Gå til innhold

Jeg gjorde en feil, men får ikke lov til å be om unnskyldning.

Anbefalte innlegg

Gjest Lei meg
Skrevet

En nær venninne har det veldig tøft for tiden, og jeg har prøvd etter beste evne å være en god støtte for henne, oppmuntre, trøste, og å være tilstede når hun har hatt behov for meg.

Men samtidig har jeg også en vanskelig periode på hjemmebane, noe hun vet, men jeg har prøvd å dytte unna egne problemer når hun har hatt behov for meg, for hennes problemer har vært mer "akutte" enn mine.

I helgen hadde jeg noen veldig tøffe dager, og da gårsdagen kom var jeg utslitt!

Da hun ringte i går, og ikke engang sa "hei" før hun begynte å snakke om det som opptok henne, sprakk det for meg, og jeg var veldig skarp da jeg påpekte at hun kunne i det minste si "hei" til meg før hun begynte å snakke.

Selvfølgelig skulle jeg ikke ha sprukket, og jeg er veldig lei meg for at jeg ikke klarte å si i fra på en ordentlig måte. Jeg har prøvd å be om unnskylding, men hun tar ikke telefonen, leser ikke mail, og svarer ikke på SMS, så jeg har nok såret henne veldig.

Det forstår jeg, og det beklager jeg!

Men samtidig sitter jeg med en veldig vond smak i munnen.

Er virkelig det jeg gjorde så ille at jeg ikke engang skal få lov til å be om unnskyldning?

Er det virkelig ikke rom for å gjøre en slik feil i et vennskap?

Og, for å være helt ærlig, føler jeg at jeg ikke er den eneste som har gjort feil her.

Hun visste veldig godt at jeg var sliten, og at jeg står midt oppe i en veldig utfordrende tid for meg... burde ikke hun også tillate meg en liten "tabbekvote", vel vitende om at hun ikke er den eneste av oss to som har det tøft nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, jeg hater folk som ikke tar seg tid til å si hei før de gyver løs. Tar liksom ikke i betraktning om det passer akkurat der og da.

Jeg synes ikke du har gjort noe feil, det er absolutt rom for sånt venner i mellom. Bare la henne furte litt fra seg, så går det nok over. Ikke gå mer inn i det enn det du allerede er.

:klem:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Selv om hun har det kjempe tøft, gir det henne ingen grunn til å ikke være hyggelig. Og om hun i tillegg visste om at du hadde en slitsom helg, så synes jeg hun virker som en jævla selvopptatt venninne, uavhengig av hvor vanskelig hun har det.

Så jeg synes ikke du var den som gjorde feil, er det ikke faktisk venner som har lov til å påpeke at selv om man har det vanskelig så kan man fortsatt si hei osv.? Det er hvertfall det jeg er glad for med mine venner, at jeg vet at om jeg skulle ha det vanskelig og kanskje være i min egen lille boble hvor alt jeg ser er det som er vanskelig, så vet jeg at de ville sagt ifra når det ble "nok", samtidig som de ville respektert at det noen vanskeligheter tar lengre tid før de "går over".

Så jeg synes hun virker utrolig selvopptatt, uavhengig av hvor vanskelig hun har det, så har hun ingen rett til å blir fornærmet når du påpeker at hun ikke engang sier hei.

Selv om man har det vanskelig, så gir det ikke en selvklar rett til å hele tiden være i fokus, samtidig som alle høflige normer og regler forsvinner.

Det skal være rom for å gjøre "feil" i vennskap, men jeg synes helt ærlig det ikke er du som har gjort feilen. Glad for at jeg ikke har sånne i livet mitt som venninnen din!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Uffda, håper det ordner seg for dere. Det burde være en tabbekvote for vennskap ja.

Jeg mistet en veldig god venninde grunnet at jeg kritiserte henne for at hun altid var opptatt med hva som foregikk på tv når jeg snakket med henne på telefonen. Jeg hadde trodd at vårt vennskap hadde tålt såpass, men det gjorde visst ikke det.

Men, igjen, håper det ordner seg for dere, det er ikke kjekt å miste en god venn.

Gjest Lei meg
Skrevet

Takk for svar.

Til dere som sier at jeg ikke har gjort noe galt... jo, jeg gjorde noe galt ved å være så skarp som jeg var, og det tar jeg det fulle ansvaret for!

Jeg var "dødsliten" og jeg var sent ute til bussen, og det forklarer hvorfor jeg var ikke så tålmodig og diplomatisk som jeg burde ha vært da hun ringte, men det forsvarer ingenting.

Men som sagt, jeg føler at selv om jeg tar ansvaret for den feilen jeg gjorde, er jeg ikke alene om alt ansvar.

Anonym bruker klarte å formulere hva jeg mener om det på en veldig god måte, da hun skrev:

Selv om man har det vanskelig, så gir det ikke en selvklar rett til å hele tiden være i fokus, samtidig som alle høflige normer og regler forsvinner.
Skrevet

Jeg tror ikke noen av oss mener at det er greit å snappe til venninnene sine, men mer at det er sånt som kan forekomme, og det er ingen big deal så lenge man viser i ettertid at man føler at man har oppført seg dårlig. Og det har du jo gjort.

Hvis man ikke kan være seg selv ovenfor vennene sine, hvem skal man være seg selv ovenfor da? Ingen av oss er diplomatiske og tålmodige hele tiden.

Dette er egentlig ingen big deal, det har bare blitt blåst ut av proporsjoner.

Synes du skal gjøre noe så du får tankene over på noe annet.

Gjest Lei meg
Skrevet

Jeg tror ikke noen av oss mener at det er greit å snappe til venninnene sine, men mer at det er sånt som kan forekomme, og det er ingen big deal så lenge man viser i ettertid at man føler at man har oppført seg dårlig. Og det har du jo gjort.

Hvis man ikke kan være seg selv ovenfor vennene sine, hvem skal man være seg selv ovenfor da? Ingen av oss er diplomatiske og tålmodige hele tiden.

Dette er egentlig ingen big deal, det har bare blitt blåst ut av proporsjoner.

Synes du skal gjøre noe så du får tankene over på noe annet.

Du har helt rett, det har blitt blåst ut av proporsjoner.

Jeg har en overaktiv samvittighet, og derfor prøver jeg å unngå å havne i slike situasjoner der jeg sårer andre, og får dårlig samvittighet, det klarte jeg ikke denne gangen.

Men etter å ha sortert tankene har jeg kommet fram til at jeg ikke vil gjøre noe mer enn jeg har gjort.

Jeg har lagt meg langflat og beklaget, og jeg kommer ikke til å "krype" mer nå. Nå holder jeg meg unna, og lar det være opp til henne å ta kontakt.

Skrevet

Høres ut som et smart valg! Du har gjort alt du kan, og så må man gå videre! Kan ikke kverne i all evighet :tommelsmil:

Nå fortjener du å gjøre noe skikkelig godt for deg selv! Jeg anbefaler Haagen Dazs eller trening. Faktisk. Men det som gjør deg lykkelig er best ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...