Gå til innhold

15 år og data døgnet rundt?

Anbefalte innlegg

Gjest titti
Skrevet

Hvor lenge skal en 15 åring få ha dataen på? ukedager,helger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det samme som jeg ville tillatt han å se på tv.

Kommer også an på hva han holder på med.. Spiller han, så maks 2-3 timer.. Men om han bruker den til lekser og sånt - så kan man jo ikke nekte han det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sier som over her.

Spiller han, hadde de vært max 2 timer her i huset. KOmmer kanskje ann på type spill da, men om det hadde vært typen wow o.l hadde jeg passet på bruken nøye.

Til lekser o.l - så mye som det er behov for.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Er leksene gjort? Bedrives det fysisk aktivitet? Treffes vennre IRL? Den tiden som er til overs etter dise punktene kan brukes til spilling. Mangler en av de tre nevnte punkt så er det bare å nappe ut sikringen.

Skrevet

Spilling er en hobby, og slik jeg ser det er det ingen forskjell på f.eks spilling og lesing, og man vil vel ikke nekte noen å lese mer enn tre timer i strekk? Nå kommer det nok riktignok an på hva slags spill det er, men noen spill kan virkelig trene opp ens kognitive egenskaper :) (Reaksjons-hastighet blir ganske heftig trent i veldig mange spill, ihvertfall. Og problemløsning.) Men jeg kan sikkert ikke uttale meg, for jeg er en svoren RPG-spiller ;) Nå skal det sies at jeg tar meg naturligvis tid til andre, og viktigere, ting også, men spilling er en hobby på lik linje med lesing :)

Synes egentlig ikke det burde vært noen restriksjoner - den verste spillingen vokser h*n av seg etterhvert uansett, før kunne jeg sitte hele dagen og spille, nå holder det lenge med en time eller to for dagen. :) (Det er ganske mange år siden jeg sluttet å spille hele dagen hver dag.)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Selv satt jeg fra morgen til kveld og gjør det fortsatt. Men så spilte jeg ikke, men surfet bare.

Så lenge man ikke blir sykelig avhenging så synes jeg dem bare skal få sitte der.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor mye tid det er snakk om... samboern min vet jeg spilte til langt på natt mens han gikk på skolen, og det hadde jeg prøvd å forhindre hos egne barn. Det må være greit å prøve å sørge for at barnet greier å prioritere skole og skolearbeid, og ikke legger seg altfor dårlig søvnmønster. Hvis barnet ellers er aktivt, at det bare er snakk om noen få timer om dagen/evt ikke hver dag osv, så ville jeg ikke hatt så mye restriksjoner, men å la ham/henne sitte innendørs i halvmørket HELE dagen og langt utover natta, synes jeg det er en bjørnetjeneste...

(kaller det barn selv om det er en tenåring, men dere skjønner vel hva jeg mener)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ble for en tid tibake tvunget til å slå av routeren kl. 23.00. 15 åringen var så trøtt at det var umulig å komme seg på skolen.

Fortsatt er det tydeligvis veldig vanskelig å stå opp i tide, men jeg håper dette skal hjelpe litt på sikt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Synes egentlig ikke det burde vært noen restriksjoner - den verste spillingen vokser h*n av seg etterhvert uansett, før kunne jeg sitte hele dagen og spille, nå holder det lenge med en time eller to for dagen. :) (Det er ganske mange år siden jeg sluttet å spille hele dagen hver dag.)

Jeg er forsåvidt enig med deg i at spilling kan være en helt fin hobby (og noen utdanner seg jo til og med til noe innen det når de blir voksne), men jeg synes det er litt "slepphendt" det siste her, for jeg kjenner til flere som definitivt har slitt med å venne seg av med spillevanene fra ungdomstida (én som var avhengig av wow og bodde hjemme noen år for å ha råd til å ikke jobbe... oppegående fyr som i dag har god utdanning og jobb, en annen som veier 150 kg som 30-åring og en tredje som satt så mye stille og spilte så mye at han fikk sirkulasjonsproblemer i beina - som slank og ellers frisk 20-åring....). For de fleste går det seg jo til, men hvorfor kaste bort mer tid enn nødvendig, dessuten synes jeg foreldre bør prøve å sette grenser for at avkommet skal kunne ha noe å relatere "sunn fornuft" til, ikke bare at alt er akseptert... Da tenker jeg på de som spiller _mye_ og ikke gjør tilstrekkelig med andre ting ved siden av.

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg i at spilling kan være en helt fin hobby (og noen utdanner seg jo til og med til noe innen det når de blir voksne), men jeg synes det er litt "slepphendt" det siste her, for jeg kjenner til flere som definitivt har slitt med å venne seg av med spillevanene fra ungdomstida (én som var avhengig av wow og bodde hjemme noen år for å ha råd til å ikke jobbe... oppegående fyr som i dag har god utdanning og jobb, en annen som veier 150 kg som 30-åring og en tredje som satt så mye stille og spilte så mye at han fikk sirkulasjonsproblemer i beina - som slank og ellers frisk 20-åring....). For de fleste går det seg jo til, men hvorfor kaste bort mer tid enn nødvendig, dessuten synes jeg foreldre bør prøve å sette grenser for at avkommet skal kunne ha noe å relatere "sunn fornuft" til, ikke bare at alt er akseptert... Da tenker jeg på de som spiller _mye_ og ikke gjør tilstrekkelig med andre ting ved siden av.

Noen vil selvfølgelig alltid bli avhengig, men jeg tror ikke det gjelder alle. Og, det er en stor forskjell på MMORPG og andre spill hva avhengighetspotensiale gjelder. Jeg spiller ikke MMORPG stort sett, bortsett litt DND online, en sjelden gang iblant, så jeg har ikke så stor erfaring med det. Dama mi er langt verre på MMORPG, og jeg kan ikke si jeg merker noen spesielt stor avhengighet hos henne heller, annet enn trangen til å komme seg videre i spillet, men det er ikke så ille at hun ikke gjør noe annet enn å spille. Det gjelder de fleste jeg kjenner, og har kjent, som spiller.

Hvis du leser innlegget mitt en gang til, så ser du nok at jeg har skrevet at det er viktig å ha plass til andre ting også :) (Ser jeg ikke har skrevet det ordrett, men det var ihvertfall det jeg mente :))

Skrevet

Greit nok at spilling kan være en hobby, men jeg synes det er tusen andre ting tenåringer kan gjøre fremfor å sitte foran pcen time etter time. Nå er ikke min lille gutt gammel nok til pc, men vi har bestemt oss for at det blir maks 2-3 timer til pc og tv. Han kan selv velge hvor han vil bruke timene - men bruker han 3 timer foran pcen så blir det ikke noe tv.

Jeg kjenner mange som har vokst opp foran pcen og det virker litt trist. Mens vi andre var ute og spilte fotball osv - satt hun eller han foran pcen og spilte sims 1 eller cs..

Alt med måte :)

Skrevet

Greit nok at spilling kan være en hobby, men jeg synes det er tusen andre ting tenåringer kan gjøre fremfor å sitte foran pcen time etter time. Nå er ikke min lille gutt gammel nok til pc, men vi har bestemt oss for at det blir maks 2-3 timer til pc og tv. Han kan selv velge hvor han vil bruke timene - men bruker han 3 timer foran pcen så blir det ikke noe tv.

Jeg kjenner mange som har vokst opp foran pcen og det virker litt trist. Mens vi andre var ute og spilte fotball osv - satt hun eller han foran pcen og spilte sims 1 eller cs..

Alt med måte :)

OP, of course, it is your kid and all that stuff... But I find it somewhat hypocritical, the way you think of computer usage.

There are thousand things your kid can do at 15. He can play soccer, or chess with

friends, and apparently that is quite cool with you. He can play CS, which you seem to have a certain prejudice against. He can sit and watch TV.

Or he can go out, get piss drunk (honestly, no problem getting booze when you are 15), have sex with strangers and get introduced to random drugs. All the above are LIKELY scenarios.

What annoys me is the attitude people have towards computers. What is wrong if a kid wants to play a game online rather than run around like an idiot kicking a ball? Would you also forbid the kid playing soccer more than 2 hours a day? Its ridiculous imho.

I'd continue, but I have to go now.

Regards,

-L.

Skrevet (endret)

Har lite annet å komme med enn at det er viktig med grensesetting. Selv opparbeidet jeg meg flere årsverk i samlet spilletid i diverse spill i løpet av tenårene - ikke bra på noe plan. Man blir flink til spillet - kanskje engelskkunnskapene og reaksjonstid bedrer seg (men ofte legger man seg til uvaner, slang og søppelspråk). Hvis det han driver med ikke er spillrelatert, men konstruktive aktivteter, stiller det seg selvsagt annerledes.

Endret av Atdetvar
Skrevet

Spilling er en hobby, og slik jeg ser det er det ingen forskjell på f.eks spilling og lesing, og man vil vel ikke nekte noen å lese mer enn tre timer i strekk? Nå kommer det nok riktignok an på hva slags spill det er, men noen spill kan virkelig trene opp ens kognitive egenskaper :) (Reaksjons-hastighet blir ganske heftig trent i veldig mange spill, ihvertfall. Og problemløsning.) Men jeg kan sikkert ikke uttale meg, for jeg er en svoren RPG-spiller ;) Nå skal det sies at jeg tar meg naturligvis tid til andre, og viktigere, ting også, men spilling er en hobby på lik linje med lesing :)

Enig med deg. Synes ikke det skal være noen restriksjoner på hvor lenge man kan være på pc'en så lenge man fullfører det man har av lekser og plikter, husker å spise og dusje og slike ting. Det er lov å være trøtt når man skal stå opp om morgenen, mange er det uten at de bruker kvelden foran en PC ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...