Gå til innhold

gave - barneselskap

Anbefalte innlegg

Gjest lurer
Skrevet

Hei.

Når barna blir invitert i barneselskap til venner/venninner fra barnehage eller skole. Hvilken verdi bør gaven ha?

Jeg har lenge trodd at 100 kroner var en grei sum, men nå lurer jeg på om jeg er smålig...

Er det forskjell på hvilken alder barna er i?

Det har kanskje noe å si hvor gode venner de er?

:skravle:

Noen som har noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Gjest Idzi-bidzi
Skrevet

Husker når jeg var på den alderen (hjelp det er 20 år siden) haha, da var det vanlig med ca 50 kr! Skjønner nå som jeg skriver det at det ikke akkurat er noen pekepin :fnise:

Jeg syntes at 100 kr er en passelig sum!

Var i selskap til ei på 12 for litt siden, da kjøpte vi gave for ca 450kr delt på 4 styk, det syntes jeg holder i massevis.

Det er jo ofte i den alderen at man inviterer hele klassen i selskapet, og da kjøper man noen ganger gave til barn som ikke er like nære venner.

Men uansett, tipper ungene ikke har peiling. Vær litt oppmerksom på verdien av andre gaver, så finner du fort ut om du er gnukk eller ei =)

Skrevet

jeg synes 100 kr +/- er en fin sum jeg. det er hva jeg pleier å bruke når jeg handler gaver til mine venner. men så er jeg en fattig student. men sånn ellers så tror jeg det er ca noe sånt mamma og tenker når hun handler gaver for min lillebror når han skal i selskap til sine klassevenner. han går på barneskolen. jeg mener at det ikke er nødvendig å kjøpe så dyre gaver til små barn, de vokser fra det likevel... ikke så lenge etter bursdagen så er det ikke lenger kult...

Skrevet

Her er det vanlig med 50 kr.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes 100 kr høres ut som en grei sum. Har imidlertid vært i 5-årsdag der barnet har fått gaver for opptil 200 kr fra barnehagevenner! Det synes jeg blir i overkant, spesielt når man ikke kjenner barnet så godt.

Skrevet

Synes nesten det var litt mye jeg, men jeg mins at dette var noe foreldrene i klassen (på barneskolen) ble enige om på foreldremøte slik at alle kjøpte for ca. samme sum.

Skrevet (endret)

Her gir vi 50,-. Dette har vi tatt opp på foreldremøte, og blitt enig om. Men en gir mer til bestevennene. Blir noen kr i gaver når en har flere barn og de skal i 12-13 bursdagsbesøk hver.

Endret av meta2
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men får man kjøpt noe annet enn ræl for 50kr?

Jeg har kjøpt for alt fra 100-200.Avhengig av hva jeg har funnet som har passet til mottakeren.

Gjest chiki
Skrevet

Jeg har kjøpt for alt fra 100-200.Avhengig av hva jeg har funnet som har passet til mottakeren.

Enig. man får jo ingenting til 50kr?!?

Tenkte på rundt 150kr jeg, alt ettersom hva man finner.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal vi kjøpe gave til klassevenner, kjøper vi for rundt 100 kroner. Nå er barna mine så store at de synes det er mest stas å få penger, og det har jeg inntrykk av at de fleste av vennene deres også synes. Det aller vanligste her er å gi 100 kroner, 150 til bestevenner.

Skrevet

Lurte på det samme da mini fikk sin første invitasjon til 2-årsdag i barnehagen. Har jo ikke lyst at pengebruken skal eskalere fullstendig, men samtidig ville jeg ikke gi noe billig plastgreier som ble ødelagt med en gang. Nå viste det seg at vi bommet på dagen, så det ble ikke tid til noe gavehandling. Endte derfor opp med fargekritt vi egentlig hadde kjøpt til mini, de kostet 40 kroner. For å gjøre litt mer ut av det, sydde jeg en liten gavepose av stoff til å ha det i i full fart. Vanskelig, og verdien på gavene varierte veldig.

Skrevet

Synes 100 kr høres ut som en grei sum jeg :) Når jeg var lita (for 15-20 år siden), så brukte vi å gi gaver for 50 kr. Husker jeg fikk 100 kroner av bestevenninna mi en gang, og det var KJEMPEmasse! :)

Gjest lurer
Skrevet

Takk for innspill.

Vi har 4 unger i alderen 4 til 16 år, og vi ser at verdien til gavene (ofte pengegaver) til de største (alder 11 til 16år) ligger på 150-200 kroner. De inviterer heller ikke hele klassen lenger. Dvs at også ungene blir invitert i færre bursdager enn tidligere.

Så jeg ser at det på de største er naturlig å øke verdien ihvertfall til 150 kroner.

:sjenert:

Gjest chiki
Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen for 8 år siden mener jeg å huske at viss vi gav penger gav vi 100kr. Så da er det vell naturlig å gi for litt mere nå så lenge etter.

Skrevet (endret)

Hoppetau, sprettball, strikk, fotball, actionfigurer, kosedyr, osv, og alt dette til under 50 kr. Jeg vil nå si at både hoppetau og strikk er en fin gave, for da må barna bevege seg også.

50 kr er bra, om barnet skal i mange bursdager. Ellers syns jeg 100 er en veldig bra sum.

Endret av Piper
Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen for 8 år siden mener jeg å huske at viss vi gav penger gav vi 100kr. Så da er det vell naturlig å gi for litt mere nå så lenge etter.

Og jeg er ikke enig med deg i den konklusjonen, for hos oss var det vanlig med ca 50 kr for ca 8 år siden. Det varierer fra sted til sted, der noen ahr mer penger enn andre, men man må rett og slett bli enig i en sum på foreldremøtene. Og da bør man kanskje lytte litt ekstra til de som ikke har så god økonomi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...