Hva sier dere andre? syns det er bra jeg. Da lærer de å beherske slike redskaper og klarer åikke skade seg. Bra at de ikke blir pakka inn helt i bomull og vokser opp til å tro at alt er farlig.
Kråkesaks Skrevet 11. mai 2010 #4 Skrevet 11. mai 2010 syns det er bra jeg. Da lærer de å beherske slike redskaper og klarer åikke skade seg. Bra at de ikke blir pakka inn helt i bomull og vokser opp til å tro at alt er farlig. Jepp. Flott at barna får lære å bruke verktøy.
Gjest imli Skrevet 11. mai 2010 #5 Skrevet 11. mai 2010 imponerande detaljerte lister må eg seie.... 1
Kråkesaks Skrevet 11. mai 2010 #6 Skrevet 11. mai 2010 imponerande detaljerte lister må eg seie.... Lurer på om det er noen som har så mye detaljoversikt ovar barnas ting og alt de gjør. Jeg tror jeg hadde blitt helt tullete av halvparten.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #7 Skrevet 11. mai 2010 16 miniatyrskrutrekkere er greit, 17, da begynner det å bli skummelt (potensielt farlig). *går og leser til eksamen* 1
Gjest Iril Skrevet 11. mai 2010 #8 Skrevet 11. mai 2010 Lurer mest på hva de skal med alt dette.... :klø:
Pinkee Skrevet 11. mai 2010 #9 Skrevet 11. mai 2010 16 miniatyrskrutrekkere er greit, 17, da begynner det å bli skummelt (potensielt farlig). *går og leser til eksamen* Tror jeg blir student jeg og....
Gjest Slask Skrevet 11. mai 2010 #10 Skrevet 11. mai 2010 Unga mine er dessverre ikke så glad i å mekke, siden pcen har tatt dem. Det hender de roter for å finne noe verktøy av og til, men mest for å ommøblere inni pcen, dvs stjernetrekker eller torx-trekker. Far i huset har en del verktøy, en del spesielt for små forhold. Pinsetter, mikrotrekkere, bor-sett fra 1mm til 10mm i 0,1-step, skyvelære, mikrometer (for å måle hundredels millimeter) i tillegg til litt grøvre verktøy til husbygging. Gjør litt bilmekk (reparerte et rele som hadde tørrlodding, mens en bilmekaniker hadde kasta det og stappa inn nytt). I eget hus: Gjør rørleggerarbeid, bygger ventilasjonsanlegg, monterer varmegjenvinner, kobler elektrisk samt snekrer bærende konstruksjoner når det en sjelden gang må til. Noe særlig mer har jeg dessverre ikke tid til utover å holde nettverk/internett, ip-telefoni i et hus med 4-6 pc-brukere. Samt å holde egne pcer i orden. Så at unga får bruke verktøy er bare positivt. Det er bare jeg som ikke klarer å motivere mine egne til det.
Gjest Slask Skrevet 11. mai 2010 #11 Skrevet 11. mai 2010 Far i huset har en del verktøy, en del spesielt for små forhold. Pinsetter, mikrotrekkere, bor-sett fra 1mm til 10mm i 0,1-step, skyvelære, mikrometer (for å måle hundredels millimeter) i tillegg til litt grøvre verktøy til husbygging. Glemte å nevne at jeg nylig dyp-opererte en Brother blekkskriver som hadde gått fullstendig tørr. Måtte demontere topplokk og div innmat for å komme til slangene som fører blekk fra patron-stativet til skrivehodet. Måtte stake opp disse plastrørene med ca 1.0 mm innerdiameter, med fiskesene samt løse opp med vann. Alle som har tatt i et par blekkpatroner vet hvor klinete det kan bli. Men stolt som en hane ble jeg, da den ble 100% funksjonell etterpå, og det med piratblekk. Skriveren fikk jeg gratis. Dvs. den var med på lasset da jeg noen dager i forveien kjøpte en komplett pc, skriveren inkludert. To dager senere solgte jeg pcen, uten skriver for 600,- mer.
Reveal Skrevet 11. mai 2010 #12 Skrevet 11. mai 2010 Joda, mye utstyr igrunn, men hva i all verden skal de med det? Mellom jobbing, husplikter, menighetsarbeid, aktiviteter, skole, lekser og tidlige leggetider kan de da umulig ha tid til å nyttegjøre verktøyet...
Kråkesaks Skrevet 11. mai 2010 #13 Skrevet 11. mai 2010 Joda, mye utstyr igrunn, men hva i all verden skal de med det? Mellom jobbing, husplikter, menighetsarbeid, aktiviteter, skole, lekser og tidlige leggetider kan de da umulig ha tid til å nyttegjøre verktøyet... De har sikkert 15 minutter hver dag mellom middag og leker til å snekre seg møbler til de skal flytte på den 12 kvadtatmeter store hybelen med blå gardiner(som de selvsagt syr selv).
Reveal Skrevet 11. mai 2010 #14 Skrevet 11. mai 2010 De har sikkert 15 minutter hver dag mellom middag og leker til å snekre seg møbler til de skal flytte på den 12 kvadtatmeter store hybelen med blå gardiner(som de selvsagt syr selv). Og dessuten er det jo ikke noe problem når man kan kjøpe ungene med allverdens utstyr- vi fører jo bare utgiftene over på firmaet:-)
Kråkesaks Skrevet 11. mai 2010 #15 Skrevet 11. mai 2010 Og dessuten er det jo ikke noe problem når man kan kjøpe ungene med allverdens utstyr- vi fører jo bare utgiftene over på firmaet:-) Dessuten har de sikkert et skikkelig budsjett sånn at hun vet nøyaktig når en ny skrue må kjøpes inn.
Gjest Pet Skrevet 11. mai 2010 #17 Skrevet 11. mai 2010 Dessuten har de sikkert et skikkelig budsjett sånn at hun vet nøyaktig når en ny skrue må kjøpes inn. Nå ble jeg litt skuffet over deg, du har jo ikke lest HI ordentlig. Der står det i klartektst at skruer og spiker til jentene blir fylt opp hver 3. måned og til minsten (4 1/2 år) hver måned. God bedring! 1
Kråkesaks Skrevet 11. mai 2010 #18 Skrevet 11. mai 2010 Nå ble jeg litt skuffet over deg, du har jo ikke lest HI ordentlig. Der står det i klartektst at skruer og spiker til jentene blir fylt opp hver 3. måned og til minsten (4 1/2 år) hver måned. God bedring! Ooops! Sorry! Hvordan kunne jeg tro noe annet enn at de har rutiner på det?
Gjest Iril Skrevet 12. mai 2010 #19 Skrevet 12. mai 2010 Når ble de to eldste sine skruer fylt opp da? Orker ikke lese alt på nytt..
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #20 Skrevet 12. mai 2010 Når ble de to eldste sine skruer fylt opp da? Orker ikke lese alt på nytt.. De får faktisk lov til å fylle opp selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå