Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Gutt på 21. Har høyt blodtrykk, og for høyt kolesterol. Spiser veldig usunt, nesten ingen grønnsaker. Mye salt og brus. Ikke mosjon. Har relativt stillestittende arbeid. Går til og fra buss en gang pr dag (ca ti min). 180 cm, 105 kg. Hjerteinfarkt i nær familie. Vet jeg må trene, men er lat. Orker ikke. Trenger motivasjon tror jeg.
Pimpernell :-) Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 Ja, du ligger an til å utvikle en eller flere livsstilssykdommer, så jeg ville tenkt meg godt om var jeg deg, det burde være motivasjon nok i seg selv bare ved at du nevner høyt BLT og hjerteinfarkt i nær familie.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 Det her høres ut som kjærsten min.... han er ca. samme, og drit lat... itilegg stresser og hisser han seg veldig fort opp.... umulig å få han til å spise sunnere eller trene. Han tror han er udødelig, og han har ALLTID rett! haha..
Sugerøret Skrevet 11. mai 2010 #4 Skrevet 11. mai 2010 Gutt på 21. Har høyt blodtrykk, og for høyt kolesterol. Spiser veldig usunt, nesten ingen grønnsaker. Mye salt og brus. Ikke mosjon. Har relativt stillestittende arbeid. Går til og fra buss en gang pr dag (ca ti min). 180 cm, 105 kg. Hjerteinfarkt i nær familie. Vet jeg må trene, men er lat. Orker ikke. Trenger motivasjon tror jeg. Haha du har i alle fall rett humor hva liker du å drive med? Hva slags mat liker du? Er det noe der du kan bytte ut med andre ting,f.seltin salt istedenfor vanlig salt - alle monner drar /små ting du kan starte med i hverdagen som i det lange løp gir utbytte i form av redusert kolestrol (regner med du har fått målt dem) Hva med sykkel tur,fisketurer,gåtur i naturen osv osv
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #5 Skrevet 11. mai 2010 Bor midt i Oslo, og blir litt problematisk å få dratt på fisketur og slikt. Liker egentlig joggeturer men fikk en skade for noen år siden som gjør at jeg ikke kan jogge. Kjærsten min har satt en gammel ergometersykkel foran TVen min... og byttet ut vanlig salt med seltin.. hehe hun prøver å dra meg med ut på søndagsturer eller tirsdagsturer for den del. Men jeg kjenner at jeg er skikkelig giddalaus og lat... Og føler meg litt utakknemlig overfor familie og kjærste som prøver å hjelpe.... Jeg er ikke deprimert så jeg ser ikke noen grunn til at jeg er så lat... trente aktivt i tenårene, men etter en bilulykke i starten av 20-årene ble jeg nødt til å holde meg i ro lenge. Kan det være grunnen til at jeg er lat? Det har gått noen år siden den gang, men jeg har ikke trent i det hele tatt..
Sugerøret Skrevet 11. mai 2010 #6 Skrevet 11. mai 2010 PØØØØH du kan Fint fiske midt i Oslo for den saks skyld ,fniis jeg bor der selv Giddalausen din kan ingen kurere,verken den slitne sykkelen,seltinen eller dama Men du selv må finne lysta til å gjøre noe.Uten den er det dømt til å bli et enda større helvette.. Det begynner i hodet serru ,søk litt på forandring av livstil,trening ...start med å lese deg til hva du liker både av trening og mat.Det kan faktisk være alt du trenger for å tuppe deg selv bak. Hva med svømming? Kan du bruke tredemølle? Lat ? Tja mulig det som alt annet. Bare husk at Roma ble ikke bygd på en dag,ikke FORT deg med trening og omlegging av kosthold.Start rolig og finn et tempo du liker,så press deg litt etterhvert og så en dag...Jøssess!!
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #7 Skrevet 11. mai 2010 Takk Kårky, synes det er hyggelig at du vil hjelpe en lating som meg. jeg kan jo svømme og alt det der ja. Men problemet mitt er at jeg virkelig sliter med å komme meg opp av sofaen. Og nå har jeg faktisk lyst til å gjøre noe med livsstilen min. Kjærsten min har foreslått at jeg skal finne en turforening, svømmegruppe eller lignende hvor jeg "må" møte opp, men er det ikke bare gamle damer som er på sånt?
Gjest Jente27 Skrevet 11. mai 2010 #8 Skrevet 11. mai 2010 Jeg er helt håpløs selv og måtte trene for å stramme opp og tape vekt. Aldri trent, og er et bedagelig sofadyr. Kjøpte trimsykkel og det var ukomfortabelt og lite matnyttig, jeg trødde ofte med for liten motstand og glemte litt hva jeg drev med. Så kjøpte jeg elipsemaskin/crosstrainer, kr 2700 på XXL tror jeg. Det er samme type trim som meg jogging, mye samme bevegelser og med motstand å velge mellom, men lite belastende. Det sies å være minst belastede trenignsform i apparat. Hørte det fra en trener, om det stemmer vet jeg ikke. Den er lett for meg å tråkke hardt på eller tråkke lett på. Har den stående forran TVn. Jeg veier mer enn deg, er i dårlige form enn deg, storrøyker og hater å trene. Men jeg har fint klart å tråkke hardt på hver eneste dag i snart fjorten dager. Så det er mitt tips. Et annet tips er å tvinge degselv til mer grønnsaker og fisk. på Rema 1000 kan du kjøpe ferdig marinerte laksefileeter. De er kjempegode og enkle. Stek på middels høy varme på skinnsiden i ca 7-8 minutter og snu dem en gang og stek på andre siden i 3-4 minutt. Snadder, fiks ferdig. Ang grønnsaker.. jeg er lat på kjøkkenet også. Jeg teller også endel kalorier i slankingen min, men det er en annen ting. Jeg liker wokgrønnsaker og de blandinene man får i butikken er faktisk ganske gode. Andre frosne grønnsaksblandinger er også lette, enten å varme dem i stekepanna eller koke i 10 min ig sile av vannet som om det var pasta. Noen av disse blandingene er også ganske økonomiske å bruke, om man styrer unna pasta endag og kun bruker masse masse grønnsaker.. Du MÅ ikke ha potet til feks... Andre tips... jeg er glad i lasagne! Elsker lasagne! Så nå kjøper jeg (fordi jeg er lat har jeg alltid brukt halvfabrikata) Fullkorns varianten i butikken i stedet for den vanlige. Grovere pasta, mindre kcal og mindre fett fordi man kun bruker vann og ikke noe melk til. Mager ost på toppen og en grov baguett/rundtstykke med litt hvitløksmør på = gull middag. Samboere min var ikke noe særlig salatmann tidligere heller. Men det han ofte falt for var å hakke opp agurk og tomat og blande sammen med mais, salt, pepper og nok creme fraiche til å dekke alle bitene godt. Det var yummy, plutselig. Kanskje ikke det sunneste, men det er frukt og grønt! En annen salat jeg lager, men denne tar tid så det er ofte helgekos er å lage små terninger (yatzyterning størrelse eller mindre) av masse tomat, agurk, rød og grønn og gul paprika, rødløk og hvitost eller fetaost. Så har jeg på presset hvitløk, pepper og dill og blander inn med en olje. Lærte dette på sydhavsferie og jeg kan spise meg ihjel på denne. Sikkert ikke det sunneste valget, men.. Man kan lage salater uten kinakål. Tror at når man innser at man er lat både i trim og matvei som jeg (og nå du) så kan man ikke dulle for mye med seg selv, men bestemme seg for å ville gjøre noe med det.. også gjøre det som passer enselv best. Dagens middag her i huset: Ferdig marinert laks, fullkorsnpastaskruer og masse masse letkokt brokkoli. Snadder og lettvint. Sausløst, trenger ikke saus på så saftig laks!
Sugerøret Skrevet 11. mai 2010 #9 Skrevet 11. mai 2010 Takk Kårky, synes det er hyggelig at du vil hjelpe en lating som meg. jeg kan jo svømme og alt det der ja. Men problemet mitt er at jeg virkelig sliter med å komme meg opp av sofaen. Og nå har jeg faktisk lyst til å gjøre noe med livsstilen min. Kjærsten min har foreslått at jeg skal finne en turforening, svømmegruppe eller lignende hvor jeg "må" møte opp, men er det ikke bare gamle damer som er på sånt? ahhaha nå gapskratta jeg høyt og herlig.IKKE meld deg på gamledame klubben nær Grorud....Da risikerer du å møte meg fleip til alvor. Det finnes mange tur områder i Oslo,flotte sådanne.Ta med deg et kamera (som unnskylding kanskje de første gangene så ingen skal TRO du trener....) Du vet sjøl om du er lat ikke sant ? Du trenger ingen til å fortelle deg det,hjernen din går som ei gammal LP med hakk.. tikk takk (sorry teit humor ,lite søvn i natt) Finn noe DU liker,gi blanke bææ i hva andre mener.Noe som motiverer deg til å lirke rompa ut av sofaen.Om det er svømming,søte gamle damer på tur (kreeeeemt) eller offroad kjøring i skogen. Høres egentlig ut som du allerede har starta mentalt med "oppvarming" Kanskje google litt og se hva som finnes av muligheter i ditt nærområde til å begynne med,hundeforening,sang forening ,strikke? (fniiis) Gymforening,svømme,tae kwan doe,judo,karate ?
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2010 #10 Skrevet 11. mai 2010 Et annet tips! Jeg var også glad i salt før.. potetgull, pomes frites og slikt var min absolutte svakhet. Smash var favorittsjokoladen mest pga saltet. Så måtte jeg (valgte jeg) å kutte alt snop for en stund. Har vart i tre mnd'er nå. Vann hjalp meg. Når jeg kuttet litt ned på lettbrus og drakk vann halve dagen (på jobb, stillesittende jobb som deg) så ble jeg mer sulten og mindre sugen på søtt og salt etter jobb. Lettere å spise en sunnere middag og ikke snope rundt i skaper etter noe snacks etterpå.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #11 Skrevet 11. mai 2010 Takk!! Fisk = æsj og uff. men skal prøve.. Grønnsaker = æsj og uff, men prøver.. hehe Jeg har heldigvis en kjærste som er en ordentlig kaningfor-eter. Hun lager alltid sunne middager, men jeg er ikke så glad i det hun lager så da tar jeg en burger eller pølser.... Jeg er så utrolig kresen og det er skikkelig problem. Er ikke vant med fra oppveksten å spise: ris, fisk, pasta, grønnsaker. Tror jeg skal starte med den sykkelen først så skal jeg se om jeg kan prøve meg på den du snkket om. Og nei jeg er nok like usunn som deg. Jeg røyker og snuser og drikker mye... Vet jo jeg har masse støtte rundt meg, men de eneste gangene jeg klarer å sette meg på sykkelen er når dama drar meg opp på den... skjønner ikke hvorfor jeg er såå lat... når jeg egentlig ikke vil, men alikevel vil.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #12 Skrevet 11. mai 2010 Smart. Dama fjerner brus, godteri og slik fra skapene om hun ser det slik at det ikke skal være noen fristelser for meg... hehe
Inx Skrevet 11. mai 2010 #13 Skrevet 11. mai 2010 Så at du nevnte fisketur, jeg bor i Oslo selv - og har ikke noe problem å dra på fisketur, det være enten bare en kveld eller en weekend. Du har fine vann i Nord-marka og Øst-marka som du kan ta t-banen ut til om du ikke har bil og traske til vannet. Eller så har du flotte muligheter til å fiske i sjøen på begge sider av Oslofjorden, endog fra kaia om du vil (mange som gjør det) eller hopper på en ferge og drar til en av øyene i Oslofjorden...
Inx Skrevet 11. mai 2010 #14 Skrevet 11. mai 2010 Gymforening,svømme,tae kwan doe,judo,karate ? Selv-forsvar er veldig god trening, vil du ha noe annet enn asiatiske formene så er Krav-Maga (Israelsk opphav) forferdelig god trening . Ja og ikke dra på bokse/kick-boksing timer på ditt lokale treningssenter, med din match-vekt og styrke kommer du til å "knocke" ut jentene på 50-60kg der. Been there done that.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå