Gå til innhold

Veldedige formål

Fremhevede innlegg

Gjest ¤Vamp¤
Skrevet

Hei :goodbye:

Jeg ønsker å gi penger til veldedige formål der jeg gir en viss sum per måned. Har søkt litt på nettet og vært innom forskjellige organisasjoner og funne ut at det er mange gode saker å støtte. Det jeg lurer på er hvilke veldedige formål gir dere penger til og hvorfor akkurat til det formålet? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir fast 100 kroner i måneden til Leger uten Grenser og WWF. Leger uten Grenser fordi jeg har mye mer tiltro til dem enn mange andre organisasjoner, og WWF pga alt de jobber for.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir bort blodet mitt :tunge1:

Skrevet

Leger Uten Grenser. Alle mennsker fortjener helsehjelp, og Leger Uten grenser finnes i alle konfliktområder, til hjelp for kvinner, barn, gamle, syke, etc.

Skrevet

Leger uten grenser - Solid organisasjon, er alltid raskt på plass i katastrofeområde.

Unicef - begynte å gje til dei for å støtte ein organisasjon som arbeider med barn, utan å bli fadder for eit barn. Unicef kaller det i staden for "Global Parent".

Skrevet

Dyrebeskyttelsen - for dyr har så og si ingen rettigheter i Norge, og blir bare kastet som søppel. Hvis ingen hadde hatt tid eller ork til å hjelpe de stakkarne over i nye hjem, så.. Ja.. Blir trist av å tenke på det. Har selv en katt fra Dyrebeskyttelsen, og det er en fantastisk følelse å vite at han nå har et hjem, alltid full matskål og noen som er glad i han. Han hadde neppe klart seg dersom han ikke hadde blitt funnet.

Skrevet

Jeg gir også fast til Leger uten grenser. De gir både akutt helsehjelp ved katastrofer, og mer langvarig helsehjelp som vaksiner og oppstart av sykestuer.

For meg var det viktig at det var en ikke-religiøs organisajsjon, for jeg ønsker ikke å sponse misjonering.

Skrevet

Jeg gir til Leger uten grenser :)

Gjest Syringa_Lilac
Skrevet

Gir ikkje for øyeblikket pga dårlig råd.

Men når økonomien stabiliserer seg så skal eg begynne å gi til Wildlife Aid og Dyrebeskyttelsen.

Skrevet

Fast hver måned (ikke meg alene da, men oss):

- Leger uten grenser - som flere har nevnt, gjør viktig arbeid i krisesituasjoner

- SOS barnebyer - har fadderbarn derfra

- Røde Kors - støtter et barnehjem

Hvorfor disse? Leger uten grenser var nok mest bevist valg for min del, de to andre ble bare til, vi følte at vi har litt ansvar i og med at vi har det ganske bra. Jeg har hørt en del om SOS barnebyer før, og hadde demred tiltro (om det er begrunnet vet jeg jo ikke).

Skrevet

Dyrebeskyttelsen og Plan via fadderskap. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Norsk Luftambulanse, og Frelsesarmeen.

Jeg vet det er kontroversielt å støtte Frelsesarmeen, men de gjør en god innsats for de aller svakeste i samfunnet, og det veier for meg opp for de negative sidene ved organisasjonen.

Ved å boikotte Frelsesarmeen hadde jeg bidratt til å gjøre situasjonen enda vanskeligere for denne gruppen, og det ønsker jeg ikke.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Røde Kors - fast trekk, fordi de er tilstede i alle områder med behov for hjelp, uavhengig av om det er konflikt der eller ikke, og fordi de hjelper uavhengig av kjønn, hudfarge, alder, religiøs eller politisk overbevisning. Dessuten tilbyr de ikke bare hjelp innen helse, men også innen andre områder som f.eks vann og sanitær.

Plan - månedlig trekk, har to fadderbarn og gjennom dem støtter man et lokalsamfunn. Har besøkt Plan i Latin Amerika, og det var fantasktisk å se at hjelpen virker og kommer frem.

Kreftforeningen - ikke fast, men et par ganger i året. Syns det er viktig å støtte forskning innen kreft, fordi dette er en sykdom alle blir rammet av på en eller annen måte gjennom livet. Enten som pasient eller pårørende.

Skrevet

Jeg er medlem av Røde Kors og har nettopp meldt meg som blodgiver, er også medlem av Dyrebeskyttelsen og vurderer å bli Barndomsvenn i Blå Kors.

Jeg gir ikke noe månedlig beløp til noen organisasjon ennå, men jeg gir gjennom microlån i Kiva. Da kan jeg selv velge hvem som skal få nytten av pengene mine, jeg pleier å velge kvinnelige entrepenører og bønder i Afrika eller Asia.

Det er mye mer personlig å vite at mine penger går til en bestemt person, og det er fantastisk å se dem betaler lånet tilbake, det er absolutt et tegn på at ordningen virker til å bygge både liv og selvrespekt.

Skrevet

Jeg gir til Amnesty, Leger uten grenser og Redd barna. Gav tidligere 1 000 kroner i måneden til sammen, men har halvert dette på grunn av huskjøp.

Gjest fireflies
Skrevet

Har fadderbarn via PLAN fadder.

Pleier å bidra med penger til Lions, da jeg syns kampen mot narkotika er en viktig kamp :jepp:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi gjev 2000 i mnd til frimenigheten vi går i, samt er familiefaddere til ein fattig familie i Moldova gjennom "Misjon uten grenser", 900 kr i mnd.

Kvifor vi gjev dette? Mange frie menighetar praktiserer å gje tiende, og vår går altså til menigheten.

Å hjelpa fattige er viktig for oss, derfor har vi funne ein god og seriøs internasjonal kristen hjelpeorganisasjon med hovudfokus på Øst-Europa.

Synes det er vel så viktig at ikkje berre kroppslege behov blir møtt, men og åndelege og følelsesmessige.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Leger Uten Grenser. Fordi de er sekulære og nøytrale.

Plan Fadder og slik kunne vert aktuelt om noen kunne fortalt meg om en kan være med men slippe å forholde seg til de derre ungene. Kan godt gi penger, men gidder ikke maset med brev og bilder og dill. Men men... Det er for sent. LUG vant :cool:

Gjest ¤Vamp¤
Skrevet

Takk til dere som har svart :) Var interessant å se hva saker dere støtter og brenner for :) Tror dyrebeskyttelsen blir en organisasjon jeg blir å gi penger til. Har alltid hatt vondt av dyr som lider da de ikke ikke alltid kan forsvare seg.

Håper det er flere som henger seg på og vil dele hva de støtter og brenner for :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...