Snurrepippen Skrevet 11. mai 2010 #1 Del Skrevet 11. mai 2010 Hei Jeg skal feire 30-årsdagen min og skal servere kyllinggryte med ris. Kyllinggryta holdes varm på enkle kokeplater utendørs (har bare 2) og folk forsyner seg selv. MEN, hvordan bergner jeg riktig mengde med ris, og klarer å holde den varm? Koker jeg den på forhånd og varmer den opp igjen? (Jeg vil jo gjerne være med på festen, og ikke bare stå på kjøkkenet ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 11. mai 2010 #2 Del Skrevet 11. mai 2010 Skal all maten lages utendørs, eller lages inne og så settes på kokeplata utendørs etterpå? Den gangen jeg laget ris til så mange brukte vi en gigantkjele, og brukte målene bakpå risposen og la til ca 10 porsjoner (vi fikk masse ris til overs da, så hadde sikkert ikke vært nødvendig, men er sinnsykt kjipt å slippe opp for ris). Det er vanskelig å beregne vannmengden med så store porsjoner, så det greieste er egentlig bare å helle oppi ca-mengde med vann og passe på å "etterfylle" etterhvert hvis det trengs. En ting du bør være obs på er at alt tar mye mye lenger tid enn "vanlig" når det er så store porsjoner, så hvis du ikke lager risen på forhånd bør du begynne tidlig. Forhåndskoking og oppvarming senere har jeg ikke prøvd på, så kan nok ikke svare deg der.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurrepippen Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 11. mai 2010 Skal all maten lages utendørs, eller lages inne og så settes på kokeplata utendørs etterpå? Nei, alt skal bare serveres ute, gryta skal lages dagen i forveien og varmes opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 11. mai 2010 #4 Del Skrevet 11. mai 2010 Det beste resultatet får du viss du dampar risen i langpanne, prøv å få tak i ei som er djup, 8-10 cm som passar til din omn. Til voksne menn ville eg berekna 1 dl ris og 2 dl vatn per person. Husk å salte! 1 ts pr. 4 dl ris.Bruk vannkokar, og slå kokande vatn i langpanna medan den står halvveis inne i omnen. Legg på folie, og la risen dampe i 20-25 minutt på 200 grader. Blir risen tidleg ferdig, så behald folien på, og skru temperaturen ned til 80 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurrepippen Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 11. mai 2010 Genialt! Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå