Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Jeg har familie på en annen kant av landet som jeg drar og besøker et par-tre ganger i året. Da pjokken var liten baby hadde jeg med meg barnesete hans i toget(evnt på flyet) når jeg skulle hjem, for deretter å sette bilsete i bilen til de som hentet oss. Togstasjonen ligger noen mil fra der de bor. Nå er pjokken blitt over året og bruker et av disse gigantstore bilsetene som det ikke går an å ha under armen for å si det slik. Etter han begynte å bruke det har jeg KJØRT til familien. Dette er ganske mye mer tungvint, mindre miljøbevisst og i det hele tatt noe jeg ikke foretrekker. Jeg har tenkt på å ta meg en tur med tog snart... problemet er hvordan jeg skal komme meg fra togstasjonen. Kan man ta buss uten barnesete? Er det sikrere? Skal jeg ta taxi koster det meg mer enn jeg har råd til. Dere andre som reiser med barna deres rundt om i norge til familie - hvordan gjør dere det (altså dere som ikke har babyseter som kan taes med overalt)? Kjører dere alltid bil for å kunne ha med barnesete? Har dere ekstra barnesete noe sted? Hvordan gjør dere alt?
Susan Sto Helit Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 Jeg tror jeg hadde vurdert et ekstra barnesete hos de jeg reiste mye til. Hadde da kjøpt et trygt sete, som kunne brukes lenge, både bakovervendt, og etter hvert fremmover med bilens seler. Du får vurdere. Er det verd 2000,- å slippe å kjøre/ta taxi/bekymre seg hver gang man er på beøsk der? Er det evt. noen andre i familien som kan få bruk for setet også, så er det jo en god investering. (Man har jo da sete i 10 år, om man kjøper splitter nytt. ) (2000,- er tatt utgangspunkt i et Britax TwoWay, kjøpt i Oslo, der det alltid er tilbud på dette.)
Blowers daughter Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 Vi har kjøpt intet mindre enn 3 bilseter nettop pga dette problemet.. Vi bor 50 mil unna familien, og familien er spredt med ca 10-13 mil mellom hverandre. Så her har vi kjøpt et sete til å ha hjemme (selv om vi ikke har bil, men bruker bilkollektiv nå og da), et sete til å ha hos min mor, og et sete til å ha hos svigers.. Og jeg frykter at vi må kjøpe enda et sete til å ha hos min far. Men det venter vi med til vi evt skal dit neste gang.. Men det blir dyrt ja. Hjemme har vi et besafe sete til over 4000, hos besteforeldre har vi valgt britax two way elite som kan brukes lenge, og koster omtrent det halve.
Kara W Skrevet 11. mai 2010 #4 Skrevet 11. mai 2010 Til å begynne med har vi enten lånt av noen som bor på stedet (familien kjenner helt sikkert noen med barn), eller så fikk vi de som skulle hente oss til å leie et bilsete (som vi selvfølgelig betalte). Nå har foreldrene mine kjøpt et eget bilsete som de kan ha i sin bil.
Myrthel Skrevet 11. mai 2010 #5 Skrevet 11. mai 2010 Du kan jo også sjekke på Finn, der selges jo mange bilseter...;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå